arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Jeg blir så lei meg!

Jeg tror vi alle kan være enige om at det finnes en jungel av informasjon «der ute» (les: internett) omkring dette med trening, kosthold, livsstilsendring og vektnedgang. Du kan knapt bla deg halvveis gjennom Facebook før en eller annen annonse skriker om deg om hvordan DU kan finne DRØMMEKROPPEN (hvor finner man disse forresten? Er de lagret et hemmelig sted?) bare du klikker på linken. Så lenge du kutter ut det ene og tilfører noe annet til kostholdet ditt, og topper det hele med ei litta detoxkur (som IKKE fungerer) og et hardt treningsprogram – da vil du bli slank og lykkelig. For alle vet jo at det er synonymer.

Det triste med dette er ikke at folk får resultater, for det vil folk alltid få. Hadde jeg lansert isbitdietten, og formant dere om å holde dere unna ALT som ikke var fryst ned i en isbiteform de neste 14 dagene kan jeg garantere dere at vekt hadde forsvunnet. Det ville ha dukket opp resultater, men det gjør det fremdeles ikke til en god metode.

Og dette er det så viktig at vi i treningsbransjen faktisk forstår: Det at noe fungerer betyr ikke at det er bra! Jeg gir blanke faen i om det fungerer for deg, morra de eller tanta til Hepstars, «det funker for meg» er ikke en god forklaringsmodell. For å være helt ærlig har det like mye verdi som om det ikke skulle fungert for deg – fordi det er veldig mange andre det, nettopp, ikke fungerer for. Vi, som fagpersoner, skal gå foran som gode rollemodeller og vise til skikkelig forskning, hvor hele «det fungerer for meg»-biten (også kalt placebo) er skrelt bort, slik at det som står igjen til slutt er de faktiske bevisene. Bevisene som forteller oss at det er samma faen hva du spiser så lenge du får i deg det du trenger, og bevisene som entydig viser at den eneste formen for slanking som fungerer er en livsstilsendring. Ikke en 8 ukers superkur. Bevisene som viser at karbohydrater ikke er roten til alt vondt, at melk faktisk er trygt å drikke og at fett ikke er farlig – men nødvendig.

For om vi ikke gjør dette, hvem skal gjøre det da? Om ikke vi har integritet nok til å følge bevisene i stedenfor pengestrømmen, hvordan kan vi da tro at vi utgjør en forskjell? Jeg skjønner at det ikke er lett hele tiden, for overskriften «get fit in 30 days» selger unektelig mer enn «endre din livsstil på 2 år», men det får så være. Og du, om du er ute etter litt skikkelig informasjon fra noen av de flinkeste gutta jeg vet om, så trykk deg inn på navnene under.

Martin Norum

Sigvar Garfors

Andreas Stokkeland

//Camilla

18 svar til “Jeg blir så lei meg!”

  1. Siri sier:

    Hei! Har ei venninne som over lengre tid har drukket et glass varmt vann og en halv sitron og fått mange gode resultater som visst nok skal komme av dette. Hun har nå fått meg til å slenge meg på, men har ikke merket noe til dette enda. Vet du om det går lang tid før en skal merke noe og har det egentlig så mye å si for kroppen som folk skal frem til?

  2. Ann-Heidi sier:

    Hei! Må bare få sagt at du e en av di største forbildan mine. Du e så flink å få folk (i hvertfall mæ) til å føl sæ bedre med sæ sjøl. Lika kordan du fremstill dæ både på blogg, instagram og snapchat❤️ Æ sjøl elska å tren bein og skuldre. Har du nån nye, kule eller gode, gamle øvelsa æ kan tilføy programmet mitt hadd æ bidd evig takknemlig. Stå på som du gjør, du e rå!!

  3. Ragnhild sier:

    Så bra du har åpnet kommentarfeltet igjen. Har hatt lyst til å kommentere flere innlegg, men ikke orket slik innlogging ?

  4. Jeg trodde egentlig jeg hadde gjort det for en stund siden, men den gang ei ;D
    Bra jeg har fått noen litt flinkere enn meg til å ta seg av dette i fremtiden, si 😛
    Så hyggelig at du legger igjen en kommentar nå i allefall – gleder meg til flere i fremtiden 😀

  5. Merete sier:

    Hei! For et forbilde, elsker bloggen, snap og instagraminnleggene. Jeg lurer på hvordan man bør trene og spise som gravid? Trener regelmessig fra før, men er ca 20 kg overvektig i følge bmi. Vil gjøre det beste for barnet og trene og ikke legge mye på meg. Føler det er litt uenighet på områddt, noen sier tren som vanlig(tradisjonelt) og andre sier tren som før, men ta hensyn, blir ikke klok. Takk for svar!

  6. Lovise sier:

    Du er en inspirerende jente! Det har gjort meg godt å ha ei som deg i instagram feeden min.
    Nå er det nytt år og nye muligheter. Jeg har startet året mitt ganske bra med forholdsvis sunn mat som jeg spiser gjennom hele dagen, jeg har funnet ut at det hjelper og holde et jevnt blodsukker. Jeg har også kjørt på med treningsøkter på et senter jeg er medlem av, det eneste er at jeg er litt redd for at motivasjonen skal dabbe av slik som den har gjort tidligere. Det er så sinnsykt tungt å starte fra «scratch» igjen og jeg vil derfor prøve å holde et jevnt sig når det kommer til treningen i år. På den andre siden har jeg aldri hatt så god motivasjon som nå, fordi jeg trener fram til høsten 2017 da jeg skal begynne på folkehøgskole å drive med friluftsliv. Det er allikevel en ekkel tanke som surrer, jeg har virkelig lyst til å nå målet, men er som sagt litt redd. Har du noen tips og triks til å komme seg ut når motivasjonen er på sitt verste? Å holde koken gående? Er det noen spesielle tanker man kan tenke? Jeg føler meg jo så bra etter økten. Det er en følelse jeg vil ha hver dag, egentlig. :))

  7. Meg sier:

    Jeg sliter med overspisingslidelse og syntes det er vanskelig å komme meg utav dette. Noen tips?

  8. Ida sier:

    Hei. Vil først begynne med å si at du ser helt fantastisk ut! Du er virkelig et sunt forbilde! Jeg er veldig overvektig, men prøver å slanke meg om og om igjen, men jeg får det ikke til.. hvordan skal jeg klare å holde motivasjonen oppe og endelig få det til?

  9. Bea sier:

    Hva spiser du iløpet av en dag, sånn feks??

    Hva er ditt beste konkrete råd for å gå ned i vekt?

    Finnes det en måte å kickstarte vektnedgangen på?

    Hvordan klarte du å komme deg vekk fra de negative tankene om kroppen din ?

  10. Malin H sier:

    Det er mye jeg kunne spurt om, men en ting som irriterer meg er at jeg er så lite oppfinnsom når det gjelder pålegg på knekkebrød. Prøver ofte å kutte ut brød, og bruke knekkebrød, men det går i det samme pålegget som er avokado med tomatskiver og kokt egg.
    Hater når knekkebrødet blir tørt, da frister det så lite og er lett å heller ty til noe annet som ikke er så sunt.
    Så kom gjerne med lettvinte, sunne og gode påleggstips ?

  11. T sier:

    Heihei!
    Liker bloggen din og måten du ser på kroppen og trening! Jeg har tidligere gått ned 20kg og er egentlig fornøyd- men går hele tiden opp og ned noen kg, har hatt litt sånn skippertaktankegang «når jeg bikker 75kg må jeg ta i et tak.» Men du har inspirert meg til å finne en livsstil og hverdag jeg kan elske å bare leve i, ikke alltid nå mål!

    Jeg lurer på et par ting:
    – Er det OK å unne seg godteri hver dag i små mengder? Jeg har begynt med å la meg kose meg med 150kcal til dagen med sjokolade. Fins det grunner for å ikke gjøre dette?
    – Har du gode råd til kondisjonstrening for ei som hater jogging og ikke har råd til treningssentermedlemskap?
    – vet ikke om du kan svare på dette men: Jeg har slanket meg før, og da spist ca 1500kcal, nå når jeg er ferdig føler jeg at jeg må fortsette med dette , at jeg går opp i vekt hvis jeg spiser rundt 2000-2400(som er det vanlige for min vekt,alder,kjønn og høyde)
    – hva er anbefalt tid for ei treningsøkt?

  12. Helene sier:

    Hei! Ønsker tips om hvordan du klarer(og om du klarer) å holde deg til «spiseplanen» og ikke ta helt av hvis du har en tung dag. Jeg begynte nå på ny året og har ikke spist noe usunt til nå (ja det har bare gått 4 dager) jeg er motivert, men vet at når helga kommer og filmkveld står på agendaen gruer jeg meg. Jeg har ikke det innebygd at jeg kan ta bare litt og kose meg, som regel froster jeg i meg alt
    Jeg trenger også gjerne tips til motivasjon for trening.
    Hvordan varmer du opp? jeg synes det er vanskelig å gå på treningsenter å prøve u noe nytt da jeg føler meg usikker på hvordan jeg skal gjøre det, eller føler at jeg ikke passer inn fordi alle de fitness folka står å digger seg i speilet. Jeg tar meg selv å tenke at den øvelsen kan jeg gjøre når jeg ser sprekere ut.

    Jeg lurer også på om er det greit å spise mindre av mat frodi du ønsker å kunne ta deg en klump med is på kvelden. Eller er det noe man bør ungå til hverdags?
    Takk for all din inspirasjon på blogg og insta!!

  13. Helene sier:

    Er det sånn at man bør spise mer de dagene man trener?

  14. Aurora sier:

    Åh, så gøy at man endelig kan kommentere! Synes bloggen din er kjempeinspirerende og du er et kjempesunt forbilde. Gleder meg alltid til nye innlegg på bloggen, snap og insta. Er godt å kunne følge en gledesspreder som deg 😀 Og det er så bra at du har et godt og sunt forhold til kropp og trening. Det hjelper mange, inkludert meg selv. Er så viktig å tenke positivt og være fornøyd med det man har og sånn man er. Liker veldig godt når du deler oppskrifter og tips til trening (med filmer). Men bare fortsett sånn du gjør, du er fantastisk!

  15. Hei Siri! 😀 Spørsmålet ditt er besvart i dagens post. Takk for at du tok deg tid til å kommentere! <3

  16. Lisa sier:

    Hva spiser du etter trening?
    Bruker du noen kosttilskudd, proteintilskudd etc?
    Dine beste øvelser/ favoritt øvelser / mest effektive?
    Hvordan ser en treningsuke ut for deg? Kjører du splitt eller litt forskjellig?
    Hvilke øvelser bør man gjøre for å bli sterk?
    Hvilke øvelser anbefaler du for bein?
    Hvilke øvelser anbefaler du for å bygge muskler i rygg?
    Hvordan ser en dag ut for deg i matveien?
    Dine frokost, lunsj, middags- og kveldsfavoritter?
    Hvor mange måltider per dag?
    Hvordan legge på seg`?
    Hvordan bygge muskler?
    Hvordan bygge rumpe`
    Er det lurt å være i kalorioverskudd dersom man ønsker å bygge muskler?
    Hvordan pleier du å spise til vanlig?
    Hva er dine guilty pleasures?
    Bør man prioritere karbs eller proteiner etter trening?
    Hva bør man innta etter trening?

  17. Så utrolig hyggelig, Aurora!! 😀 Skal ta med meg de tilbakemeldingene og førsøke å legge t mer av det 😀

  18. Victoria sier:

    Hei. Har nettopp meldt meg inn på et treningssenter. Jeg er kjempe motivert, men synes det er skummelt å komme inn dit å sette i gang å trene. I går satt jeg 10 min i bilen utenfor treningssenteret siden jeg så utenfra at det ikke var en ledig tredemølle. Har du tips til annen oppvarming enn å gå på tredemølle? Siden jeg er nybegynner, er det lurest å trene flere flere kroppsdeler på en dag? F.eks 1 dag med føtter og skuldre, 1 dag med rygg og armer osv?

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits