arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Jeg har tenkt litt

Nå som januar nærmer seg med stormskritt er det ikke til å stikke under en stol at nyttårsforsettene igjen dukker opp i bakhodet. Mandager dukker tross alt opp hver uke, men et nytt tall helt bakerst på hver eneste dato, det får vi bare en gang i året.

Høyt på listen til veldig mange står målet om å gå ned i vekt på en eller annen måte, og i utgangspunktet er denne tanken god. Man ønsker av mange forskjellige årsaker å endre på tingenes tilstand og vet at noe må gjøres for at dette skal skje, men dessverre ser det ut til at mange glemmer hva den kroppen egentlig er et resultat av.

For, tro det eller ei, den kommer ikke som en følge av en åtte uker lang kur eller en ekstremdiett her og der. Den formes ikke av et strengt treningsopplegg i en kort periode eller av rigide matplaner som kastes ut av vinduet før de i det hele tatt er påbegynt. Kroppen din formes som en følge av de valgene du tar dag ut og dag inn, hver uke og måned livet gjennom. Så hvorfor tror vi at store endringer er det som er løsningen på alle våre problemer? Hvorfor sitter vi igjen med det inntrykket av at en stor innsats over en kort periode er det som er nøkkelen til suksess, når sannheten er det totalt motsatte?

For tro det eller ei så vil ting falle tilbake til nåværende normal dersom du ikke opprettholder trenings- og kostholdsvanene dine livet ut. Du vil legge på deg igjen dersom du returnerer til det kostholdet du har i dag etter endt kur, og musklene som kommer på i løpet av de ukene du trener vil igjen forsvinne når du slutter. Det er kjipt, men det er dessverre slik kroppen fungerer.

Sagt med litt andre ord: dersom 2017 skal bli «ditt år» er du nødt til å tenke større, og mindre, på samme tid. Dersom du skal få de resultatene du er ute etter må du ha i tankene at de ikke skal begrenses til 2017, men til livet, og dersom du virkelig vil komme i mål vil det på alle måter være å anbefale at du tar det helt rolig. All forskning viser nemlig at det eneste som fungerer i lengden er – wait for it – den langvarige endringen. Den du klarer å holde på dag ut og dag inn, uten å dette av lasset. Og for at du skal få til det, tror du da en ekstremdiett er veien å gå?

Om jeg får lov til å gi deg ett eneste år sånn på tampen av 2016 så er det derfor dette: Dersom noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det. En pille vil ikke få deg ned i vekt og holde deg der og et intensivt 8-ukers kostholdskurs skaper ikke varige endringer. Det er ikke meningen å rive deg ned fra skyene, men vær så snill: dersom du ønsker endringer – la det ta den tiden det tar! Stresser du det fra A til Å er nemlig sjansen for at du tykker tilbake til start veldig fort overhengende stor.

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits