arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Jeg klarte det! :D

Jeg tror nesten ikke det går an å forstå hvor sinnsykt jeg hater å løpe. Eller, nei. La meg begynne på nytt: Jeg tror nesten ikke det går an å forstå hvor sinnsykt jeg frykter det å løpe. Hvor plantet det er i ryggmargen min at dette er noe jeg er elendig på, og hvor overbevist jeg er om at jeg aldri kommer til å mestre det. Det at jeg i det hele tatt har satt meg et mål om å være med på et løp i år er noe som delvis holder meg våken om natta, og som fikk meg til å briste i gråt før jeg skulle legge ut på tur i dag.

For nei, jeg tror ikke det er mulig å forstå alle de følelsene som dukker opp de gangene temaet «jogging» blir bragt på banen, med mindre man har vært en «sånn som meg». En sånn en som alltid kom sist, som hoppet i dusjen i det alle andre gikk for å spise lunsj og som aldri fikk en «high five» eller «godt jobbet» etter de utallige testene vi måtte gjennom på skolen. En sånn en som gruet seg til skidager, som ikke ville være med på Tinestafetten og som sa at hun hadde vondt i kneet for å slippe å spille fotball i kretsmesterskapsfinalen fordi hun kanskje kunne ødelegge alt. Selv om vi ledet 7-0.

Så ja, jeg begynte å grine da jeg skulle ut å løpe i dag, rett og slett fordi jeg var hellig overbevist om at det kom til å gå til helvete. A så rart på meg og forsto egentlig ingenting, men klappet meg på baken og sendte meg ut døra sammen med Hugo, et headset og en pulsklokke. 50 minutter senere sto han med åpne armer da jeg kom inn igjen, og gratulerte meg. For vet dere hva? Jeg klarte det 😀

2016-05-17 09.56.35

41 minutter
gj. puls: 168
maks puls: 189

Med det ønsker jeg dere alle en strålende 17. mai, og tillykke med dagen! 😀

//Camilla

 

4 svar til “Jeg klarte det! :D”

  1. Lisa G sier:

    Hurra for deg (passende på 17.mai)! Jeg er muligens landets dårligste jogger og jeg var kvalm av angst de par første gangene jeg prøvde… Men nå begynner det å ta seg opp. Ikke at jeg har blitt så veldig mye raskere, heller ikke at den skyhøye pulsen har gått så veldig mye ned, men fordi jeg gruer meg ikke til å gjøre det lenger. Og det er jo bra, for jeg *vil* så gjerne jogge. Lykke til videre!

  2. Tusen takk, og det samme til deg Lisa! Dette har jeg troen på at vi klarer 😀

  3. Lena Fossen sier:

    Jeg hatet å løpe, var alltid litt tjukk og ikke glad i gym helt til videregående. Så bestemte jeg meg for å like å løpe. Det gikk dårlig i mange omganger. Jeg ble etterhvert slank og i god form av andre ting, ikke av løping. Så ble jeg voksen og etter hvert fikk mannen min et hjerteinfarkt. Igjen var jeg blitt litt tjukk og sliten, med tre barn og en syk mann. Jeg forsto at jeg måtte øve på løping igjen. Det er så praktisk å like å løpe! Man kan gjøre det nesten hvorsomhelst og nårsomhelst. 1. Jeg bestemte meg. 2. Jeg begynte med 2 km. 3. Jeg laget en regel og den følger jeg ennå: Du kan løpe så sakte du vil, men det er ikke lov å gå. 4. Jeg økte distansen bare når jeg kjente at dagen var god. 5. Jeg løp hver dag de første ukene, men aldri langt. 6. Jeg satte meg et 7 km. Mål etter noen uker og gjennomførte. 7. Jeg gjentok til stadighet: Bedre med to km. enn ingen. 8. Litt intervall- og bakketrening skader ingen, men ikke driv med det hvis du hater, vent til du er så god til å løpe at du har lyst. 9. La terrenget bestemme fart, stil og intensitet. 10. Lek at du er et barn i lek, at du skal skynde deg å finne et gjemmested, eller løper fra noen med vannpistol, løp på tærne, baklengs, med hopp og sprett ( gjerne tidlig søndagsmorgen uten publikum), ta en pause mens du klatrer i et tre, løp til neste tre og klatre opp osv. 11. Intervallpsyketrening: Lyktestolpeintervall: Husk ikke lov å gå, bare løpe sakte. Spurt og jogg mellom stolpene. Har du bare få stolper, løp fram og tilbake. Dette øver det forferdelige intervalltreningsgenet som ihvertfall jeg egentlig ikke har. Øk lengden på intervallene bare om dagen er god. 12. Bakketrening: Velg en altfor kort bakke og spurt opp, jogg så sakte du kan ned, bråsnu og opp igjen. Du skal eie bakken. Velg en lengre bakke bare om dagen er god. 13. Fortell andre at du har begynt å elske løping! Funker som juling. Si det mange nok ganger og du tror på det selv.14 VIKTIGST: Dropp pulsmåleren! Men bruk lyd på øret du liker og som gir god stemning, samt kart og avstandsmåling med hastighet osv. Ikke lytt til din egen pust! Den behøver ikke gå i takt. Selv liker jeg best live radio og endomondo. 15. Finn ut når på døgnet løperen i deg kommer best frem. Morgen middag kveld? Jeg løper best tidlig før frokost, runners high kommer etter 2-3 km, da svever jeg (i den grad denne 70+ kroppen kan sveve). 16. Nybegynnerløpere må ha supersko, de beste. Erfarne løpere kan løpe med mer hva som helst, når løpemuskulaturen er mer utviklet, særlig i føttene.

    Idag løper jeg 3,5-6,5 km. daglig til jobb. Et par ganger i uka løper jeg innom jobben og tar to styrkeøvelser (feks markløft og benkpress) før jeg løper videre. Så er det dansetrening og annen trening på kvelder og helger. Jeg har satt opp 5 løpeturer med forskjellig lengde slik at jeg kan tilpasse til klokka og dagsformen. Ofte blir det den lengste uansett, for det er den koseligste. Målet er kvalitetstid med meg selv. Jeg vil nyte naturen, været og at kroppen fungerer. Så er det selvfølgelig status å være hun som løper til jobb….hahahaha, man må ta med seg det man kan når en er blitt 42, fått benskjørhet m, snart voksne barn og har tenkt å leve lenge og godt. Og JA, jeg syns det er fint å være sånn passe fornøyd med kroppen sin også i bikini. Den er ihvertfall sterk og ganske tight om den ikke er så superslank! Hilsen Ravnemamma

  4. Whoo! Tusen takk for fantastiske tips 😀 Håper jeg kommer like langt som deg en dag 🙂

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits