arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

«Jeg promper og fiser så sykt mye»

God dag, folkens! Beklager at det har vært litt stille fra meg i det siste, men det er rett og slett fordi jeg er på Kypros med en gjeng herlige damer. Jeg burde sikkert benytte anledningen til å pumpe ut hundrevis av bilder og skrive om hvor flott livet er, men sannheten er faktisk at jeg er uhorvelig sliten, og vil bruke den tiden jeg har til overs til å ha det koselig med damene! De fortjener tross alt bare det beste 😉

Søvnen her nede har nemlig vært fraværende, noe som har resultert i en latterlig stiv nakke, hodepine fra helvete og sure oppstøt herfra til månen. Jentene ligger nå på stranda og koser seg, mens jeg har lagt meg inn på rommet for å sove litt.. Håper med det at formen blir bedre til kvelden! Det blir i allefall ikke bedre av at jeg sitter her og klager til internett, så – nok om det og over til dagens spørsmål:

Hei søte deg !
Jeg har nå endelig begynt å like havregrøt ! GO POENG TIL MEG SELV… Men, jeg må ofte ha en halv most banan i.., for nå kritikk av at dette er syyykt mye mer usunt enn brød med pålegg… (ca 100 dl havregrøt, litt melk og en halv banan?) – er vel egentlig ikke noe spm, men er det «syyykt mye mer usunt.. eller er det innenfor. :LOL <3

Et annet rart spm fra meg (Veit du ikke er lege, men prøver).. Jeg har begynt å prompe/fise så syykt mye… hahahahahhhahah (Herregud ! dette legger jeg ut på nettet xD) Kan det ha en sammenheng med at jeg har begynt å spise denne havregrøten og mer grønnsaker?

First things first: er havregrøt med banan i usunt? Selvsagt ikke!! Med mindre du spiser 100 dl, da.. For det tror jeg kanskje blir litt vel mye for de fleste av oss (dette tilsvarer 10 liter med havregrøt).

Grunnen til at du får høre dette er mest sannsynlig fordi denne frokosten utelukkende består av karbohydrater. Det er absolutt ingen krise i det, men dersom målet er å holde seg mett litt lenger enn til den første prompen smyger seg ut, så kan det lønne seg å spise litt proteiner, og kanskje litt fett, også.

Karbohydrater tas opp og omsettes veldig raskt i kroppen. Mange oversetter dette til at det «lagres som fett med en gang», men det er ikke helt slik kroppen fungerer. Heldigvis. Snarere er det slik at hver gang du spiser noe, så forsøker kroppen å «veksle» dette inn i gangbar valuta så fort som mulig. Noe settes inn på sparekonto til senere (fett), men resten beholdes som cash (atp). Nå høres det jo ut som om at man legger på seg fett ved å spise karbs, men husk hva vi har lært av luksusfellen: du må havne i en positiv balanse for å faktisk ha noe igjen på sparekontoen på slutten av måneden. Setter du inn litt, for så å ta det ut igjen, står det jo ikke igjen noe der inne! Slik fungerer jammen kroppen også: du setter inn litt på fettkontoen når du spiser, også tar du det ut igjen senere på dagen, på trening, eller når du sover. Med mindre du spiser mer enn du forbrenner – da blir det stående litt igjen der inne.

Noen næringsstoffer (slik som karbohydrater) veksles skikkelig fort, og magesekk og tarmer blir derfor ganske fort tomme, noe som gjør at kroppen (dum som den er) blir sulten igjen relativt raskt. Proteiner og fett derimot, de må gjennom en del kompliserte vekslingskontroller og bruker derfor lang tid på å passere gjennom systemet vårt. Derfor ønsker vi å ha litt av dette i måltidene våre: Det holder oss mett lenger.

Skal du opp i vekt? Øk inntaket av karbohydrater! Dette klarer du å spise MER av, noe som gir et høyere, TOTALT energiinntak. 

Deretter får vi ta for oss denne prompingen. Som du sier er jeg ikke lege, men det hindrer meg jo ikke i å spekulere i andres symptomer! Ta det likevel med en klype salt, og kontakt gjerne lege dersom det ikke går over av seg selv etterhvert.

Fiber, som det finnes mye av i grove kornprodukter, frukt og grønnsaker er en type karbohydrater som kroppen ikke klarer å fordøye. Dette er godt for oss fordi det binder vann inne i tarmen, noe som enkelt og greit gjør det lettere å gå på do. Så, spis fiber.

Fiber passerer altså, i utganspunktet, ufordøyd gjennom kroppen. I tarmen vår bor det likevel noen små, fine bakterier som til en viss grad klarer å bryte ned fibrene, og disse – de produserer gass. Jeg skulle gjerne gitt deg en liste over hva som skaper gass og ikke, men det er dessverre slik at vi alle har forskjellig tarmflora, noe som betyr forskjellige bakterier. For å gjøre det hele enda vanskeligere er det også slik at mine bakterier godt kan være flinkere til å bryte ned fiber enn dine! Og hva betyr det? Jo, mere promp.

Det som kan være en løsning er å forsøke å følge litt med på hva som gir deg gass i magen, og kanskje ha litt mindre av dette i kostholdet ditt. Du har mest sannsynlig ikke en sykdom, men det kan være greit å lese litt om såkalt «fodmap»-mat dersom dette blir et vedvarende problem. Dette er en klassifisering som deler mat inn etter innhold av en type karbohydrater sin er kjent for å skape litt magetrøbbel hos mange. Du kan lese mer om det HER

Lykke til med prompingen, Ida! 😀

//Camilla

2 svar til “«Jeg promper og fiser så sykt mye»”

  1. Randi sier:

    Så om du vil ned i vekt og holde deg mett lengre så bør du ikke spise havregrøt? Trodde havregrøt holdt deg mett lenge jeg ?
    Da ønsker jeg meg tips til frokoster som holder lenge og gir energi.

    Her har jeg kokt og spist havregrøt til d tyter ut av øra, bra det er billig da!

  2. Det kommer litt an på – men om du kjøper den lettkokte typen og koker den så er den ganske lett for kroppen og ta opp! Går du derimot for de stor grynene og har de i melk (slik at kroppen må gjøre all jobben selv) vil det holde deg mett lenger. Har du litt cottage cheese og 5-10 mandler oppi (bytt ut litt av grøten mot dette feks) vil du også holde deg mett en god stund! 😀

    MEN: dersom du kjenner at havregrøt holder deg mett lenge OG du går ned i vekt – hvorfor endre på en oppskrift som funker? 😉 Lykke til!

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits