arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

«Jeg promper og fiser så sykt mye»

God dag, folkens! Beklager at det har vært litt stille fra meg i det siste, men det er rett og slett fordi jeg er på Kypros med en gjeng herlige damer. Jeg burde sikkert benytte anledningen til å pumpe ut hundrevis av bilder og skrive om hvor flott livet er, men sannheten er faktisk at jeg er uhorvelig sliten, og vil bruke den tiden jeg har til overs til å ha det koselig med damene! De fortjener tross alt bare det beste 😉

Søvnen her nede har nemlig vært fraværende, noe som har resultert i en latterlig stiv nakke, hodepine fra helvete og sure oppstøt herfra til månen. Jentene ligger nå på stranda og koser seg, mens jeg har lagt meg inn på rommet for å sove litt.. Håper med det at formen blir bedre til kvelden! Det blir i allefall ikke bedre av at jeg sitter her og klager til internett, så – nok om det og over til dagens spørsmål:

Hei søte deg !
Jeg har nå endelig begynt å like havregrøt ! GO POENG TIL MEG SELV… Men, jeg må ofte ha en halv most banan i.., for nå kritikk av at dette er syyykt mye mer usunt enn brød med pålegg… (ca 100 dl havregrøt, litt melk og en halv banan?) – er vel egentlig ikke noe spm, men er det «syyykt mye mer usunt.. eller er det innenfor. :LOL <3

Et annet rart spm fra meg (Veit du ikke er lege, men prøver).. Jeg har begynt å prompe/fise så syykt mye… hahahahahhhahah (Herregud ! dette legger jeg ut på nettet xD) Kan det ha en sammenheng med at jeg har begynt å spise denne havregrøten og mer grønnsaker?

First things first: er havregrøt med banan i usunt? Selvsagt ikke!! Med mindre du spiser 100 dl, da.. For det tror jeg kanskje blir litt vel mye for de fleste av oss (dette tilsvarer 10 liter med havregrøt).

Grunnen til at du får høre dette er mest sannsynlig fordi denne frokosten utelukkende består av karbohydrater. Det er absolutt ingen krise i det, men dersom målet er å holde seg mett litt lenger enn til den første prompen smyger seg ut, så kan det lønne seg å spise litt proteiner, og kanskje litt fett, også.

Karbohydrater tas opp og omsettes veldig raskt i kroppen. Mange oversetter dette til at det «lagres som fett med en gang», men det er ikke helt slik kroppen fungerer. Heldigvis. Snarere er det slik at hver gang du spiser noe, så forsøker kroppen å «veksle» dette inn i gangbar valuta så fort som mulig. Noe settes inn på sparekonto til senere (fett), men resten beholdes som cash (atp). Nå høres det jo ut som om at man legger på seg fett ved å spise karbs, men husk hva vi har lært av luksusfellen: du må havne i en positiv balanse for å faktisk ha noe igjen på sparekontoen på slutten av måneden. Setter du inn litt, for så å ta det ut igjen, står det jo ikke igjen noe der inne! Slik fungerer jammen kroppen også: du setter inn litt på fettkontoen når du spiser, også tar du det ut igjen senere på dagen, på trening, eller når du sover. Med mindre du spiser mer enn du forbrenner – da blir det stående litt igjen der inne.

Noen næringsstoffer (slik som karbohydrater) veksles skikkelig fort, og magesekk og tarmer blir derfor ganske fort tomme, noe som gjør at kroppen (dum som den er) blir sulten igjen relativt raskt. Proteiner og fett derimot, de må gjennom en del kompliserte vekslingskontroller og bruker derfor lang tid på å passere gjennom systemet vårt. Derfor ønsker vi å ha litt av dette i måltidene våre: Det holder oss mett lenger.

Skal du opp i vekt? Øk inntaket av karbohydrater! Dette klarer du å spise MER av, noe som gir et høyere, TOTALT energiinntak. 

Deretter får vi ta for oss denne prompingen. Som du sier er jeg ikke lege, men det hindrer meg jo ikke i å spekulere i andres symptomer! Ta det likevel med en klype salt, og kontakt gjerne lege dersom det ikke går over av seg selv etterhvert.

Fiber, som det finnes mye av i grove kornprodukter, frukt og grønnsaker er en type karbohydrater som kroppen ikke klarer å fordøye. Dette er godt for oss fordi det binder vann inne i tarmen, noe som enkelt og greit gjør det lettere å gå på do. Så, spis fiber.

Fiber passerer altså, i utganspunktet, ufordøyd gjennom kroppen. I tarmen vår bor det likevel noen små, fine bakterier som til en viss grad klarer å bryte ned fibrene, og disse – de produserer gass. Jeg skulle gjerne gitt deg en liste over hva som skaper gass og ikke, men det er dessverre slik at vi alle har forskjellig tarmflora, noe som betyr forskjellige bakterier. For å gjøre det hele enda vanskeligere er det også slik at mine bakterier godt kan være flinkere til å bryte ned fiber enn dine! Og hva betyr det? Jo, mere promp.

Det som kan være en løsning er å forsøke å følge litt med på hva som gir deg gass i magen, og kanskje ha litt mindre av dette i kostholdet ditt. Du har mest sannsynlig ikke en sykdom, men det kan være greit å lese litt om såkalt «fodmap»-mat dersom dette blir et vedvarende problem. Dette er en klassifisering som deler mat inn etter innhold av en type karbohydrater sin er kjent for å skape litt magetrøbbel hos mange. Du kan lese mer om det HER

Lykke til med prompingen, Ida! 😀

//Camilla

2 svar til “«Jeg promper og fiser så sykt mye»”

  1. Randi sier:

    Så om du vil ned i vekt og holde deg mett lengre så bør du ikke spise havregrøt? Trodde havregrøt holdt deg mett lenge jeg 🙄
    Da ønsker jeg meg tips til frokoster som holder lenge og gir energi.

    Her har jeg kokt og spist havregrøt til d tyter ut av øra, bra det er billig da!

  2. Det kommer litt an på – men om du kjøper den lettkokte typen og koker den så er den ganske lett for kroppen og ta opp! Går du derimot for de stor grynene og har de i melk (slik at kroppen må gjøre all jobben selv) vil det holde deg mett lenger. Har du litt cottage cheese og 5-10 mandler oppi (bytt ut litt av grøten mot dette feks) vil du også holde deg mett en god stund! 😀

    MEN: dersom du kjenner at havregrøt holder deg mett lenge OG du går ned i vekt – hvorfor endre på en oppskrift som funker? 😉 Lykke til!

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits