arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Jeg vil føle meg bra!

Alle mine kunder leverer logg på søndager, og hver eneste uke ber jeg de om å reflektere litt over uken som har gått. Det å tenke litt over hva som har gått bra, hvor det har dukket opp utfordringer og ikke minst hva man selv er fornøyd med er noe jeg mener er veldig viktig for å få fremgang over tid. På denne måten tror og håper jeg nemlig at man blir litt mer bevisst over hvilke tankeprosesser som dukker opp i ulike situasjoner, og med det bedre rustet til å takle utfordringer i fremtiden. Det er tross alt vanskelig å sette videre mål, dersom man ikke helt vet hva man har gjort så langt.

Det er spesielt en del jeg legger vekt på hver eneste søndag, og det er «dette har jeg gjort bra»-spalten. Det å klare å sette fingeren på ting man selv har mestret og taklet skaper en helt fantastisk følelse og ikke minst masse motivasjon for uken som kommer. Ja, det er viktig å ta tak der det ikke har gått like bra også, men om alt fokus skal ligge her blir det hele fort en demotiverende affære. Vi liker alle å få skryt, og klarer vi å gi det til oss selv vil vi fort oppleve at vi blir litt mer fornøyd med den vi er og hva vi får til. Eller som Heidi så fint skrev:

Jeg er bare meg, og jeg kan bare gjøre meg selv bedre om jeg føler meg bra på innsiden.

En liten, men så viktig setning, som jeg tror flere av oss hadde hatt godt av å tenke på i blant.

Vi er jo så flinke til å skryte av andre, komme med hyggelige kommentarer og gi komplimenter, og jeg vil tro at de fleste av oss gjør det fordi vi ønsker at vedkommende skal føle seg så bra som overhodet mulig. Vi ønsker å gi andre en følelse av å strekke til og av å være verdt noe, fordi vi vet at det skaper grobunn for positive endringer. Og er det ikke akkurat disse endringene vi ønsker selv, også? Hvorfor tror vi da at de skal komme som en følge av negativt selvsnakk og ved å kritisere oss selv for hver minste lille ting?

Hvordan skape positive forandringer?

Forandring skapes best dersom vi gjør det til en positiv, lystbetont greie, som skal påvirke livet vårt i en positiv retning, ikke nødvendigvis ved å sette målet som en standard for hvorvidt vi gjør det bra eller ikke. Okay, det var en vanskelig setning – la meg forklare:

Dersom målet ditt er å gå ned i vekt har du i prinsippet 2 måter å gjøre det på: du kan enten gjøre alt du kan for å gå ned i vekt, eller du kan gjøre det du kan for å få inn positive mat- og treningsvaner, og la vekten dale som en følge av dette.

Er du med på forskjellen?

Det første alternativet kan på alle måter skape mestringsfølelse det også, så lenge du fortsetter å gå ned den vekten du har bestemt deg for. Den dagen du ikke lenger gjør det er sjansen utrolig stor for at du forsøker å overkompensere for den vekten du ikke har klart å miste ved å kjøre på enda hardere, og enden på visen er alt for ofte at man detter av skuten og ender opp tilbake ved startstreken igjen.

Det andre alternativet krever gjerne litt mer til å begynne med, for du skal ikke bare finne ut hvor du vil («jeg vil ned i vekt») men du skal også forsøke å sette ord på hvordan du vil ha det – både på veien dit, og når du er i mål. Hvordan vil du føle deg? Hva skal til for at du føler deg slik? Veldig mange ender opp med å si at de vil spise mat som er godt for kroppen, og trene slik at man får mer overskudd og energi. Og ved å gjøre det, legge fokuset på å få til å trene og spise «riktig» (anførselstegn fordi riktig ikke nødvendigvis betyr salat og kylling til hvert måltid) så vil også vekten gå ned, men om den ikke gjør det en uke – vel, så har du fremdeles nådd målet ditt. Du behøver ikke å kjøre på hardere, eller ta igjen det tapte – du er fremdeles på vei, vanene endres og du føler deg bra.

Jeg har i allefall troen på at sistnevnte tilnærming ofte er å anse som den beste. Det er fint å ha et mål om å gå ned i vekt om dette er nødvendig for å få et bedre liv med mer overskudd, men ikke glem at det viktigste tross alt er akkurat det: å trives i egen hverdag og ha energi til å gjøre det du ønsker.

//Camilla

3 svar til “Jeg vil føle meg bra!”

  1. Janne sier:

    Flott skrevet og veldig sant. Selv sliter jeg veldig med selvfølelsen om dagen, og lever et ganske sint liv mtp en rekke matvarer som magen reagerer på. 98% av all mat er laget fra bunnen, jeg spiser salat og egg til lunsj hver dag pga mikro ikke er alternativ på jobb. Frokost er kjøleskapsgrøt med chiafeø, havregryn, kanel, yoghurt naturell, melk og litt lønnesirup for sødme. Spiser ikke godis eller drikker brus hver dag, mengder med vann og det jeg kan spise av frukt. Allikevel har jeg den siste tiden lagt på meg, veldig! Jeg er lei meg det ene øyeblikket og tenker jeg er heldig som er frisk det andre. Magen ruller seg over buksekanten: jeg er menneske det ene øyeblikket og en skuffelse og et grusomt syn det andre. Jeg trener om morgenen før jobb 2 ganger i uken når jeg får det til, går turer når jeg kan og yoga. Største forskjellen nå og før: kuttet ut zumba 2-3 ganger i uken pga migrene som følge av høy puls.
    Jeg vil bare føle meg bra inni meg, og det gjør jeg hver gang jeg ser innleggene dine på insta og bloggen din. Takk Camilla, du redder meg litt dag for dag!

  2. Janne sier:

    Og det skulle stå sunt liv 🙂 hehe

  3. Som du sier: det handler om å føle seg bra inni seg! Gjør det du kan for å få til nettopp det, så skal du se at alt annet faller på plass <3 jeg heier på deg 🙂

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits