arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Kosthold i julen

Desember og jul er gjerne en god blanding av stress og hygge. Vi vil slå et slag for å stresse litt mindre, og hygge seg litt mer. Derfor vil vi dele noen tanker omkring dette med kosthold og trening i julen. På denne måten håper vi å ta fokuset litt bort fra alt du hører at du ikke bør gjøre, og heller over på det vi gjerne kan gjøre mer av!

Dette er del 1: kosthold i julen

Noen synes at dette med mat, trening og kropp kan være vanskelig rundt juletider. Det er julebord, selskap og juleavslutninger hvor søtsaker og alkohol ofte er en gjenganger. Samtidig omringes vi av reklame for mat og meninger om kosthold. Hvis du allerede har et litt anstrengt forhold til mat og kropp så er ikke dette landskapet så lett å navigere i.

«Slik påvirkes magesekken av ribbefettet»

«Vi forgifter barna våre med sukker før jul»

«Jul uten ekstra kilo på hoftene»

«Så mange kalorier er det i julekakene»

…bare noen få eksempler på overskrifter man kan lese i landets aviser rundt julen.

Det er ikke konstruktivt å straffe seg selv

Først av alt: det er helt OK med julebrus og lussekatter i førjulstida. Selvfølgelig skal vi nyte den gode julematen uten å få dårlig samvittighet! Det å straffe seg selv for valgene man har tatt fører ikke noe godt med seg, tvert imot. Da er det mye mer konstruktivt å planlegge (være i forkant), og å akseptere at ikke alt alltid går etter planen. Du kan for eksempel planlegge å fylle halve tallerkenen med julegrønnsaker, og du kan akseptere at det ikke er verdens undergang om du spiste litt mer enn du hadde tenkt. Det kommer en ny dag i morgen, og dette med gode vaner må sees i et langt tidsperspektiv.

Gode vaner

Som du vet; det er ikke hva du spiser mellom julaften og nyttår som teller, men hva du spiser mellom nyttår og julaften! Likevel skader det ikke å holde på noen av de gode vanene også i desember. Hvis du klarer å ha et litt mer avslappet forhold til julematen så er vår erfaring at det blir enklere å unngå overspising som ofte fører med seg dårlig samvittighet. Julemat er bare mat, og du kan faktisk spise pepperkaker og ribbe i juni om du vil. Ingen grunn til panikk!

Her er noen tips:

-Forsøk å være oppmerksom og tilstede under måltider. Legg bort telefonen og virkelig smak på maten.

-Lær deg å kjenne etter om du er mett eller sulten. Forsøk å være bevisst på hva du spiser, hvor mye og hvor ofte, uten å bli opphengt i detaljene.

-Forsyn deg godt av grønnsakene, og husk at du gjerne kan tenke tallerkenmodell i julen også.

– Det er alltid lurere å spise seg mett på et skikkelig middagsmåltid enn godis og brus. Sukker og brus kalles ofte «tom energi» fordi det ikke bidrar med vitaminer, mineraler eller proteiner. Det betyr likevel ikke at det ikke er plass til søtsaker i julen. Velg gjerne sukkerfri drikke om det er mulig, men kos deg med kaker og godis når du vil det. Husk bare at det å ville kose seg ikke behøver å være synonymt med å «spise til jeg ikke orker å bevege meg», for da er det kanskje ikke så koselig lenger?

Det høres kanskje lett ut, og for noen er det sikkert en selvfølge, men det er helt forståelig om du synes dette er utfordrende. Vi i Fitnok vet at veldig mange grubler og bekymrer seg for mat og måltider i julen. Det er trist hvis dette skal få ødelegge for matgleden og juletradisjoner, eller at du skal bruke unødvendig mye energi på dårlig samvittighet rundt høytider.

Positivt fokus

Vi ønsker å vri om til et mer positivt fokus fordi vi er lei av å bli fortalt om alt vi ikke bør spise. I stedet vil vi fokusere på det vi bør spise mer av, og hvordan man kan få et godt og avslappet forhold til mat. Les gjerne dette innlegget om julens beste frukt, grønnsaker og nøtter.

Les del 2: trening i julen ved å klikke her.

Ett svar til “Kosthold i julen”

  1. […] Les del 1: kosthold i julen ved å trykke her. […]

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits