arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Kosthold i julen

Desember og jul er gjerne en god blanding av stress og hygge. Vi vil slå et slag for å stresse litt mindre, og hygge seg litt mer. Derfor vil vi dele noen tanker omkring dette med kosthold og trening i julen. På denne måten håper vi å ta fokuset litt bort fra alt du hører at du ikke bør gjøre, og heller over på det vi gjerne kan gjøre mer av!

Dette er del 1: kosthold i julen

Noen synes at dette med mat, trening og kropp kan være vanskelig rundt juletider. Det er julebord, selskap og juleavslutninger hvor søtsaker og alkohol ofte er en gjenganger. Samtidig omringes vi av reklame for mat og meninger om kosthold. Hvis du allerede har et litt anstrengt forhold til mat og kropp så er ikke dette landskapet så lett å navigere i.

«Slik påvirkes magesekken av ribbefettet»

«Vi forgifter barna våre med sukker før jul»

«Jul uten ekstra kilo på hoftene»

«Så mange kalorier er det i julekakene»

…bare noen få eksempler på overskrifter man kan lese i landets aviser rundt julen.

Det er ikke konstruktivt å straffe seg selv

Først av alt: det er helt OK med julebrus og lussekatter i førjulstida. Selvfølgelig skal vi nyte den gode julematen uten å få dårlig samvittighet! Det å straffe seg selv for valgene man har tatt fører ikke noe godt med seg, tvert imot. Da er det mye mer konstruktivt å planlegge (være i forkant), og å akseptere at ikke alt alltid går etter planen. Du kan for eksempel planlegge å fylle halve tallerkenen med julegrønnsaker, og du kan akseptere at det ikke er verdens undergang om du spiste litt mer enn du hadde tenkt. Det kommer en ny dag i morgen, og dette med gode vaner må sees i et langt tidsperspektiv.

Gode vaner

Som du vet; det er ikke hva du spiser mellom julaften og nyttår som teller, men hva du spiser mellom nyttår og julaften! Likevel skader det ikke å holde på noen av de gode vanene også i desember. Hvis du klarer å ha et litt mer avslappet forhold til julematen så er vår erfaring at det blir enklere å unngå overspising som ofte fører med seg dårlig samvittighet. Julemat er bare mat, og du kan faktisk spise pepperkaker og ribbe i juni om du vil. Ingen grunn til panikk!

Her er noen tips:

-Forsøk å være oppmerksom og tilstede under måltider. Legg bort telefonen og virkelig smak på maten.

-Lær deg å kjenne etter om du er mett eller sulten. Forsøk å være bevisst på hva du spiser, hvor mye og hvor ofte, uten å bli opphengt i detaljene.

-Forsyn deg godt av grønnsakene, og husk at du gjerne kan tenke tallerkenmodell i julen også.

– Det er alltid lurere å spise seg mett på et skikkelig middagsmåltid enn godis og brus. Sukker og brus kalles ofte «tom energi» fordi det ikke bidrar med vitaminer, mineraler eller proteiner. Det betyr likevel ikke at det ikke er plass til søtsaker i julen. Velg gjerne sukkerfri drikke om det er mulig, men kos deg med kaker og godis når du vil det. Husk bare at det å ville kose seg ikke behøver å være synonymt med å «spise til jeg ikke orker å bevege meg», for da er det kanskje ikke så koselig lenger?

Det høres kanskje lett ut, og for noen er det sikkert en selvfølge, men det er helt forståelig om du synes dette er utfordrende. Vi i Fitnok vet at veldig mange grubler og bekymrer seg for mat og måltider i julen. Det er trist hvis dette skal få ødelegge for matgleden og juletradisjoner, eller at du skal bruke unødvendig mye energi på dårlig samvittighet rundt høytider.

Positivt fokus

Vi ønsker å vri om til et mer positivt fokus fordi vi er lei av å bli fortalt om alt vi ikke bør spise. I stedet vil vi fokusere på det vi bør spise mer av, og hvordan man kan få et godt og avslappet forhold til mat. Les gjerne dette innlegget om julens beste frukt, grønnsaker og nøtter.

Les del 2: trening i julen ved å klikke her.

Ett svar til “Kosthold i julen”

  1. […] Les del 1: kosthold i julen ved å trykke her. […]

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits