arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Kle deg smart i kulda

Kle deg smart i kulda

Vi er midt i januar, og månedsskiftet januar/februar er den kaldeste årstiden i Norge. Mange av oss liker å være utendørs uansett vær, og da vet du jo at det er gode klær som gjelder! Hvordan du kler deg avhenger ikke bare av temperaturen, men også hva slags aktivitet du skal være i og hvor lenge du skal være utendørs. Det er klart det er forskjell på en halvtimes gåtur i rolig tempo, en kjapp spurt på racingski og tredagers vandring i fjellet. Les videre for å få noen gode tips til hvordan man kler seg riktig når det er minusgrader. Bla deg nedover for å få konkrete eksempler på hvordan du kan kle deg for aktivitet med både høy og lavere intensitet.

Flere lag

Det beste og viktigste tipset er å kle seg i flere lag, gjerne to-tre lag med klær. Da kan man enkelt ta av og på klesplagg for å regulere temperaturen. Det er lurt å unngå å bli veldig svett, særlig om du skal være ute lenge eller om det er skikkelig kaldt. Derfor bør du ikke ha for varme klær. Samtidig er det dumt å fryse fordi du har for lite isolasjon. Om du kler deg med flere lag regulerer du dette enkelt ved å ta av og på plagg!

Innerst

Her sverger mange til ullundertøy. Dette laget skal absorbere svetten og transportere den bort fra kroppen. I tillegg isolerer det og bidrar til å holde deg varm. Superundertøy i syntetisk materiale eller klær av bambusviskose kan også fungere. Sistnevnte passer bra for dem med sensitiv hud som ikke tåler ull innerst mot kroppen. Det finnes også to-lags superundertøy med et lag syntetisk materiale eller bambusviskose innerst og ull ytterst.

Når det gjelder truse, BH og sokker gjelder egentlig det samme som i avsnittet over. Du får kjøpt undertøy og sokker i både ull, bambusviskose og syntetisk materiale. Velg gjerne en sports-BH med støtte tilpasset intensiteten på aktiviteten.

Mellomlag

Mellom undertøyet og yttertøyet kan du ha et lag som isolerer og holder deg ekstra varm. I tillegg absorberer det svette fra det innerste laget. Her passer det fint med en litt tykkere genser av ull eller fleece, og en ull- eller fleecebukse. Eventuelt kan du ha et ekstra lag undertøy som gjerne er litt romslig. Om ikke det er så veldig kaldt kan du bruke en treningstights. Helst ikke av den mest tettsittende typen, du skal jo ha plass til superundertøyet under. Det finnes også egne vintertights.

Ytterlag

Det ytterste laget beskytter deg mot vind, sludd og snø. Her velger du noe som er pustende, vind- og vanntett/avvisende. Det er en fordel å ha mulighet til å lufte litt, f.eks. ved at det er glidelås under armene på jakken. Du får kjøpt ulike jakker og bukser tilpasset ulik aktivitet, men du kommer ofte langt med en skalljakke og -bukse. Hvis temperaturen kryper langt nedover må du kanskje ha noe som er vattert med syntetisk materiale eller dun. Skal du leke i snøen, på langrenn eller alpint, så finnes det klær med ulike funksjoner som beskytter mot snø. Da slipper du f.eks. å få masse iskald snø inn på magen og ned i nakken om du går på snørra!

Tilbehør

Husk også tilbehør som lue, pannebånd, hals/buff, skjerf, hansker/votter og så videre – her finnes det også utrolig mye å velge mellom. Du kan følge de samme prinsippene som for yttertøy: tilbehøret bør beskytte mot vind og snø. Ved høy intensitet er det fint om ytterlaget er pustende, ved lav intensitet kan du velge tykkere og varmere varianter. Er det skikkelig kald må du kanskje ha flere lag av tilbehøret også, som ekstra innerhansker.

La oss ta en liten oppsummering før vi går videre:
  • Innerst: ull eller syntetisk superundertøy, evt. bambusviskose eller to-lags undertøy.
  • Mellomlag: ull eller fleece ved behov.
  • Ytterst: vindtett/-avvisende, vanntett/-avvisende, pustende. Vattert etter behov.

Teksten fortsetter under bildet.

Melissa Mosby

Ull VS syntetisk (og klær laget av bambus?!)

La oss ta en kjapp gjennomgang av de ulike materialene som nevnes i denne artikkelen.

Ull

Ull holder deg varm også om det blir fuktig. En annen fordel er at det er et lite brannfarlig materiale om du skal ha primus eller bål. Ull trenger ikke å vaskes så ofte, det holder gjerne å lufte plaggene. Det tar lengre tid å tørke enn syntetiske materialer og blir raskere slitt. Noen synes at ull klør og klarer derfor ikke å bruke det direkte mot huden. Vær OBS på at en del ullplagg som selges er iblandet en høy andel syntetiske materialer, og dermed vil det ha andre egenskaper enn et plagg i 100% ull.

Syntetisk

Syntetisk superundertøy av f.eks. polyester tørker raskt og er effektivt for å transportere svette bort fra kroppen. Ofte er syntetiske materialer svært slitesterke, og føles behagelig mot kroppen (ingen ullkløe). Disse plaggene varmer ikke like godt som ull, og er svært brannfarlige med tanke på turer hvor du har primus eller bål. De begynner raskt å lukte og må som oftest vaskes etter hver gang du bruker dem for å unngå svettelukt.

Bambus og bomull

Bambusviskose er et relativt nytt materiale. Det føles utrolig mykt og behagelig mot huden! Dette stoffet absorberer mye fuktighet, men har ikke den samme egenskapen som ull som holder deg varm også når det blir fuktig. Derfor egner det seg best til aktiviteter med litt lavere intensitet, eller dager hvor du har mulighet til å skifte om du blir svett. Mange mener at plagg av bambusviskose tar til seg mindre svettelukt enn syntetiske klær, dette er også min personlige erfaring. To-lags superundertøy med bambusviskose innerst og ull ytterst er et godt alternativ for de med sensitiv hud.

Et tips er å unngå bomull ved trening og aktivitet utendørs. Det har ikke har de riktige egenskapene når du blir svett. Bomull er flott til hverdagsbruk, men ikke for utendørs vinteraktiviteter! Unntaket er at yttertøy av bomull kan fungere fint i tørt oppholdsvær, som f.eks. en god, gammeldags bomullsanorakk.

Oppsummert kan vi si at syntetisk egner seg til aktiviteter med høy intensitet, om du ikke tåler ull og om det ikke er så veldig kaldt. Når du er i rolig aktivitet og har behov for varme og isolasjon er ull det beste valget. Ull er også førstevalget på langturer hvor du ikke har mulighet til å vaske tøy. Bambusviskose er et alternativ som passer ved lavere intensitet og om du ikke tåler ull direkte mot huden. To-lags superundertøy består av et lag syntetisk/bambus og et lag ull.

Hva passer best for rolig aktivitet eller høy intensitet?

Rolig aktivitet

Velg ull eller bambusviskose innerst mot huden. Ha et ekstra mellomlag av ull eller fleece om det er kaldt. Ytterst har du vindtette plagg, gjerne vattert (syntetisk eller dun) om det er skikkelig kaldt eller om det blir mye stillesitting. Vanntett eller vannavvisende etter behov.

Eksempel: rolig langrennstur med bålkos i pausen

  • Innerst: ullundertøy, medium tykke ullsokker, sports-BH med medium støtte.
  • Mellomlag: fleecegenser som tas av og på etter behov. Ekstra bukse eller stilongs om det er kaldt.
  • Ytterst: skallbukse og -jakke som er vindtett og vannavvisende, med lufting under armene og plass til en sjokolade i lomma. Vattert om det er skikkelig kaldt. Buff, lue og hansker som tåler slitasjen fra skistavene.
  • Ekstra: det er digg å kunne ta på tykke ullsokker i pausen og eventuelt skifte til en tørr trøye. Du angrer sjeldent på å ha med et par ekstra sokker og hansker om du skulle være uheldig å bli våt.
Høy intensitet

Innerst har du tynn ull eller syntetisk materiale. Om det ikke er så kaldt og du skal ha en kjapp treningstur er det ikke alltid nødvendig med mellomlag. Fukttransport er viktig, så du ikke blir kaldt når du svetter. Yttertøyet bør være vindtett og pustende, og vanntett om det snør og sludder. Er du en racer på ski eller løper utendørs uansett føre så finnes det klær spesielt tilpasset dette.

Eksempel: kjapp treningstur

  • Innerst: syntetisk superundertøy, tynne ullsokker, sports-BH med mye støtte.
  • Mellomlag: dropper dette om ikke det er skikkelig kaldt.
  • Ytterst: vintertights eller langrennsbukse og skalljakke som puster, er vindtett og vannavvisende, med gode egenskaper for fukttransport. Buff, pannebånd og tynne, vindtette hansker.
  • Ekstra: om du er mye på ski eller løper utendørs hele året så kan du gjerne investere i teknisk tøy spesielt tilpasset disse aktivitetene. Husk refleks!

Et godt turtips

Mange erfarer at det er bedre å kle seg litt kaldere enn man tror, fordi man blir varm med en gang man er i aktivitet. Gjennomsvette klær blir fort til iskalde klær! Derfor er prinsippet om flere lag så smart. Du kan gjerne startet turen i ull- eller superundertøy og yttertøy, men ha et mellomlag lett tilgjengelig i sekken om det blir kaldt. Eventuelt kan du ha på deg flere lag når turen starter, og kle av deg når du blir varm. I pausen eller ved lavere intensitet kan du da ta på deg et lag igjen.

Det kan også være utrolig deilig å skifte til en tørr trøye i pausen om du har plass til en ekstra i sekken!

Alle er forskjellige – finn det som passer for deg

Til slutt må det nevnes at vi er alle forskjellige, og ikke minst at været har mye å si. Noen er skikkelig frysepinner, mens andre blir fort varme og orker ikke tanken på en tykk ullgenser. Noen ønsker ikke å bruke ull, mens andre ønsker å unngå syntetiske materialer. Vær og vind har mye å si for hvordan temperatur føles, og snø eller sludd påvirker også klesvalget. Som nevnt har intensiteten på aktiviteten mye å si, og også hvor lenge du skal være ute. En kjapp tur i høyt tempo er noe helt annet enn en langtur i rolig tempo. Overnatting i telt er noe annet enn overnatting i hytte. Og så videre… jeg håper du har fått noen gode tips i denne saken, men husk at vi alle er forskjellige.

Og du, et siste tips: ikke bry deg så mye om trender og mote. Finn heller plagg som passer DIN smak og som du kan bruke flere sesonger. Kanskje du kan gjøre et skikkelig bruktkupp på Finn.no eller Tise? Det er mer miljøvennlig og hyggelig for lommeboka 🙂

Kos deg utendørs i vinter!

Tekst: Maria Uldahl (takk til Melissa Mosby for innspill!)

Foto: Kristina Humborstad & Melissa Mosby

Foto: Kristina Humborstad

Ett svar til “Kle deg smart i kulda”

  1. […] Klikk her for å få gode tips om hvordan man kler seg smart i kulda. […]

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits