arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Kondisjonstrening

Mange som ønsker å gå ned i vekt sverger til kardio, men hva er egentlig kardio, og hvilken form bør du benytte deg av?

Hva er kardio?

Kardio er en samlebetegnelse for utholdenhetstrening hvor vi trener det kardiovaskulære systemet som består av hjertet, blodårer og lunger. Hvis vi ser bort i fra helseeffektene av å trene utholdenhetstrening er de fleste ute etter å forbrenne mest mulig kalorier slik at man går raskest mulig ned i vekt. Det som er fint med utholdenhetstrening er at det kan tilpasses indi- videt, både med tanke på form, varighet og intensitet.

Høy eller lav intensitet?

Et av de spørsmålene jeg får oftest er hva som er ”best å trene”. Bør man kjøre korte økter med høy intensitet, såkalte intervaller, eller er det bedre med en langtur?

Som alltid er svaret litt kjedelig; det kommer helt an på hva du ønsker å op- pnå med treningen din! Med det sagt – for de aller fleste vil en kombinasjon mellom de to formene være bra.

Hva forbrenner mest?

Når målet er å gå ned i vekt er de fleste opptatt av å få ”mest mulig for penga”, og intervaller blir derfor foretrukket av mange. Det kan gjennomføres på kort tid, forbrenner mye per tidsenhet og du har sikkert hørt at du får en helt syk etterforbrenning også?

Alle punktene over stemmer faktisk, men før du spurter av gårde er det en ting som er verdt å merke seg: Du klarer ikke å jobbe med høy intensitet over veldig lang tid. Det du totalt forbrenner i løpet av en intervalløkt vil dermed begrense seg selv ved at du ikke klarer å holde på så lenge. I tillegg kan jeg fortelle deg at begrepet etterforbrenning er noe misforstått, la meg fortelle deg hvorfor.

I de fleste studier utført har man sett at etterforbrenningen som følge av in- tervaller og langkjøring er på henholdsvis 14% og 7%. De fleste vil da tenke at intervaller er best, men her er det viktig å huske at 7% av et høyt tall er mer enn 14% av et lavt tall. Her får du to eksempler:

Eksempel 1:

La oss si du forbrenner 300 kcal med intervalltrening. På toppen av dette kommer en etterforbrenning på 14 %. 14 % av 300 tilsvarer 42 kcal. Totalt blir dette 342 kcal

Eksempel 2:

La oss si du forbrenner 800 kcal på en langkjøring. På toppen av dette kom- mer en etterforbrenning på 7 %. 7 % av 800 tilsvarer 56 kcal. Totalt blir dette 856 kcal.

Som du ser er effekten av etterforbrenningen ganske overdrevet og har lit- en effekt på forbrenningen totalt sett. De kaloriene du forbrenner under selve økten (300 vs 800) vil ha større betydning! Siden du klarer å holde på med lavintensitetstrening over lengre tid vil faktisk langkjøringen vinne kaloriracet.

Så da bør jeg trene langkjøring?

Dersom du nå har konkludert med at langkjøring er det beste valget hvis du vil ned i vekt forstår jeg dette godt, men la meg ødelegge litt til: langvarig utholdenhetstrening på lav intensitet er nemlig ikke bare positivt! Det kan blant annet ha negativ effekt på muskelmassen din sammenliknet med in- tervaller, rett og slett fordi musklene ikke må jobbe like hardt på lav inten- sitet.

Muskelmassen du har på kroppen har stor innvirkning på din hvileforbren- ning. Jo mer muskler du har, jo høyere hvileforbrenning har du.

Kort oppsummert kan vi derfor konkludere med at en kombinasjon mellom styrketrening og kondisjon på både lav og høy intensitet faktisk er å foretrekke. På denne måten vår du stimulert musklene nok til at de vil bli på kroppen, samtidig som du kan få brent unna litt kalorier når pulsen øker.

Hvilken form for utholdenhetstrening bør du velge?

Før du setter i gang med treningen kan det også være verdt å tenke gjennom hvilken type utholdenhetstrening du går for. Har du noen kilo ekstra på kroppen bør for eksempel ikke løping være ditt første alternativ. Grunnen til at løping kan være et dårlig valg skyldes rett og slett skaderisikoen den med- fører, da spesielt på ankler, knær og hofter.

Hvis du på død og liv vil løpe anbefaler jeg deg i alle fall å gjøre dette i en oppoverbakke slik at støtet mot underlaget ikke blir like hardt! Gode alternativer til løping kan være sykkel, ski, sirkeltrening, ellipse og roing.

Det viktigste er likevel at du velger en form for kondisjonstrening du faktisk trives med, slik at du blir å utføre det igjen og igjen og igjen. Det hjelper nemlig lite å sette i gang med verdens mest fantastiske kondisjonsprotokoll dersom du bare følger den i én uke! Som alltid er derfor hovedregelen: Den beste kondisjonstreningen er den det faktisk blir noe av!

//Andreas

Følg Andreas på instagram HER 

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits