arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Bli en kriger i eget liv

Kriger i eget liv

Dersom du har prøvd en eller annen form for dynamisk yoga, så har du ganske sikkert vært borti (noen) av de stående posisjonene som omtales som krigerne (og kalles virabhadrasana på sanskrit); kriger 1, 2 og 3 i ulike varianter. Dette er posisjoner som, fysisk sett, utfordrer styrke i bein, balanse og kjernemuskulatur i hovedsak. De hjelper oss også å øve opp fokus, selvtillit og besluttsomhet.

Kanskje har du tenkt at det er en viss motsetning mellom yogaens fredelige budskap og noe så hardt og voldelig som krigere? Da er du ikke den eneste, og det er en konklusjon det er fort å komme til. Kanskje har du heller aldri tenkt over det, og det er du heller ikke alene om!

I yogaens mytologi kommer det fram at krigerposisjonene slettes ikke er en del av yogaen for å hylle vold og krig. Tanken med dette innlegget er rett og slett å ta deg med inn i noe av mytologien som krigerposisjonene bygger på, og også knytte det opp mot hverdagen og livet generelt. Finn inspirasjon til å være en kriger i ditt eget liv!

Litt hinduistisk mytologi

I hinduistisk mytologi møter vi Daksha som arrangerer en stor sammenkomst, som han ikke inviterer datteren Sati og hennes mann, Shiva, til. Daksha er nemlig ikke spesielt glad i Shiva, og liker ikke at han er Satis store kjærlighet. Sati finner ut av dette og kommer til festen likevel, der hun krangler så voldsomt med sin far og er så sint at hun tar fyr og brenner opp rett foran øynene på faren. Når Shiva finner ut at konen har ofret seg selv blir han helt knust. I et øyeblikk av sterk sorg drar han ut en lokk av håret sitt, kaster den på bakken og fra denne oppstår krigeren Virabhadra (Vira betyr helt, bhadra betyr venn) i asken til Sati. Virabhadra kutter av Dakshas hode med to sverd og setter det på en påle, og har hevner Shivas tap av konen.

Sati gjenoppstår fra asken, siden det meste går an i gudenes verden, og kjefter på Shiva for å ha fått faren halshugd, og mener at det ikke var Shivas jobb å blande seg inn og ta livet av han. Shiva hadde ikke tenkt gjennom dette. Han var bare så sint på Daksha, og tenkte ikke over hvordan hans handlinger kunne få Sati til å føle seg, eller at hans handlinger kunne gjøre ting enda verre i stedet for bedre. Sati beordrer Shiva til å ordne opp, og han dukker selv opp på festen. Han ser at Dakshas hode ikke kan festes på kroppen, finner ei geit, kapper av hodet og plasserer det på Dakshas kropp, som han blåser liv i. Daksha og Shiva gjør opp, og i takknemlighet arrangerer Daksha en ny fest, med Shiva og Sati som æresgjester.

Bruk yoga for å vokse og utvikle deg

Yogasamfunnet forbindes i stor grad med veldig positive temaer, inspirasjon, livsmestring og så videre, men livet er jo ikke alltid sommerfugler, solskinn og stille vær. Livet består (minst) like mye av tøffe avgjørelser og utfordringer som er med på å ryste hele grunnmuren vår. Rent impulsivt reagerer de fleste av oss med nettopp «å reagere» når noe oppstår. Denne reaksjonen kan ofte være et ønske om «å hevne seg», som i Shivas tilfelle, og så angrer vi oss ofte i etterkant og ønsker at vi hadde reagert annerledes, eller tenkt oss bedre om først.

Myten om Virabhadra kan ses på som en metafor for å kjempe mot våre egne svakheter, og å vokse gjennom å utvikle mot, fokus og besluttsomhet i møtet med livets utfordrende øyeblikk. Og kanskje den viktigste lærdommen du kan ta med deg fra Shiva og Virabhadra, er at det er mulig å gjøre ditt beste for å gjøre ting riktig, selv om du ikke lykkes på første forsøk.

Hvordan du kan motstå impulsen om å reagere så kjapt, og hvordan du kan ta med deg noe av roen og tilstedeværelsen du (forhåpentligvis) opplever på yogamatten inn i livet? Hvordan kan du ha medfølelse med og forståelse for de som irriterer eller utfordrer deg? Hvordan kan du løsrive deg mer fra vanskelige situasjoner og å se på det hele med et objektivt blikk utenfra?

Den virkelige kampen består i å unngå å reagere irrasjonelt og destruktivt, selv i situasjoner med smerte, stor motgang eller sterke følelser som sinne eller sorg. Avgjørelser du tar i slike situasjoner kan direkte eller indirekte få konsekvenser som å påføre andre smerte eller ubehag, fordi du handler uten å tenke deg godt nok om.

Stå stødig

Krigerposisjonene er her for ydmykt å minne deg på at du kan stå stødig og beholde roen før du eksploderer i et eller annet følelsesutbrudd, og at du kan trekke pusten og ta en pause før du reagerer. I tillegg minner krigerne deg om at styrke må balanseres med en følelse av letthet: det hjelper ikke bare å bite tennene sammen og bli krampaktig, for da blir det bare enda tøffere å stå i det.

Gjennom å utfordre deg på dette på yogamatten, mens kroppen dirrer og du har mest lyst til å gi deg, kan du oppleve at du øver opp en større evne til å takle utfordringer i livet også bedre og bedre. Jo tøffere utfordringene er på matten, jo lettere vil utfordringene i livet oppleves.

Å være kriger i det virkelige livet betyr også å jobbe for å ta med deg egenskaper som glede, medfølelse og rettferdighet fra yogamatten og ut i hverdagen din, uansett hvilken situasjon du opplever eller hvilke mennesker du møter.

VIRABHADRASANA 1 – KRIGER 1

Parallelle hofter, armene over hodet – som Virabhadras to sverd, klar for kamp. Denne posisjonen øker fleksibilitet i hofter og styrker beina, anklene og føttene. Alle foto: Espen Johansen

VIRABHADRASANA 2 – KRIGER 2

I denne posisjonen er hoftene åpne, og armene strukket ut – her er Virabhadra fokusert på målet. Kriger 2 krever styrke og stabilitet, og også fleksibilitet i hofter og overkropp.

VIRABHADRASANA 3 – KRIGER 3

I kriger 3 har Virabhadra funnet Daksha og ødelegger han med sine to sverd. I denne posisjonen er du helt utstrakt, besluttsom og engasjert fra topp til tå. Aktiver hele kroppen, også ut gjennom bakerste hæl, som er flekset. Dette er en posisjon som øver opp fokus og også små muskler i føtter og ankler på grunn av balanseringen.

Tekst: Linn Synnøve Normann Godtfredsen

Foto: Espen Johansen

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits