arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Kroppspress – et spørsmål om likestilling?

Først og fremst må jeg bare få begynne med å takke for all støtten i går. Det var ikke meningen at det skulle eksplodere sånn, men når huset først står i brann er det utrolig hyggelig å se at dere er der og stiller opp ved min side! Jeg tror man skal lete lenge etter mer trofaste, jordnære og reflekterte mennesker enn dere, dere er helt enestående! Det jeg kanskje setter aller størst pris på er at ingen av dere gikk til angrep. Dere svarte derimot på en reflektert, gjennomtenkt måte, og jeg skal faktisk sette meg ned og ta lærdom av flere av dere, for dere skriver utrolig bra! 😀

6L7A0133-2

I tillegg til at dere kom opp og tok ryggen min i går, eller ryggen til alle som ikke ønsker å bli definert ut i fra utseende egentlig, ringte jammen TV2 i går også. Dere skal med andre ord ikke se bort i fra at dette blir en aldri så liten tv-debatt, og jeg må ærlig si at jeg gleder meg. For denne saken er, spør du meg, så utrolig viktig! For det er ikke greit, og det skal ikke være greit, at man kan bruke en persons utseende eller vekt som argument i en kompetansedebatt. Nå kan det sikkert komme argumenter som at «du er jo tross alt PT da, da skal du være trent», men vi trenger ikke bare se på PT-bransjen for å understreke poenget mitt. Vi er jo alle kjent med hvilken flott statsminister vi har (om jeg er enig eller uenig i politikken hun fører er en annen ting), og jeg har troen på at hun styrer Norge på best mulig måte akkurat nå. Likevel trenger jeg ikke gjøre annet enn å skrive inn «Erna» i søkefeltet på google, før det første forslaget som kommer opp er «Erna Solberg Vekt».

Med fare for å gjøre dette til en likestillingsdebatt er mitt første spørsmål: Ville saken vært lik om vi hadde hatt en mannlig statsminister? Er kroppspresset kommet så langt at vi må se ut på en gitt måte for å kunne assosieres med gode stillinger i arbeidslivet, og gjelder dette bare for kvinner? Jeg mener, hvor mange kommenterte Eldar Sætres dobbelthake da han gikk inn som konsernsjef i Statoil? Med dette mener jeg selvsagt ikke å kalle Eldar hverken det ene eller det andre, da jeg ikke kunne brydd meg mindre om hvordan han ser ut, men jeg tror dere tar poenget mitt.

Det jeg forsøker å poengtere er rett og slett at kroppsvekt, som tidligere var noe personlig, nå er å anse som offentlig eie. Det er plutselig helt legitimt å ta opp slike type spørsmål på riksdekkende tv, eller på offentlige forum på det o så store internett. Det at forbildene våre har rumpe på størrelse med en fotball, lår som fyrstikker og midjer smalere enn halsen på et timeglass skaper først og fremst et enormt press på unge jenter. Når man i tillegg setter likhetstegn mellom det å ha en sånn type kropp og det å prestere i arbeidslivet og inneha en viss kompetanse.. Da begynner det å bli skummelt. Da begynner vi å fortelle døtrene våre at «du kan bli hva du vil, så lenge du ser ut som hun her». Og er det virkelig det vi vil?

//Camilla

 

8 svar til “Kroppspress – et spørsmål om likestilling?”

  1. Knut sier:

    God morgen, Camilla.

    Nå får jeg håpe du skjønte at min kritikk ikke hadde noe med kjønn å gjøre? Det betyr ikke noe i min kritikk.

    Dette med vekt og hvorvidt det er innafor å påpeke dette åpnes vel mer opp i det man oppretter en blogg, vil du ikke si det? Da byr en på en selv, en legger ut lettkledde bilder, og en skriver om sine gode og mindre gode vaner. Personsjikane blir aldri ok, men kommentarer må en påregne.

    Jeg ser du skriver litt mer om dette med vekt og yrker i dag. Da misforstår du meg noe. Jeg vil si at vekt og form er nærmere knyttet til en PT enn det er til en politiker. Enig? Om vi hadde en politiker som var lystløgner ville det vært uheldig. Ok, dårlig eksempel. Men la vi si en politiker som fikk nervøse sammenbrudd under en debatt da. En lege som skalv på hånden. En bilselger som ikke visste forskjell på en Mazda og en BMW osv. Hva dømmer man en PT etter? Egen form og dens ideologier? Jeg tenker at dette i det minste er førsteinntrykket, og at en potensielt allerede kan miste kunder her, om dette ikke er på stell. Det er derfor jeg nevnte dette med at en PT er sin egen reklameplakat. Sin egen nettside. Sitt eget bilde på at det jeg gjør, det jeg spiser, og det jeg underviser fungerer. «Bare se på meg, dette funker!»

    Det er et ok poeng at ikke alle har de samme målene, og de sammen ønskene om form og fettprosent. Så med det kan du si at du er en nisje-PT for de med lavere ambisjoner, og med ønske om en livsstilsendring foran rockhard abs. Fair enough. Men du skal ikke ta det for gitt at disse kundene hadde latt seg knuse av en PT, mann eller dame, i kjempeform heller. Jeg tror, og dette mener jeg, at vi må bli litt hardere med oss selv, og at sukker, mettet fett, kose seg og puter under armene er i ferd med å få altfor godt fotfeste. Vi kan være vel så lykkelige uten dette, og vi vil også nå målene våre raskere. Ingen trenger godis for å være lykkelig. Lykke og velvære kan vel så gjerne komme fra andre ting. DET mener jeg er noe av en PT’s jobb å synliggjøre. Vaner skal endres, og sukker og dritt skal ut. Det er koselig med en filmkveld og en god bok, men en trenger ikke kombinere det med godis.

    Jeg tror deg også på at du er strikt i hverdagen din, og at du er enig i mye av dette. Men vennligst ikke bland inn kjønn og andre yrkesgrupper i denne debatten. Det er irrelevant. Min kritikk gikk utelukkende på PT’er som gruppe, og deres troverdighet forbundet med egen form og egne vaner. Practice what you preach som det så fint heter.

    Kult med debatt på TV2 dog. Det var jo hele planen vår med denne lille debatten det 😉

  2. God morgen, Camilla.

    Nå får jeg håpe du skjønte at min kritikk ikke hadde noe med kjønn å gjøre? Det betyr ikke noe i min kritikk.

    Det forstår jeg godt, og dette innlegget var ikke myntet på deg i det hele tatt 🙂

    Dette med vekt og hvorvidt det er innafor å påpeke dette åpnes vel mer opp i det man oppretter en blogg, vil du ikke si det? Da byr en på en selv, en legger ut lettkledde bilder, og en skriver om sine gode og mindre gode vaner. Personsjikane blir aldri ok, men kommentarer må en påregne.

    Det er jeg for så vidt enig med deg i. Nå er jeg en person som holder meg til det gode gamle ordtaket om at man kan holde kjeft om man ikke har noe hyggelig å si, men jeg har jo skjønt at det ikke gjelder alle 😉

    Jeg ser du skriver litt mer om dette med vekt og yrker i dag. Da misforstår du meg noe. Jeg vil si at vekt og form er nærmere knyttet til en PT enn det er til en politiker. Enig? Om vi hadde en politiker som var lystløgner ville det vært uheldig. Ok, dårlig eksempel. Men la vi si en politiker som fikk nervøse sammenbrudd under en debatt da. En lege som skalv på hånden. En bilselger som ikke visste forskjell på en Mazda og en BMW osv. Hva dømmer man en PT etter? Egen form og dens ideologier? Jeg tenker at dette i det minste er førsteinntrykket, og at en potensielt allerede kan miste kunder her, om dette ikke er på stell. Det er derfor jeg nevnte dette med at en PT er sin egen reklameplakat. Sin egen nettside. Sitt eget bilde på at det jeg gjør, det jeg spiser, og det jeg underviser fungerer. “Bare se på meg, dette funker!”

    Du vet jo allerede at jeg ikke er enig med deg i dette, vekt og kompetanse henger for meg like mye sammen som en persons hårfarge og intelligensnivå. Det er i tillegg stor forskjell på en bilselger som ikke vet forskjellen på en Mazda og en BMW, og en PT som er litt «myk» i formene eller hva du så pent sa. Vekten min fører ikke til at jeg ikke vet hva slags type muskelfiberrekruttering vi har når vi utfører en bevegelse i ulikt tempo eller med ulik motstand eller at jeg mister kunnskap rundt de biologiske prosessene som skjer i kroppen når det inntas et måltid! Det du sammenligner er en PT UTEN kompetanse med en bilselger UTEN kompetanse.

    Det er et ok poeng at ikke alle har de samme målene, og de sammen ønskene om form og fettprosent. Så med det kan du si at du er en nisje-PT for de med lavere ambisjoner, og med ønske om en livsstilsendring foran rockhard abs. Fair enough. Men du skal ikke ta det for gitt at disse kundene hadde latt seg knuse av en PT, mann eller dame, i kjempeform heller. Jeg tror, og dette mener jeg, at vi må bli litt hardere med oss selv, og at sukker, mettet fett, kose seg og puter under armene er i ferd med å få altfor godt fotfeste. Vi kan være vel så lykkelige uten dette, og vi vil også nå målene våre raskere. Ingen trenger godis for å være lykkelig. Lykke og velvære kan vel så gjerne komme fra andre ting. DET mener jeg er noe av en PT’s jobb å synliggjøre. Vaner skal endres, og sukker og dritt skal ut. Det er koselig med en filmkveld og en god bok, men en trenger ikke kombinere det med godis.

    Om den eneste ambisjonen du anser som god nok er «rock hard abs», da kan vi sikkert si det sånn. Livsstilsendring vil, in my opinion, trumfe rock hard abs any day, da dette er en type målsetning som Ola Nordmann kan gjennomføre og som en følge av dette forbedre helsen sin og med det redusere byrden vedkommende kanskje kunne blitt for helsesystemet og økonomien. Du sier at mettet fett og sukker begynner å få «for godt fotfeste», men ser likevel på en livsstilsendring som en lavambisjonsmålsetning? Beklager, men her detter jeg ut. At man ikke behøver sukker er jeg forsåvidt helt enig med deg i, men hvor gjennomførbart dette er i praksis er noe helt annet for de aller fleste. At men PTes jobb er å synliggjøre at lykke kan komme fra helt andre steder enn mat er jeg også helt enig med deg i, og ikke minst i at vaner må endres i takt med livsstilsendringen. Det kan du feks lese om her:
    http://www.fitnok.no/vanene-dine-bestemmer-vekten/
    http://www.fitnok.no/slik-nar-du-malene-dine-en-gang-for-alle/
    http://www.nrk.no/nordland/slik-kommer-du-deg-i-din-livs-form-i-2016-1.12729982

    Jeg tror deg også på at du er strikt i hverdagen din, og at du er enig i mye av dette. Men vennligst ikke bland inn kjønn og andre yrkesgrupper i denne debatten. Det er irrelevant. Min kritikk gikk utelukkende på PT’er som gruppe, og deres troverdighet forbundet med egen form og egne vaner. Practice what you preach som det så fint heter.

    Jeg er vel tilnærmet enig i 0% av hva du kommer med, men det får så være. Hva jeg videre velger å skrive om på min blogg er mitt valg, og hva jeg blander inn er videre opp til meg. Som du så fint sier: når man velger å uttale seg i det offentlige må man være forberedt på å få høre det tilbake, og tydeligvis bør man også være forberedt på at folk tar ting ut av kontekst og tillegger det du skriver sine egne meninger. Som når du sier at jeg er enig med deg.

    Kult med debatt på TV2 dog. Det var jo hele planen vår med denne lille debatten det ?
    Det vet jeg nå ikke, men 😛 Det er jo gøy!

    Ikke minst: du er fremdeles invitert til en PT-time med meg!

  3. Monica sier:

    Bare stå på Camilla, du er en frisk pust som ser slående vakker og sunn ut.

  4. Aina sier:

    Hei Camilla,

    Stå på videre. Fettprosent og kompetanse har ingen sammenheng, selv ikke for PTer. 🙂

    Noe litt interessant: Dansk forskning viser at menn har en tendens til å vurdere kvinner som tykkere (og seg selv slankere) enn de faktisk er.. Se link til artikkel: http://sciencenordic.com/men-say-women-weigh-too-much

  5. Gunnhild sier:

    Hei Camilla, du har heia fram meg – så nå vil jeg heie litt på deg også.

    Tidligere her så har du imponert meg med din solide kompetanse, som du så sympatisk downplayer ganske ofte synes jeg. Du har imponert meg med dine gode holdninger, og ditt smittende humør. Og nå har du også imponert meg noe voldsomt, med hvordan du har taklet den seineste kritikken. En kritikk som ikke oppfattes som så konstruktiv av meg.

    Jeg har fulgt debatten deres, og får veldig den «stange-hodet-i-veggen»-følelsen på dine vegne. Ikke sikkert du har den da, men 🙂 For meg virker det som Knut har misforstått det hele, og han tar ikke poenget. Jeg kan eksemplifisere dette, med meg selv.

    Jeg har alltid vært relativt aktiv, men aldri i noen kjempeform. Tidligere gikk jeg på de sedvanlige smellene pga for mye trening på kort tid, og gikk lei. Og gikk tilbake til sofaen og tv`en og pleddet. Og goooooodisen, hehehe.

    Så begynte jeg å lese bloggen din. Og det store, store, STORE poenget for meg, var at jeg endelig tenkte : jeg er jo god nok! Jeg er faktisk god nok, fit nok og bra nok, akkurat slik jeg allerede er 🙂

    Tidligere på trening ble jeg demotivert av alle de stramtona struttedamene, som jumpa og pusha og ikke svetta noenting. Og jeg tenkte at jeg blir jo aldri så sprek som det der – så det er jo ingen vits. Jeg blir aldri fit nok, så jeg kan like godt bare holde meg hjemme.

    Og så kom du 🙂 Og for meg har du vært en STERK inspirasjon. Du fortalte meg at jeg er bra nok. Og etter ei stund så tenkte jeg at det har du jaggu rett i! Også kunne jeg dra på trening fordi det er gøy, også kunne jeg få treningstips og kostholdstips fra ei som vil meg vel, som bygger meg opp – ikke bryter meg ned. Det er mye psykologi i bildet her, og for meg er det iallfall utrolig mye mer effektivt og fruktbart med noen som sier «du er fit nok, og her er noen tips du kanskje vil like», mot for den litt striksere mentaliteten.

    Du fikk meg til å bli glad i trening igjen, og selv om jeg var veldig glad i meg selv fra før av også – så har du fått meg til å bli ennå litt mer glad i meg selv. Du har vist meg at trening er gøy, trening er kos – og for det skal du ha tusen hjertelig takk 🙂 Stor og sterk klem til deg, Camilla 😀

  6. Natalie sier:

    Hei Camiilla!

    Jeg håper du ALDRI tar deg nær av de negative kommentarene og tankene andre har om din livsstil. Det er lett å si at man ikke gjør det og at man ikke bryr seg og du har jo være lenge i «gamet», men det jeg regner også med at noen kommentarer kan brenne seg litt fast på netthinnen og i værste tilfellet påvirke tankegang og hverdag.

    Uansett, vil jeg gjerne takke deg for at du tørr og for at du er et utrolig bra forbilde. DU har gjort at jeg faktisk klarer å ta meg en velfortjent hviledag fra trening og i blandt jobb, én til to ganger i uken. Dog får jeg dårlig samvittighet og føler meg som en «stoppat korv», men jeg vet at jeg må og at kroppen trenger det.

    En kommentar fra en av mine kollegaer ruver i hodet mitt hver dag og særlig hvis jeg spiser noe jeg ikke burde; «Trener DU fem ganger i uken? Hadde jeg aldri trodd….»
    Jeg har ekstra kilo både foran og bak og jeg HATER dem. Jeg har alltid vært chubby og til tider sett litt ut som en pløsete basketball, men alltid vært aktiv! Jeg har drevet med idrett og trening siden jeg var 6 år (nå 26), men like vell aldri vært den raskeste, slankeste eller flinkeste til å bare spise grønt og magert. I mitt hodet er livet for kort for å ikke spise det jeg har lyst på! I moderate mengder da selvfølgelig..

    Mye takket være deg har jeg i dag begynt å sette pris på min kvinnelige figur og hvordan jeg kan bruke den til min fordel. Jeg tenker fortsatt mye på hva andre tenker og hvorfor de tenker det. Jeg vil nok aldri kunne få kjøpe «slim fit» eller få lange blikk fra «mannen i gata», men for meg er det viktigere at jeg faktisk liker meg selv før jeg kan prøve å få andre til å like meg- og DU gjør dette til en lettere oppgave.

    Du er inspirerende og den flotteste dama jeg har sett og lest om på lenge!

    Håper du aldri slutter å spre glede!

  7. Kaya sier:

    Hei Camilla, .

    Jeg fant tilbake til meg selv og har det bedre med meg selv etter at jeg hadde deg som coach. Jeg har sagt det før å jeg sier det igjen. Jeg fant bloggen sin da jeg kom over en artikkel om deg på vgnett i høst. Jeg ble kjemoe motivert og jeg likte det jeg leste da jeg leste bloggen din. Denne PT’en ville jeg ta kontakt med. Jeg likte måten du framstiller kropp, trening og kosthold.

    40 cm tok jeg av meg med god veiledning fra deg, trener 2 – 4 ganger i uken, kan spise godis på lørdager og har det MYE bedre med meg selv.

    FORTSETT med det du gjør. Fordi du kan og er flink innenfor ditt fagfelt. Glem aldri det. Jeg heier på deg.

    Ha en god helg og påske 🙂

  8. Ingeborg sier:

    Jeg har egentlig noen få kilo jeg gjerne vil gå ned (sånn type 5 kilo), før jeg egentlig er helt fornøyd med vektnedgangen min. Men akkurat nå må jeg holde vekten min stabil en god stund før jeg eventuelt går ned de siste kiloene.

    Men veit du hva Camilla? Du er utrolig godt forbilde for meg også her. Kroppen min er egentlig bra nok som den er nå. Den er mindre, i mye bedre form og helsen min er så utrolig mye bedre. Det spiller virkelig ingen rolle om magen min kanskje er litt større enn den burde være. Den er likevel innenfor normalen.

    Jeg priser meg lykkelig for at du blogger og er med på å spre gode, sunne holdninger til kropp, mat og trening. Å spise sunt og variert i hverdagen er det viktig for meg nå.

    Takk for at du er den postitive flotte dama som du er.

    God helg og god påske.

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits