arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Leserspørsmål: hvilke proteintilskudd trenger jeg?

Hvilke proteintilskudd trenger du egentlig, og hvilke kan du droppe?

“Nettbutikkene har så mye rart jeg ikke aner hva er, men som virker fornuftig å ha i skapene. BCAA, proteinpulver, proteingodteri osv. Hva er deres tanker om dette? Hva trenger man og hva kan man fint takke nei til?”

Takk for spørsmålet! Det er jo en jungel av slike produkter nå, og et ekstremt fokus på protein. Min innstilling her er at om du har et balansert kosthold med gode proteinkilder så er det helt unødvendig med tilskudd.

Men på den andre siden kan så klart en proteinshake etter trening være nyttig i de tilfeller hvor det er en stund til neste måltid, særlig hvis du trener tung styrketrening. De fleste av oss som er på mosjonistnivå og trener et par-tre ganger i uka har ikke behov for proteintilskudd. Proteiner vil bidra med energi i kostholdet. Det metter godt og det krever en del av kroppen å omdanne det til fett. Men når kroppen er mett på protein må den allikevel enten bruke det som energi eller lagre det som fett. Denne problemstillingen handler også om hvor mye man trener, om det er hard styrke, om man ønsker å gå opp i vekt og muskelmasse, eller ned i vekt, eller “bare” vil holde seg i form.

Nå har det jo kommet mange nye proteinprodukter i det siste, som godteri osv. Vær klar over at dette er mote, og ikke noe som har kommet fordi folk flest får i seg lite protein. Vi ser alltid ulike trender innen kosthold, nå er protein en av de store.

I det siste har jeg fått inntrykk av at folk tror at bare man spiser masse protein så vil musklene poppe frem av seg selv. Men her er det definitivt: treningsinnsats + kosthold = resultater! Vi kan ikke spise på oss muskler uten å svette litt for det!

Personlig bruker jeg av og til proteinpulver for å berike smoothier/shakes og energi/proteinbarer. Slike ting drikker og spiser jeg om jeg har det veldig travelt, eller så liker jeg å ha med hjemmelagde barer på lengre gåturer. Så hender det jeg tar en proteinpudding eller proteinrik sjokolademelk om søtsuget melder seg, og da tenker jeg at de proteinrike og sukkerfrie alternativene kan være et bedre valg innimellom.

Kreatin er så vidt jeg vet det eneste sportstilskuddet med dokumentert effekt når det gjelder trening.

Så, du TRENGER sannsynligvis ingenting av dette. Får du nok protein fra maten vil tilskudd i mine øyne være bortkastede penger. Spørsmålet blir heller om du liker det, eller om det kan være et NYTTIG tilskudd til kostholdet ditt. Understreker “nyttig” fordi det finnes nok av unødvendige kosttilskudd.

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits