arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Melissa syklet Norge på langs

I august 2017 tok Melissa flyet fra Kristiansand til Finnmark, satt seg på sykkelsetet og tråkket hele veien hjem igjen. Hun hadde som mål å sykle hele veien fra Nordkapp til Lindesnes. Turen gikk via flotte steder som Tromsø, Lofoten, Helgelandskysten og Røros. Etter 40 dager og mange, mange mil i pedalene kom hun frem til Lindesnes fyr. Les videre under bildet for å høre om eventyret!

Melissa Mosby Fitnok

Forberedelser og planlegging

Når jeg spør Melissa om hvorfor hun bestemte seg for å sykle Norge på langs svarer hun at hun egentlig ikke vet. Det var turkameraten hennes, Kristina, som først foreslo det.

«Det begynte som en idé. Jeg har lenge hatt lyst til å Norge på langs, men det tar så innmari lang tid. Å sykle går litt fortere, så da Kristina spurte tenkte jeg: hvorfor ikke? Det er jo kult å sette seg et mål, men jeg tenkte ikke over hvor stort mål det egentlig var. Plutselig var flybillettene bestilt».

En slik tur krever forberedelser, planlegging og trening. Melissa er ei sprek og aktiv jente, men hadde ingen erfaring med sykling fra før.

«Jeg begynte å sykle i mai, tre måneder før turen. Da syklet jeg 2-3 dager i uken. Jeg trente også styrke, fordi jeg synes det er så gøy, og hadde fokus på kjernemuskulatur. Ellers gikk jeg tur i skogen, danset zumba og holdt meg generelt mye aktiv».

Når det gjelder planleggingen brukte hun tid på å søke på nett for å se hva folk har gjort før tidligere. Det ble en del kikking på pakkelister og ulike ruter. Hun laget en cirkarute, men ønsket å ha flere muligheter. Ruten ble endret underveis.

– Hva må man tenke på før en slik tur?

«Du må sykle litt på forhånd, men du trenger ikke være Thor Hushovd. Man må handle nødvendig utstyr og legge en plan for ruta. Skal man sove i telt? På hotell? Spise ute eller lage maten selv? Hvilket utstyr trenger du faktisk? Man kan ikke drasse med seg unødvendige ting».

En annen ting hun nevner er at rumpa må venne seg til sykkelsetet. Du trenger ikke utdanne deg til mekaniker, men det kan være lurt å lære seg grunnleggende ting som å bytte kjetting og lappe dekk. Melissa var heldig og fikk låne en god sykkel og ble sponset med litt utstyr, mat og penger. Før turen gruet hun seg litt til å sykle i trafikken. Heldigvis opplevde hun at det gikk veldig bra og at de fleste tok hensyn, særlig i Nord-Norge. Hun planla på forhånd å holde seg unna de største veiene.

«En gang syklet jeg en to mil lang omvei på grus inni skogen, for å slippe E6’en. Det ble et lite eventyr, selv om jeg var litt nervøs for å ikke finne veien ut igjen».

Hvordan holde på motivasjonen

Da de kom frem til Tromsø ble turkameraten hennes tvunget til å lytte til kroppen og avslutte turen grunnet ryggplager. Når man er to kan man støtte hverandre om motivasjonen synker, men etter Tromsø fortsatte Melissa turen på egenhånd.

– Hva gjorde du for å holde oppe motivasjonen underveis?

«Gråt litt – det hjelper å få det ut. Jeg ringte også hjem til familie eller kjæreste. Det var viktig for meg at de tok seg tida til å prate, og det hjalp å vite at jeg hadde støtte hjemme. Det kan bli ensomt alene på tur, og når man er sliten kan det være vanskelig å motivere seg selv. Da kan man trenge den ekstra støtten fra noen som sier at du er tøff, at du klarer det og så videre».

– Mistet du noen gang motivasjonen helt?

«Èn gang var jeg virkelig lei. Jeg var så sliten, det begynte å regne og jeg hadde helt glemt at jeg måtte sykle over et fjell. Da skrek jeg til fjellet, det føltes så håpløst! Jeg tok også en telefon hjem til kjæresten for å gråte litt. Til slutt kom jeg meg frem, og fikk en telefon fra lokalradioen hjemmefra som intervjuet meg om turen. Og da var plutselig motivasjonen tilbake!»

Melissa sier at hun satte seg dagsmål, men om hun var skikkelig sliten presset hun ikke så hardt på. Fordelen med å være på tur alene er at man kan styre tempoet helt selv. Du kan ta en pause for å kjøpe is på bensinstasjon når som helst.

Melissa Mosby Fitnok

Motivasjon innenfra eller utenfra?

Melissa har en bachelorgrad i folkehelsearbeid og vet mye om motivasjon. Jeg lurer på hva som ville vært annerledes om syklingen ble styrt av en ytre, overfladisk motivasjon – for eksempel et ønske om å slanke seg, eller få best mulig bilder til sosiale medier. Melissa er tydelig på at for å klare å gjennomføre en slik tur må man finne en indre motivasjon.

«Jeg har egentlig ikke tenkt på slanking i forbindelse med turen, men hvis motivasjonen hadde vært å slanke seg tror jeg ikke at jeg hadde nådd frem til Lindesnes. Jeg tror ikke slanking er riktig motivasjon for en slik type tur. Du forbrenner mye når du sitter på sykkelsetet i åtte timer hver dag, så du må jo få i deg mat! Du kan ikke tenke på slanking, kalorier eller hva som er sunt og usunt».

Hun forteller at siden turen var så fysisk krevende handlet det noen ganger bare om å få i seg nok mat, uansett om man hadde matlyst eller ikke. Da spiste hun akkurat det hun hadde lyst på der og da. Det ble både frukt, grønnsaker, skoleboller, wienerbrød og sjokolademelk. Fokuset var å få i seg energi og næring. Da hun kom i mål fikk hun noen kommentarer om at hun hadde gått ned i vekt, noe hun selv aldri hadde hatt fokus på.

«Jeg tenker heller at fokuset bør være på en sterk kropp. Jeg var stolt av meg selv fordi min kropp var sterk og klarte det! Skulle ønske at folk heller kommenterte det, enn vekta.»

Det kreves så klart en sterk kropp for å gjennomføre noe så fysisk krevende som å sykle Norge på langs, men det som skjer i hodet er også viktig.

«Du må oppleve glede av å sykle – turglede – og ha motivasjon til å sykle langt hver dag. Da tror jeg ikke slanking eller overfladisk motivasjon er godt nok».

Under turen hadde hun mest lyst til å logge av sosiale medier. Noen oppdateringer ble det allikevel, til glede for sponsorer, venner og familie som fulgte turen hennes spent hjemmefra.

«Jeg orket ikke en tur hvor vi måtte stoppe for å ta bilder til Instagram og blogg. Det kan bli litt mye noen ganger, og jeg ville helst bare nyte turen min. Jeg delte noen bilder og hadde ikke fokus på at de skulle være finest mulig, men det var gøy å få gode ord og støtteerklæringer hjemmefra.»

Gjør din greie!

Melissa forteller at noe av det beste med turen var å oppleve genuin mestringsfølelse. Hver dag kom hun seg gjennom utfordringer, og om kvelden la hun seg med en god følelse i kroppen. Dette er kanskje noe vi ikke føler så mye på i hverdagens kjas og mas. Når man er alene med seg selv i flere uker får man nok av tid til å tenke, bli bedre kjent med seg selv og se hva man er i stand til. Du kan ikke sette seg ned ved siden av sykkelen og vente på at noen skal løse problemene for deg, da kommer du ingen vei.

«Det aller, aller beste var at det var så bekymringsfritt – ikke noe stress, ikke noe ansvar. Det eneste du skal gjøre er å stå opp, spise, sykle, sove og gjenta.»

– Hva vil du si til andre jenter som har en drøm om å gjøre noe litt annerledes?

«Det høres kanskje litt teit ut, men bare gjør det! Sett det et mål, planlegg sånn passelig mye, tør å være litt spontan og bare gjøre det. Tingen er at du kan jo bare reise hjem om du blir lei. Jeg følte aldri noe press for å fullføre, fordi jeg satte meg delmål og fant min indre motivasjon. Jeg visste at jeg alltid hadde mulighet til å gi meg og sett meg på neste fly hjem, og da var det ikke noe press. Om jeg «bare» hadde kommet til Trondheim så hadde jeg uansett hatt en fin tur».

Take home message er altså at om du bærer på en drøm om å gjøre noe litt annerledes, så finn din indre motivasjon og hopp i det! Gjør det til din egen greie, lytt til kroppen din og ikke vær for streng med deg selv.

Tekst: Maria Uldahl

Foto: Maria Uldahl og privat

Denne saken ble først publisert i Fitnokmagasinet #6 2018.

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits