arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Min største frykt og en økt til dere!

//Inneholder annonselenker

God morgen mennesker! Nå har jeg akkurat gått litt febrilsk gjennom sommertøyet mitt, og til min store glede funnet ut at jeg faktisk har noe å ha med meg til Thailand. Sekken ligger selvsagt i kjelleren enda, og jeg har ikke vasket noen truser, men sånn bortsett fra det så håper jeg at dette skal gå bra altså! Eller, det må jo bare gå bra, for om 24 timer stikker vi jo..

Topp i lin // Shorts, Levis, 501
20 % rabatt på begge deler

Når jeg velger meg sommerklær har jeg to små kriterier: det skal være digg å ha på, og jeg skal føle meg bra i det. Shortser i alle størrelser og fasonger er derfor alltid en slager – så lenge de er høye på livet. Jeg vil helst ha de hele veien opp til navelen, men siden kameltå ikke er sosialt akseptert har jeg forstått at jeg får være fornøyd om jeg klarerer å dra de over hoftene. Toppen skal gjerne være litt løs, og helst ikke vise for mye kløft. Kløft gir meg dånadippen, selv om jeg kan synes det er veldig fint på andre altså! Jeg falt instantly for det deilige linstoffet i den blå toppen, og detaljene på armene til adidasen, så disse skal få lov til å bli med på tur! Lintoppen er helt normal i størrelsen, men jeg gikk opp 1 størrelse i både skjorts og adidasoverdelen. Kunne med fordel å tatt enda en størrelse større i shortsen..

T-skjorte // Shorts, Levis, 501

Negative leveregler

Som overskriften lover tenkte jeg i dag å dele med dere en økt som jeg virkelig har blitt glad i over de siste ukene. Eller, glad i er kanskje å ta i, men treningsformen har i allefall vokst på meg! Tidlig i mars var jeg nemlig på en lansering av sports-bher sammen mer Kari Traa (ikke noe fancy shpancy – det var åpent for alle!) hvor de herlige jentene bak Treningspodden blant annet kjørte en crossfitinspirert treningsøkt.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde lyst til å skylde på en vond ankel eller noe slik for å slippe å være med, for slik type trening – sammen med andre – kan fremdeles gi meg skikkelig hetta. Jeg føler ofte at jeg ikke får til, at jeg ikke er sterk nok eller at alle andre forventer at jeg skal gjøre en bedre jobb enn jeg gjør, men jeg vet også at alt dette sitter oppi mitt eget hue. Eller, det kan jo være at noen tenker det, men det er jo egentlig ikke min business.

Det hele henger nok igjen fra da jeg var yngre. Jeg var alltid den som frivillig satte meg på benken under fotballkampen fordi jeg visste at jeg ikke var særlig flink og nødig ville ødelegge for laget. Jeg husker til og med en gang, vi var i kretsmesterskapsfinalen og lå over 7-1 og jeg begynte nesten å gråte da jeg skulle på – jeg var sikker på at jeg kom til å ødelegge alt for hele laget. Det er ikke en spesielt god følelse å ha, og den har nok preget meg mer enn jeg kanskje har tenkt. Ikke den situasjonen spesielt, altså, men den generelle følelsen av å ikke være like god som alle andre.

Det som er med slike tanker og følelser er at de gjerne legger lista for hva du får til, og tør å prøve, senere i livet. Jeg, som alltid har tenkt at jeg er «mislykket» hva gjelder trening og sport har derfor et stort behov for å holde meg innenfor komfortsonene og bruke god, god tid på å eventuelt gå utenfor de. Jeg kan tulle masse når jeg skal prøve nye ting for å slippe å bli tatt seriøst, men på den måten ender jeg jo også opp med å oppfylle min egen profeti: jeg får ikke til. Fordi jeg ikke tør å prøve skikkelig.

Og slik er det jo egentlig med veldig mye i livet – det vi tror og tenker om oss selv legger ofte listen for hvordan vi håndterer nye situasjoner, og dermed også hvordan vi mestrer de. Dette kan gjelde i sosiale situasjoner, i arbeidslivet eller, som for meg, på trening. Når vi ikke har troen på at vi faktisk kommer til å få det til, så prøver vi heller ikke helhjertet. Enden på visa er at alt du tenker om deg selv blir til virkelighet, og du får gang på gang bevist for deg selv at du ikke duger. I psykologien kalles dette for «negative leveregler» og du kan lese litt mer om det HER.

Slik legges treningen opp

Men, denne gangen ble det altså ikke slik. Jeg trakk meg ikke unna, men valgte heller å bli med på det hele. Noe motvillig til å begynne med. Oppvarmingen var, som alltid, en del tøy og bøy som kroppen min ikke akkurat er designet for (ser du, nå snakket jeg meg selv ned igjen), men jeg klarte det på en eller annen måte likevel. I tillegg la jeg merke til at ingen egentlig var opptatt av meg og hva jeg fikk til, for selv om jeg av og til har en tendens til å tro det, så er jeg visst ikke så jævlig interessant for alle andre. De hadde liksom nok med seg selv, akkurat som jeg hadde med meg. Jeg kjente derfor motet komme litt tilbake da vi bega oss ut på hoveddelen, og det viste seg etterhvert at jeg jammen fikk til likevel! Jeg klarte å hoppe og gjøre akkurat det samme som alle andre – om enn på min måte. Det var sikkert ikke perfekt, det er det sjeldent, men det var morsomt! Mest fordi jeg fikk til.

I ettertid har jeg derfor benyttet denne treningsformen både på meg selv og i opplegget til Fitnokjentene, og det virker som om det faller i god jord hos fler enn bare meg. På folkemunne kalles det for AMRAP, og jeg skal gi dere en kort innføring under.

AMRAP står for «as many rounds as possible», og baserer seg på at du får utgitt et visst antall øvelser og repetisjoner som utgir én runde. Dette skal du kjøre så mange ganger du klarer på en gitt tid – for eksempel 10 minutter. Jeg bruker ofte øvelser som jeg selv føler jeg mestrer, det er på en måte nok for komfortsonerytteren Camilla å skulle trene på en ny måte, og hittil har det falt hos god jord hos både meg, kundene mine og fitnokjentene! Om jeg skal være helt ærlig så er jeg skikkelig stolt av at jeg har turt å prøve, hvor teit det enn høres ut 😛

Økten

Så, i dag tenkte jeg at jeg skulle dele min favorittøkt med dere. Variant 1 kan du kjøre om du er alene, og variant 2 om du trener sammen med en venn. Høyreklikk på bildet og lagre det på telefonen din, så kan du kjøre den på trening i kveld! 😀

Metoden er som sagt enkel: Du kjører så mange runder du klarer (1 runde = gitt antall reps på alle øvelser) og tar pause når du føler du behøver det. Kjører du sammen med en venn splitter dere repetisjonene mellom dere, og har pause mens den andre jobber. Det er litt flere repetisjoner her, og det er rett og slett fordi det blir litt flere pauser!

Øvelsene

Slik gjør du det:
Plasser bena litt bredere enn skulderbredde (den bredden du føler er komfortabel), med tærne pekende lett utover. Begynn bevegelsen med å dytte hofta litt bak deg før du setter deg ned så dypt du kommer. Knærne peker til enhver tid i samme retning som tærne! Kan kjøres med eller uten strikkbelastning.

Slik gjør du det:
Stå i en smal pushupposisjon med armene plassert rett under skuldrene. Trekk navelen inn slik at du har kontroll på kjernen. Ett og ett kne føres opp mot brystet, enten kontrollert (om du ikke har gjort det så mange ganger før) eller med et litt høyere tempo. Hold hoften så rolig som mulig.

Slik gjør du det: 
Sett deg på bakken med fotsålene mot hverandre (dette gjør det litt tyngre da hofteleddsbøyerene ikke kan jobbe like mye). Legg deg ned på ryggen, ta i bakken bak hodet og sett deg opp så fort som mulig.

Slik gjør du det: 
Stå med bena i skulderbreddes avstand. En hånd føres ned og tapper på motsatt tå før du retter deg helt opp og hopper så høyt som mulig.

Håper dere liker denne økten like godt som jeg gjør 😀

//Camilla

 

 

4 svar til “Min største frykt og en økt til dere!”

  1. Janne sier:

    Hei! Er det ti minutter per øvelse eller som sirkel? ? Denne skal prøves når jeg blir frisk!

  2. Som en sirkel, så ti minutter totalt! ? God bedring Janne!

  3. Op sier:

    Hvilken Str har du i shortsen?

  4. Jeg har kjøpt den i 1 størrelse større enn det jeg vanligvis bruker i bukser! 🙂

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits