arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Mørketidstips

Snart snur sola, men her får du noen tips fra Linn Synnøve til en mørketid som noen dager kan føles veldig lang.

De aller fleste opplever å ha noe mindre energi om vinteren og i mørketiden, det kan være vanskeligere å motivere seg til trening og aktivitet, spise sunt også videre når vinterhalvåret er over oss. Nå er det jo ikke alle som har like mye mørke gjennom vinteren, men det er likevel ei årstid som ikke alle er like glade i som vår og sommer. Men vi har alle muligheten til å endre vår energi, og kan alle gjøre noe for å føle oss mer energiske og i bedre humør. Fysikken forteller oss at energi ikke kan skapes eller forsvinnes – bare endre form. Så hvordan kan du ta ansvar for egen energi?

Jeg skal dele noen av mine tips for å nyte mørketiden best mulig, og for å gjøre også vinteren til ei fin årstid. Selv elsker jeg vinteren, og har dermed en naturlig fordel, sånn sett, men jeg håper noen av tipsene kan være til nytte for deg.

Tipstil mer energi under mørketiden

Trening, aktivitet, bevegelse. Det å bevege kroppen er uten tvil energikilde nummer 1 for min del. Om jeg våkner om morgenen og føler meg stiv i kroppen og trøtt i hodet, er det fint lite annet som får meg mer våken og i gang enn å røre litt på meg. Ellers hjelper trening generelt på energinivået, utløser endorfiner og gjør kroppen sterkere, smidigere og mer utholdende.

Kosthold. Kroppen merker godt om jeg spiser mat som gir meg masse god næring og energi, eller om jeg slurver og fyller på med enkel og kortvarig energi (heisann, sjokolade). Det er ikke sånn at det er noe jeg ikke gir meg selv lov til å spise, men jeg prøver å ta så gode valg som mulig når det kommer til kosthold sånn at kroppen og hodet får best mulig forutsetninger for energi i hverdagen.

Søvn og bevisst hvile. Det å finne en god balanse mellom hvile og aktivitet er viktig for meg for å ha nok energi over tid, og det er virkelig sånn at jeg må hvile meg til energi. Nok restitusjon og hvile sørger for at jeg holder bedre ut i lengden, og at jeg får god nok effekt av trening og bevegelse. YInyoga er for meg en fin måte å hvile på mer bevisst – der er ikke Netflix eller scrolling på telefonen like bra hvile, fordi det gjør at hjernen surrer og går, og at kroppen er utsatt for stresspåslag og ikke får hvile skikkelig.

Dagslys, eventuelt dagslyslampe. Det å komme seg ut litt mens det er dagslys er alfa og omega, både fordi det gir d-vitamin til kroppen, men også virker oppkvikkende på både kropp og sinn, synes jeg. Hvis det er vanskelig å få nok dagslys, anbefaler jeg varmt å ha ei dagslyslampe. Jeg har ei på kontorpulten, og den er mer eller mindre påslått i de månedene hvor det er som mørkest.

Meditasjon. Meditasjon og pusteøvelser gir meg også masse energi! Det å puste dypt og godt gir kroppen masse ny energi og næring gjennom oksygenet vi tar opp. Rolige, bevisste pust hjelper oss også å komme i kontakt med den parasympatiske delen av nervesystemet, som hjelper oss å roe ned, restituere og virkelig få hvilt. Meditasjon hjelper meg med å være med tilstede og med å minske antallet bekymringer, som også er noe som stjeler energi, kanskje særlig i mørketida.

Koselige vinteraktiviteter. Vinteren er perfekt for fyr i ovnen, varme drikker, tente lys og og pledd i sofaen. Finn fram dine favoritt-ting med denne årstiden, og nyt muligheten for å kose deg ekstra med det, og lag litt luksus i hverdagen.

Drikk nok vann. Jeg merker at jeg fungerer bedre gjennom dagen hvis jeg er flink til å fylle på med nok vann. Da konsentrerer jeg meg bedre, har mer jevnt energinivå og føler meg mer opplagt enn hvis jeg glemmer av å drikke.

Le. Se etter muligheter for å le med magen hver dag, enten det er å se en morsom youtube-video, fortelle en vits eller noe annet. Det å le utløser masse god energi, og det å skape mer glede rundt oss kan umulig være feil!

Egenpleie. Når dagene er mørkere, og humøret og energien kanskje er litt under middels, kan det være ekstra deilig å prioritere litt tid til egenpleie. En ekstra lang og god dusj, en deilig hudkrem, skrubb, pleie negler, ta hårkur eller annet som får deg til å føle deg skikkelig vel.

Vekk sansene. Vær nysgjerrig på hvordan du kan åpne opp for flest mulig av sansene dine, å stimulere dem mest mulig. Lytt til fuglesang, regn på taket og vind i trærne. Se på vinterlyset på himmelen, bølgene på havet og isroser på vinduene. Smak på spennende mat. Føl luften mot huden, snøen under bare føtter eller varmen fra vannet i badekaret.  Lukt på dufter som virker oppløftende og oppkvikkende for deg – for meg er alle sitrusdufter og peppermynte en sikker vinner for å få mer energi.

Slipp følelsene ut. Tillat også alle følelsene du kjenner på å få være der, i stedet for å gjemme dem bort, rømme fra dem og prøve å overbevise deg om at «det går bra». Det er helt naturlig å kjenne på sinne, glede, sorg, frustrasjon, lykke, kjedsomhet, fortvilelse, spenning, forventning, nervøsitet og så videre. Det ligger et stort potensiale for energi, også (og kanskje særlig) i følelser som virker vanskelige, så gå inn i det og slipp følelsene ut!

Musikk. Det å lytte til musikk gjør alltid noe med energien min, og vi har vel alle noen låter som vi bevisst kan bruke for å få opp energien litt? På lik linje som de fleste har låter som vi kan sette på for å få grått skikkelig ut! Begge deler kan gi mer energi, spør du meg (jf. punktet over).

Gå barføtt. Kast skoene der det er mulig og gå mest mulig barføtt sånn at du aktiverer føttene mest mulig. Vi har masse muskler og bein i føttene, og jeg opplever at det gjør noe med hele kroppen og energien min hvis jeg bevisst går inn for å aktivere og stimulere føttene.

Vær kreativ. Åpne opp for din kreative side og la kreativiteten få flyte. Kanskje det for deg er å tegne, å bake, leke med barna eller å ommøblere stua? Det å være kreativ er i alle fall noe som gir meg energi, og som kan endre humøret mitt ganske kjapt de gangene jeg føler meg litt nedfor.

Oppsøk folk og situasjoner som gir energi. Kjenn på hvilke situasjoner og mennesker som gir energi, og hvilke som er med på å tappe energi, og ta bevisste valg!

Kalde bad. Dette er definitivt mitt favoritt-tips, og jeg elsker å sjokke kroppen litt med kalde bad, snøbad og/eller kalde dusjer. Det får virkelig i gang hele systemet på en fantastisk måte, og har effekt lenge! Det er lite som slår følelsen etter et skikkelig isbad!!

Håper noen av tipsene kan være med på å gi deg en mer energisk og sprudlende vinterhverdag denne sesongen!

-Linn Synnøve

Likte du dette?
Les også dette innlegget om å finne motivasjon i mørketiden.

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits