arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Ned i vekt med barn i hus? Dette bør du tenke på!

 Jeg er låst hjemme med 2 barn og får bare trent annenhver helg. Da i form av fjelltur, og en liten tur mens størstejenta trener. På grunn av en sliten kropp så klarer jeg ikke noe om kveldene, så mitt håp er et bedre kosthold i første omgang!!
Hva og hvordan få til et bedre kosthold for oss 3? (Mamma, 4,5 år og 9 år)


Når målet er å legge om livsstilen til en hel familie mener jeg at det er viktig å sette seg ned og tenke litt gjennom hvorfor man gjør dette og ikke minst hvilke signaler man har lyst til å sende barna. Dersom mor har et ønske om å gå ned i vekt kan dette nemlig ende med at eldstesøster på 9 sitter igjen med tanken om at hun er «for tjukk», og det er jo noe man som forelder har lyst til å unngå for enhver pris!

Jeg som mor ønsker at mine to jenter skal slippe å møte de fordommer og kommentarer jeg selv har møtt, men her om kvelden knakk min datter på seks år sammen og hulkgråt fordi hun føler seg feit! 

Så, med to små i hus er min første tanke at mat, kosthold og eventuelt trening – det skal være morsomt, spennende og positivt! 😀 Det fine er jo også at det i stor grad er du som bestemmer hva som skal serveres, og selv om de ikke nødvendigvis liker alt med en gang, så gi de litt tid. Jeg mener, jeg likte heller ikke rødvin første gang jeg smakte det, men jammen har jeg ikke lært meg å drikke det..

5 tips for et bedre familiekosthold

1) Server mer, og morsommere, grønnsaker til middag!

Uansett om du vil opp, ned eller bort i vekt så bør du få i deg en god dose grønnsaker hver eneste dag. De inneholder både vitaminer og mineraler som er godt for kroppen, og i tillegg er de rike på fiber noe som er med på å stabilisere fordøyelsen.

For at barna skal ha lyst til å spise noe av det som serveres kan det likevel være en ide å servere noe annet enn en hjelkokt brokkoli. Dette er kanskje ikke det du forsyner deg mest av, heller? Prøv heller dette:

♥ Lag en mos eller puré av grønnsakene! Min favoritt er blomkål- og potetmos – en slager dersom barna er glad i sistnevnte!

♥ Lager du spaghetti og kjøttsaus, eller en annen slags gryte? Kutt opp gulrøtter, squash og brokkolistilk (og alt annet du liker) i små terninger og tilsett i sausen. Alternativt kan du koke alle grønnsakene først, og bruke en stavmikser på tomatsaus + grønnsaker før du tilsetter kjøttet!

♥ Kutt opp grønnsaker og server ved siden av middagen sammen med en god dip – tenk så kult å få lov til å knaske på «godteri» ved siden av middagen??

♥ Er du, som meg, glad i salat, men hater den vanlige bedehusvarianten? Finn frem til en dressing du liker, og bruk denne for å gjøre salaten mer spennende!

2) La barna ta del i matlagingen

Det er lettere å få inn gode vaner, både for deg selv og barna, om du lar de ta del i det som skjer på kjøkkenet. Jeg har fått lov til å lage mat med mamma siden jeg var bitteliten, og jeg husker fremdeles at noe av det morsomste jeg visste var å sitte på benken med en sløv kniv i hånda og kutte salat. Det er mye morsommere å spise mat man selv har fått lov til å være med å lage, også!

3) Husk proteiner i kostholdet ditt

Barn eller ikke barn: i tillegg til grønnsaker er det å ha nok proteiner i kostholdet veldig viktig, spesielt når målet er vektnedgang. I sammenlikningen mellom lav- og høykarbokosthold har man for eksempel ikke funnet noen signifikante forskjeller i vektnedgang over tid, så lenge deltagerene spise like mange kalorier og like mye proteiner. Dette fordi proteiner holder deg mett lenge (du blir ikke så fysen mellom måltidene) og fordi kroppen bruker ganske mye energi (kalorier) på å fordøye proteinene.

Proteiner finner du i «alt med øyne» og alt som kommer fra dette. Det vil si fugl, fisk og fe, i tillegg til produkter av disse (melk, egg, rogn..). I tillegg kan du finne proteiner i vegetabilske produkter slik som belgfrukter og korn.

La måltidene dine inneholde ca en knyttneve proteiner – og husk at dine hender er større en barnas 🙂

4) Drikk kalorifritt

Saft, brus, juice og ulike kaffedrikker er godt som bare det, men inneholder ofte et tonn med kalorier! Okay, kanskje ikke et tonn, men en halvliter om dagen (totalt) gir 250-400 kcal noe som kan være «vinn eller forsvinn» dersom målet er å gå litt ned i vekt. Dette vil SELVSAGT avhenge av det totale inntaket i løpet av dagen, men dersom du per i dag ikke går ned er dette et fint sted å begynne 🙂

Velg i stedenfor sukkerfrie varianter på butikken (det finnes ingen vitenskapelig evidens på at dette er skadelig i anbefalte mengder), gå for vann eller kaffedrikker uten sirup, så er du allerede god på vei!

5) Kutt opp frukt og grønt til barne-tv

Og til deg selv etter at barna har krøpet til køys. Det å ha frukt (og grønt!) tilgjengelig gjør det for det første lettere å spise, og ikke minst gjør det fristelsen for alt mulig annet en del mindre.

Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som har hørt at man skal være forsiktig med fruktinntaket dersom man skal ned i vekt, men jeg kunne ikke vært mer uenig! Ja, det inneholder energi, men om du spiser 1 kilo (!!!) frukt hver dag, så får du i deg et sted mellom 300-500 kalorier. Kalorier som holder deg mett, gir deg fantastisk påfyll av energi, forhindrer at du småspiser gjennom dagen og fungerer som substitutt for sjokolade etter mørkets frembrudd. Skulle du spist like mange kalorier med sistnevnte måtte du klart deg med 50-100 gram..

Håper virkelig at dette gav deg noen gode ideer, Lise! Fortell meg gjerne om hvordan det går, enten i kommentarfeltet her inne eller på instagram 🙂

Kanskje noen av dere andre har noen gode tips å komme med, også?

//Camilla

Ett svar til “Ned i vekt med barn i hus? Dette bør du tenke på!”

  1. […] dekker ca 1/4 av tallerkenen Les gjerne mer om dette HER (punkt […]

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits