arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Ned i vekt med barn i hus? Dette bør du tenke på!

 Jeg er låst hjemme med 2 barn og får bare trent annenhver helg. Da i form av fjelltur, og en liten tur mens størstejenta trener. På grunn av en sliten kropp så klarer jeg ikke noe om kveldene, så mitt håp er et bedre kosthold i første omgang!!
Hva og hvordan få til et bedre kosthold for oss 3? (Mamma, 4,5 år og 9 år)


Når målet er å legge om livsstilen til en hel familie mener jeg at det er viktig å sette seg ned og tenke litt gjennom hvorfor man gjør dette og ikke minst hvilke signaler man har lyst til å sende barna. Dersom mor har et ønske om å gå ned i vekt kan dette nemlig ende med at eldstesøster på 9 sitter igjen med tanken om at hun er «for tjukk», og det er jo noe man som forelder har lyst til å unngå for enhver pris!

Jeg som mor ønsker at mine to jenter skal slippe å møte de fordommer og kommentarer jeg selv har møtt, men her om kvelden knakk min datter på seks år sammen og hulkgråt fordi hun føler seg feit! 

Så, med to små i hus er min første tanke at mat, kosthold og eventuelt trening – det skal være morsomt, spennende og positivt! 😀 Det fine er jo også at det i stor grad er du som bestemmer hva som skal serveres, og selv om de ikke nødvendigvis liker alt med en gang, så gi de litt tid. Jeg mener, jeg likte heller ikke rødvin første gang jeg smakte det, men jammen har jeg ikke lært meg å drikke det..

5 tips for et bedre familiekosthold

1) Server mer, og morsommere, grønnsaker til middag!

Uansett om du vil opp, ned eller bort i vekt så bør du få i deg en god dose grønnsaker hver eneste dag. De inneholder både vitaminer og mineraler som er godt for kroppen, og i tillegg er de rike på fiber noe som er med på å stabilisere fordøyelsen.

For at barna skal ha lyst til å spise noe av det som serveres kan det likevel være en ide å servere noe annet enn en hjelkokt brokkoli. Dette er kanskje ikke det du forsyner deg mest av, heller? Prøv heller dette:

♥ Lag en mos eller puré av grønnsakene! Min favoritt er blomkål- og potetmos – en slager dersom barna er glad i sistnevnte!

♥ Lager du spaghetti og kjøttsaus, eller en annen slags gryte? Kutt opp gulrøtter, squash og brokkolistilk (og alt annet du liker) i små terninger og tilsett i sausen. Alternativt kan du koke alle grønnsakene først, og bruke en stavmikser på tomatsaus + grønnsaker før du tilsetter kjøttet!

♥ Kutt opp grønnsaker og server ved siden av middagen sammen med en god dip – tenk så kult å få lov til å knaske på «godteri» ved siden av middagen??

♥ Er du, som meg, glad i salat, men hater den vanlige bedehusvarianten? Finn frem til en dressing du liker, og bruk denne for å gjøre salaten mer spennende!

2) La barna ta del i matlagingen

Det er lettere å få inn gode vaner, både for deg selv og barna, om du lar de ta del i det som skjer på kjøkkenet. Jeg har fått lov til å lage mat med mamma siden jeg var bitteliten, og jeg husker fremdeles at noe av det morsomste jeg visste var å sitte på benken med en sløv kniv i hånda og kutte salat. Det er mye morsommere å spise mat man selv har fått lov til å være med å lage, også!

3) Husk proteiner i kostholdet ditt

Barn eller ikke barn: i tillegg til grønnsaker er det å ha nok proteiner i kostholdet veldig viktig, spesielt når målet er vektnedgang. I sammenlikningen mellom lav- og høykarbokosthold har man for eksempel ikke funnet noen signifikante forskjeller i vektnedgang over tid, så lenge deltagerene spise like mange kalorier og like mye proteiner. Dette fordi proteiner holder deg mett lenge (du blir ikke så fysen mellom måltidene) og fordi kroppen bruker ganske mye energi (kalorier) på å fordøye proteinene.

Proteiner finner du i «alt med øyne» og alt som kommer fra dette. Det vil si fugl, fisk og fe, i tillegg til produkter av disse (melk, egg, rogn..). I tillegg kan du finne proteiner i vegetabilske produkter slik som belgfrukter og korn.

La måltidene dine inneholde ca en knyttneve proteiner – og husk at dine hender er større en barnas 🙂

4) Drikk kalorifritt

Saft, brus, juice og ulike kaffedrikker er godt som bare det, men inneholder ofte et tonn med kalorier! Okay, kanskje ikke et tonn, men en halvliter om dagen (totalt) gir 250-400 kcal noe som kan være «vinn eller forsvinn» dersom målet er å gå litt ned i vekt. Dette vil SELVSAGT avhenge av det totale inntaket i løpet av dagen, men dersom du per i dag ikke går ned er dette et fint sted å begynne 🙂

Velg i stedenfor sukkerfrie varianter på butikken (det finnes ingen vitenskapelig evidens på at dette er skadelig i anbefalte mengder), gå for vann eller kaffedrikker uten sirup, så er du allerede god på vei!

5) Kutt opp frukt og grønt til barne-tv

Og til deg selv etter at barna har krøpet til køys. Det å ha frukt (og grønt!) tilgjengelig gjør det for det første lettere å spise, og ikke minst gjør det fristelsen for alt mulig annet en del mindre.

Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som har hørt at man skal være forsiktig med fruktinntaket dersom man skal ned i vekt, men jeg kunne ikke vært mer uenig! Ja, det inneholder energi, men om du spiser 1 kilo (!!!) frukt hver dag, så får du i deg et sted mellom 300-500 kalorier. Kalorier som holder deg mett, gir deg fantastisk påfyll av energi, forhindrer at du småspiser gjennom dagen og fungerer som substitutt for sjokolade etter mørkets frembrudd. Skulle du spist like mange kalorier med sistnevnte måtte du klart deg med 50-100 gram..

Håper virkelig at dette gav deg noen gode ideer, Lise! Fortell meg gjerne om hvordan det går, enten i kommentarfeltet her inne eller på instagram 🙂

Kanskje noen av dere andre har noen gode tips å komme med, også?

//Camilla

Ett svar til “Ned i vekt med barn i hus? Dette bør du tenke på!”

  1. […] dekker ca 1/4 av tallerkenen Les gjerne mer om dette HER (punkt […]

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits