arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Ned i vekt med smoothies – den ultimate guiden!

Smoothies blir i mange tilfeller trukket frem som et godt alternativ til både lunsj og frokost, men jeg klarer ikke helt å få det til å stemme. Ikke fordi det ikke er sunt og godt for helsa, men fordi den ofte kommer i en nogenlunde flytende form og dermed tas opp relativt raskt i kroppen. Du kan puste, altså, det at noe tas opp raskt betyr ikke at det er farlig eller at du ender opp med diabetes type 2 på flekken, men rett og slett at du vil bli fort sulten igjen! Jeg vet ikke med deg, men mitt mål er i alle fall at frokosten skal holde meg mett frem til lunsj, og da er jeg avhengig av å spise noe som kroppen må jobbe litt med å bryte ned. Favoritten er rugbrød med smøreost og egg, men det kan vi ta i et annet innlegg.

For, selv om smoothier kanskje ikke er det beste alternativet når du skal ha i deg et fullt måltid så finnes det likevel plass til det i kostholdet – nemlig som dessert. For hvor mange har ikke, som meg, lyst på noe søtt og godt etter middag? Jeg er i alle fall laget med en egen dessertmage, og denne kan bli vanskelig å ha med å gjøre om jeg ikke har noe godt til kvelds. Frukt er jo gjengangeren her i huset, men av og til så kjenner jeg at det jeg behøver noe litt søtere. Og da, dere, er smoothien gull verdt.

Du kan lage en smoothie av omtrent hva som helst, men for å ikke ende opp med en kaloribombe av en blanding kan det være lurt å ha litt kunnskap i bunnen. Ikke at kalorier er farlige, men om du spiser fire gode måltider om dagen og avslutter det hele med en bombe til kvelds, så ender du fort i et kalorioverskudd. Og ligger man i et kalorioverskudd over tid vil man ende opp med å gå opp i vekt – enten i form av fett- eller muskelmasse. Dersom dette er målet ditt kan du gå for de kaloririke variantene listet opp nedenfor.

For å gå ned i vekt er vi med andre ord det motsatte som gjelder – du må ligge i et kaloriunderskudd. Ikke i en dag eller en uke, men over et tidsrom som gjør at du faktisk må tilpasse deg til det nye kaloriinntaket. Når vi tenker på at en kilo fettvev inneholder omtrent 7000 kcal, og at en gjennomsnittlig person forbrenner et sted mellom 1800 – 2500 kcal om dagen, sier det seg selv at det tar litt tid! Det å finne gode vaner som du klarer å holde deg til over en lengre periode, og som gjør at du faktisk opprettholder et underskudd (nei, å slutte å spise er ikke et alternativ) over tid er derfor avgjørende for å komme i mål, og da er det jammen greit å ha noen gode og «magre» desserter å vende seg til 😀

Meningen her er ikke at du skal holde deg slavisk til den ene eller andre sorten, men rett og slett å gi deg et bevisst forhold til hva du putter i smoothien din. Er målet å gå ned i vekt og du daglig lager deg en miks av fløte, mandler, banan og kakaopulver så vil du mest sannsynlig stå på stedet hvil, og det kan være fryktelig demotiverende! Ved å gjøre små forandringer kan du enkelt endre på dette, og likevel bevare den kosen det er å ha noe godt å kose seg med etter at solen har sagt god natt.

Oppskrifter

Blåbærmilkshake

Dette er kanskje den ultimate dessertsmoothien, og selv om den inneholder litt fløte så er den relativt kalorifattig. Det er tross alt ikke slik at man må holde seg til den ene eller andre listen for å få resultater, men heller om at man tilpasser mengdene ut i fra de målene man har!

♥ 2 dl blåbær
♥ 2 ss fløte
♥ 1-2 dl ekstra lettmelk
♥ Søtning etter ønske

Mango-orange fusion

Ja, mango står på listen over de kaloririke fruktene, men den er ikke no-go for deg som vil ned i vekt likevel. Igjen handler det om mengdene!

♥ 1/2 frossen mango
♥ 1 appelsin
♥ Saften fra 1/2 sitron (kan sløyfes)
♥ 1/2 ts ingefær (kan sløyfes)
♥ Søtning etter ønske

Jeg bruker en kniv til å ta av skallet på appelsinen, og kutter deretter ut de enkelte båtene slik at jeg ikke får med meg «skinnet» som sitter rundt hver båt. Ha alt i en blender, smak til med ingefær og søtning

Jeg håper dette falt i smak, og at jeg ser drøssevis med smoothiebilder under #fitnok fremover! 😀

//Camilla

 

 

Ett svar til “Ned i vekt med smoothies – den ultimate guiden!”

  1. Tale sier:

    Hei, kan man bruke feks mandelmelk i smoothien hvis man vil ned i vekt? Eventuelt en annen type nøttemelk?
    Veldig bra innlegg, forresten! 🙂

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits