arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Har du noen nyttårsforsetter for 2019?

Nytt år, nye muligheter!

For mange er starten på det nye året en gyllen anledning til å endre på noe i livet. Noen har garantert satt seg nyttårsforsetter som å spise sunnere eller gå ned i vekt. Noen kutter sukker, andre vil teste en diett, noen forsøker en såkalt detox. Det kan være fint å kickstarte en sunnere livsstil nå i januar, men den virkelige utfordringen er å faktisk legge om til gode vaner som du kan beholde over tid.

Pssst: Bla deg ned til avsnittet om målsetting for konkrete råd!

For noen uker siden kom jeg over reklamen som du ser i bildet under. Det er reklame for såkalte slankepiller. Jeg synes den er et godt eksempel på et problem i samfunnet: at hva du veier liksom skal være en større verdi i livet enn tid med familien!

På tide med en detox eller slankekur?

Før vi rekker å si «godt nyttår» er folk ute med de beste triksene for å gå ned i vekt og bli sunn, frisk, vakker og yngre og så videre. Du har kanskje vært innom tanken om å ta en detox nå etter juleferien? Det blir jo fort litt mer av både sukker, fett og alkohol på denne tiden av året. Sannheten er at kroppen din tar hånd om dette på egenhånd. Såkalte detox-produkter har ikke noen effekt, bortsett fra at de kan virke lakserende og vanndrivende. Det vil enkelt sagt bety at de får deg til å løpe på do, og det kan man faktisk miste et par-tre kilo av. Men gjør det egentlig noe positivt for helsen din?

Alle dietter funker om du følger dem

Å gjøre flere store endringer i livsstilen din på kort tid kan faktisk virke mot sin hensikt. Det kreves nemlig enormt med motivasjon og viljestyrke for å gjennomføre vaneendringer. Vi kan si det slik at alle dietter fungerer om du følger dem. Problemet er at dietter er vanskelige å følge i lengden. Dermed ender noen opp som såkalte jojo-slankere. Man klarer å holde seg til en diett en begrenset periode, og går kanskje ned noen kilo. Så fort dietten er over og man kan spise hva man vil går man opp i vekt igjen. Og slik fortsetter man.

Jeg vet om godt voksne damer som har vært misfornøyd med egen kropp og jojo-slanket i 40 år. Det gjør vondt i hjertet å høre slike historier, rett og slett. Er det ikke bedre å forsøke å finne et kosthold du kan trives med i lengden, år etter år? Og helt ærlig: gjør egentlig slankekuren noe positivt for selvfølelsen din?

Spis heller epler

Dette med å nekte seg visse matvarer eller legge store begrensninger på kostholdet viser seg dessverre ofte å ikke fungere i lengden. Det er derfor vi i Fitnok heller vil anbefale å ta litt andre grep som du faktisk klarer å følge opp. I stedet for å endre hele kostholdet og ha sukkerstopp i en måned kan du for eksempel ha som mål å spise grønnsaker til middag hver dag i januar. For helsen sin skyld er det nok mer gunstig å spise relativt sunt over tid enn å være ekstremt fokusert på kosthold i noen få uker. Dropp slankepillene og bruk heller pengene på frukt og grønt, for å si det enkelt.

En måneds forbruk av slankepiller kan koste rundt 400 kr. Pillene inneholder gjerne krom, jod og betaglukaner. Dette er stoffer du finner i helt vanlige matvarer som meieriprodukter, fisk, belgfrukter og helkorn som bygg og havre. Aner du hvor mye havregryn du får for 400 kr?!

Tenk gjennom nyttårsforsettet og sett delmål

Hvis du virkelig ønsker å gjøre en endring kan det derfor være lurt å tenke gjennom målsettingen din, heller enn å bare bestemme deg for å endre på noe. Du kommer til å støte på utfordringer, og det lønner seg å tenke litt gjennom disse på forhånd. Ønsker du å nå et mål må du tenke gjennom hvordan. La oss ta et eksempel.

«I 2019 skal jeg spise sunnere»

Hva innebærer dette, og hvordan kan du oppnå det? Hva er hovedmålsettingen? Hvis nyttårsforsettet er veldig diffust eller generelt kan det være vanskelig å finne ut om du har nådd målet ditt eller ikke. Ved å konkretisere hva å «spise sunnere» innebærer for deg er du allerede litt nærmere målet.

«I 2019 skal jeg spise sunnere. Målet er å spise mer frukt, grønt, fisk og fullkorn. Det skal jeg få til ved å…»

For å nå hovedmålet kan det være lurt å sette seg delmål. Disse hjelper deg på veien og kan virke motiverende.

«I 2019 skal jeg spise sunnere. Målet er å spise mer frukt, grønt, fisk og fullkorn. Det skal jeg få til ved å: spise minst en frukt om dagen, velge fullkornspasta og grovbrød til hverdags, spise fisk til middag minst én gang i uka»

Dette er bare eksempler – hva dine delmål blir er avhengig av ditt utgangspunkt! Spiser du allerede fisk en gang i uka? Da kan målet være to ganger i uka, og at det skal være både fet og mager fisk. Spiser du mye frukt? Da kan målet være å spise grønnsaker til middag hver dag.

Positive nyttårsforsetter

Er det virkelig slik at vekten din bør prioriteres fremfor tid med familien? Eller at en streng diett i januar vil gjøre deg sunnere i 2019? Jeg kan ikke svare for hva som er viktig i ditt liv eller hva som funker best for deg med tanke på kosthold. Likevel vil jeg komme med noen tanker rundt dette med nyttårsforsetter. Ofte er de fokusert på å slutte med noe, begrense noe eller noe som har med utseende å gjøre. Kan vi snu det til noe mer positivt? Hva gjør deg glad, og hvordan kan du få tid til å gjøre mer av det? Et morsomt nyttårsforsett kan være: «i 2019 skal jeg tørre å gjøre noe jeg ikke har turt å gjøre før».  En stor og viktig målsetting kan være at det neste året skal du jobbe for å bli mer glad i og trygg på deg selv.

Til inspirasjon kan du for eksempel lese Linn Synnøve sin tekst om mer lekenhet i livet (trykk her).

Du kan også velge å bare glemme dette opplegget med nyttårsforsetter. Bare fordi det er 1. januar trenger du ikke å endre hele livet ditt. Det er tross alt bare en dato i en kalender. Likevel har nyttår en symbolsk betydning, og kan være en fin mulighet til å reflektere og eventuelt sette seg noen nye mål.

Nyttårsforsetter eller ikke, så sender vi ut mange gode ønsker for 2019.

-Maria

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits