arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Livsstilsendring – del 1

På mandag var jeg så heldig å få lov til å komme til Asker treningssenter for å trene og snakke med medlemmene der. Vi kicket det hele i gang med en styrkeøkt for hele kroppen før vi tok med oss et stort fat med frukt og satte oss nede i forelesningssalen. Temaet for dagen var livsstilsendring, og det som egentlig skulle være en 50-minutters innføring ble til en 90-minutters samtale med en gjeng veldig engasjerte deltagere.

Jeg vet at det er mange av dere som skulle ønske dere var der, så derfor tenkte jeg at jeg kunne gi dere en liten recap på det vi snakket om!

Foredraget var delt opp i følgende punkter:

  • Utfordringer i forbindelse med vektnedgang.

  • Hvordan du kan få resultater ved å endre fokus og fremgangsmåte.

  • Praktiske retningslinjer

Jeg kommer til å dele det hele opp i 2-3 innlegg.

Del 1: Utfordringer i forbindelse med vektnedgang. 

De aller fleste som har forsøkt å gå ned i vekt kan fortelle deg det samme: det er fullt mulig. Det er ganske «enkle» mekanismer som ligger bak dette med vektnedgang, tross alt. Det handler om energi ut vs energi inn. Kommer det mer inn enn vi klarer å bruke opp så vil det lagres, og bruker vi mer enn vi spiser så vil vi måtte bruke av det vi allerede har lagret. Det er det samme som skjer med kontoen din hver måned: bruker du mer enn det du tjener må du ta fra sparekontoen, og tjener du mer enn du bruker kan du lagre det der inne igjen.

Med dette i minne kan vi jo tenke oss at det egentlig ikke er så vanskelig, men så ser vi jo likevel at.. det er det. På et eller annet tidspunkt går de gode forsettene over i dårlig samvittighet, og vipps salabim veier man minst like mye som før man forsøkte seg på hele denne vektnedgangsgreia.

Utfordring nr 1: Vi gjør for mye, for fort

En av årsakene til at dette skjer kan være at vi rett og slett forsøker å gape over litt for mye på en og samme gang (pun intended). Vi vil ha resultatene fort som faen, og for å få det så gjør vi store endringer. Dette fungerer gjerne veldig godt i de periodene hvor man faktisk har overskudd og er motivert til å holde på de nye retningslinjene, men for de aller fleste vil denne driven på et eller annet tidspunkt forsvinne. Og når denne forsvinner er det vanskelig å finne motivasjon til å fortsette. De endringene som er gjort er rett og slett for store til at de kan automatiseres, og det stiller dermed store krav til vår mentale kapasitet å klare å holde på de over tid.

Dette misforstås ofte med at man bare må forsøke nok, så vil alt gå greit. Og at man, om man ikke klarer det, bare ikke er sterk nok, men det vil jeg ta sterk avstand fra. Dette handler ikke om at de som ikke klarer å gå ned i vekt ikke prøver hardt nok, men rett og slett om at det for de aller fleste ikke er mulig. Når det gjøres på denne måten. Det betyr heller ikke at det er umulig å gå ned i vekt, men heller at det finnes andre, mer hensiktsmessige måter å gjøre det på.

Utfordring 2: Hva som måles

De aller fleste dietter eller kostholdsendringer som gjøres har som mål å resultere i en lavere vekt, noe som selvsagt er helt innafor. Jeg forstår godt at dette er noe mange ønsker, og også at det er noe mange trenger. Vi kan selvsagt gå inn i en lang diskusjon om hvordan skjønnhetsidealene er skapt av samfunnet og at det mest hensiktsmessige for mange kanskje vil være å forsøke å stabilisere vekten heller enn å endre den, men det kan vi ta i et annet innlegg. Uansett: det som måles er vekt, og eventuelt centimeter.

Dette er flotte motivasjonsfaktorer så lenge vekten går nedover, men ikke like heldig når den stopper opp litt for tidlig eller – Gud forby – begynner å krype oppover igjen. Noen klarer selvsagt å bruke dette som positiv motivasjon for videre endring, men for veldig mange ender det opp med at man enten gir opp eller entrer en såkalt «binge eating cycle». Dette karakteriseres ved at man forsøker veldig, veldig hardt i noen perioder, for så å gå helt amok i kjøleskapet.

Her er det lett å konkludere med at det er selve veiingen som er problemet, men det er nok heller vekten vi legger på den (pun..). Vi bruker det som den eneste rettesnoren når vi skal avgjøre om det vi gjør er rett eller galt, og dette skaper en utrolig skjør form for motivasjon. En motivasjon som fort kan forsvinne og bli etterfulgt av dårlig samvittighet og et vaklende selvbilde.

Utfordring 3: Varighet og vaner

En tredje faktor som kan være avgjørende for at vekten til slutt kommer snikende på igjen er at vi ved å gå på en diett kind of putter «et plaster på såret». Vi ser vekten som problemet og gjør det vi kan for å endre denne, men tar i liten grad tak i det som ligger til grunn for at vekten er slik den er. Det blir litt som å ta paracet for å slippe unna hodepinen: det funker der og da, men om du fortsetter å gjøre de tingene som utløste hodepinen in the first place så vil den komme tilbake igjen så fort medisinen slutter å virke.

Jeg tror, igjen, at dersom man heller hadde forsøkt å se forbi vekten og klart å finne frem til de vanene som ligger til grunn for denne, hadde fått til så mye mer. Problemet er nemlig ikke vekten din, men alle de valgene som tas fra dag til dag og uke til uke som har ført til at den er der den er.

Neste gang

I neste innlegg vil jeg komme med en alternativ metode til hvordan du kan måle fremgang for å få en mer varig motivasjon.

//Camilla

 

 

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits