arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Overspising – gjelder det deg?

«I dag skal jeg kose meg, det fortjener jeg faktisk!»

Og sånn begynner lørdagen. En god frokost med litt ekstra attåt, Brie, kanskje? Og syltetøy, kjeks, ferske rundstykker og smaken av evig barndom i form av Nughatti. Du går fra frokostbordet, mett og fornøyd, men har egentlig lyst på noe mer og bør benytte muligheten i dag. Du har jo allerede skeiet ut litt mer enn du tenkte til frokost, så da kan du jo likegreit ta den helt ut! En liten sjokoladebit skader i allefall ingen, og du har egentlig hatt lyst på de tørre kjeksene bakerst i skapet hele uken – har du ikke?

Binging, eller overspising, er noe som rammer ekstremt mange fler enn man skulle tro. Definisjonen på tilstanden, som går under paraplybetegnelsen «uspesifikke spisefortyrrelser» er «en lidelse med tilbakevendende overspisingsepisoder hvor store mengder mat inntas innenfor korte tidsperioder med tydelig tap av kontroll over spiseatferden. Dette skjer minst en gang per uke over tre måneder, og vedkommende opplever stor grad av bekymring og ubehag i forbindelse med overspisingen«. Den rammer opp mot 1/3 av alle overvektige, men det skumle med denne lidelsen er at den ikke trenger å avsløre seg selv i form av overvekt eller andre synlige «symptomer».

For det er blitt sånn i denne lille boblen vi som liker trening befinner oss i, at overspising nesten er helt ok. Vi kaller det selvsagt noe helt annet, cheatday, spisedag, spisemåltid, kosedag, men vi mener fortsatt akkurat det samme: en dag hvor man kan la kalorier være kalorier og trykke i seg alt man kommer over uten å måtte ta noen konsekvenser av dette. Før man våkner opp dagen derpå med en samvittighet som ikke likner grisen, selvsagt.

For tre år siden var min periode på topp. Jeg spiste stort sett proteiner hele uken og minimalt med karbohydrater og fett – jeg vasket til og med kjøttdeigen min. Når helgen kom, og jeg skulle ut på byen, ladet jeg opp en dag i forveien. Jeg handlet inn alt jeg hadde hatt lyst på hele uken og la det klart hjemme til jeg var hjemme fra Samfunnet (heia Ås <3) slik at jeg kunne trykke i meg alt før jeg gikk å la meg. Det man ikke husker har man ikke vondt av? Helt til jeg våknet dagen etter, med en samvttighet så dårlig at jeg dro rett på treningssenteret og gjerne fastet en hel dag. Jeg hadde selvsagt ingen spiseforstyrrelse, jeg var bare bevisst og forsøkte å ta vare på kroppen min…

Jeg ser jo i ettertid at jeg var på grensen til å bli nokså syk. Ingen kunne se det på meg, men jeg slet virkelig med å holde begge bena plantet på jorden. Samtidig var jeg ekstremt bevisst på at ingen skulle merke noe, så jeg tok alltid et kakestykke hvis jeg ble bedt bort og forsynte meg alltid godt av middagen til mamma. Det de ikke visste var at tankene i ettertid holdt på å kvele meg, at jeg kunne snike til meg en sjokoladeplate ekstra siden jeg allerede hadde skeiet ut eller at jeg gikk dagen etterpå uten å spise for å rense kroppen. Jeg kalte det Periodisk Faste, bare med litt ekstra faste…

Jeg vet at dette er noe som er veldig vanskelig å komme seg ut av, samtidig kan jeg garantere deg at det ikke er umulig. Jeg er ingen psykolog, jeg har ikke den kompetansen, men jeg kan likevel komme med noen faktabaserte påstander til deg, for å sette ting i perspektiv.

– En kilo med fett tilsvarer, i menneske, ca 7000 kcal. Dersom du skal klare å legge på deg en kg av dette substanset er du dermed nødt til å spise 7000kcal mer enn du forbrenner. Dette klarer du mest sannsynlig ikke på en dag, så det at du veier mer i dag enn i morgen skylder mest sannsynlig at….

– Et gram karbohydrat binder bortimot 3 gram vann. Kroppen kan lagre ca 500gram karbohydrater i lever og muskulatur, så det å gå fra «tomme» til fulle lagre kan føre til at du legger på deg hele 2 kg, uten at du har gått opp så mye som et desimal i fettprosent.

– Selv om du har tatt en sjokoladebit så er ikke hele dagen ødelagt!! Reis deg opp igjen, ta tak i din egen krage og se fremover. Du behøver ikke å tømme den sjokoladen i dag, du kan spare til i morgen, til neste helg eller til og med la noen andre ta seg av tømmingen.

Du er nemlig herre over dine egne handlinger. Det er du som bestemmer! Forsøk å fylle helgene med noe annet enn mat, oppsøk venner, ta turen ut eller finn på noe nytt. Jo mindre tid du har til å tenke på hva du skal spise, jo mindre kommer du til å bry deg.

Et siste tips kommer også til deg som kun henger i treningsbransjen: titt litt utenfor din egen boble. Finn venner som har andre hobbyer og erfaringer enn deg selv! Plutselig er ikke fokuset på kropp så enormt lenger, ingen som vet hva «sk15» er forkortelse for, hvorfor man ikke skal curle i squat racket eller hva sistnevnte i det hele tatt er. Livet finnes ikke bare inne på gymmet, så tør å ta turen ut derifra innimellom 🙂

Jeg håper du får en helt fantastisk uke, og at du velger å være litt snill mot deg selv. Det finnes bare en av deg, vet du!

//Camilla

Vil du stemme på meg til ShapeUp-Jenta 2015? Trykk her da vel!

11 svar til “Overspising – gjelder det deg?”

  1. Marianne Kristiansen sier:

    Nok en gang tar du opp et viktig tema! Jeg har slitt med dette selv, og mat har vært en måte å døyve vonde følelser på. For noen måneder siden hørte jeg «The Willpower Instinct» på lydbok (Audible), hvor jeg lærte MASSE nyttig. Et tema var skam og «what the hell»-effekten. Det er viktig å ikke skamme seg og rakke ned på seg selv fordi man har spist for mye. Skam fører bare til at man sier «what the hell», jeg gir opp, nå har jeg allerede spist så mye at jeg bare kan spise alt jeg kommer over. Men, som du skriver; da bør vi heller tenke «gjort er gjort», nå må jeg ta tak, se framover og gjøre det som gjør meg godt og tar meg nærmere målet mitt. Det fortjener vi 😉

    PS. Har stemt på deg to ganger, gjør det så ofte jeg husker på det 🙂

  2. Hei Camilla 🙂 kom over bloggen din på instagram og den har blitt en stor favoritt. Du deler gode og viktige temaer. Mange ting jeg kjenner meg igjen i. Veldig gøy og motiverende å lese alt du skriver. Finnes ikke mange like gode treningsblogger som din! Jeg er selv godt i gang med trening og sunnere livstil. Har jeg en grå dag titter jeg innom her. Håper du får en fantastisk fin sommer videre. Du er et forbilde!
    Sommerklem fra IV

  3. Katrine sier:

    Amen til dette! Har selv vært der, og kjenner meg igjen i så mye av det du skriver. Godt du har funnet en vei ut av det, og det du skriver er helt riktig. Man må komme seg ut av treningsbobla, og se at verden er mer enn neste måltid, og ukens treninger 🙂 Men for en jobb det er å snu på det man har trodd på så lenge, men enda bedre er det når man har kommet seg ut av det, og kan se tilbake på det med nye erfaringer. Klem

  4. Else sier:

    Jeg har slitt med overspising i mange år og er helt enig med deg i at det er et viktig tema, samtidig som jeg faktisk føler at det du skriver er ting jeg har hørt en million ganger og som ikke hjelper i det hele hatt, og da lurer jeg på om du egentlig forstår hvorfor en som overspiser tar de valgene som tas. Hvis dette er noe som har gått så langt som å utvikle seg til en spiseforstyrrelse så handler deg ikke bare om å finne på andre ting utenfor treningsbobla eller å huske på at man må spise 7k kcal i overskudd for å legge på seg et helt kg (og let me tell you, 7000kcal er ikke mye for en som har overspist i mange år, det er ikke mer enn en fjert i desserten), det er så mye, mye mer og det er også forferdelig vanskelig å bli kvitt. Det er veldig sjeldent at vi med spiseforstyrrelser ikke forstår hva som skal til eller har for lite kunnskap til å komme oss ut av det. Faktisk er det oftere sånn at det er vi som kan mest om det, og som vet hvor jævla stygge vi kan være mot oss selv, men likevel ikke klarer å slutte. Selv med behandling fra psykolog. Du er heldig som «fanget det i tide» (hvis du gjorde det da, for det vet jeg jo egentlig ikke), og da kan jeg skjønne at tipsene dine kan fungere. For en som er dypere inn i det handler det i bunn og grunn ikke om mat i det hele tatt, og da må det sannsynligvis iverksettes andre tiltak for å klare å bli frisk.

    Alt i alt synes jeg du har skrevet et velmenende innlegg, men det er nok ikke dette jeg ville tenkt på neste gang jeg har spist opp kjøkkenet og er på veg til butikken for å kjøpe mer. Det handler aldri om hva jeg har lyst på eller har hatt lyst på i løpet av uka, det bunner i å gjøre seg selv vondt. Og det trenger mange profesjonell hjelp til å komme seg ut av.

    Jeg håper ikke du misforstår, jeg mener ikke å si at min spiseforstyrrelse er mer «reell» enn din, men de kommer i forskjellige størrelser og former, og innlegget ditt traff ikke meg som nok har vært litt dypere enn det du beskriver her,

    Ha en fin dag!

  5. CamillaL sier:

    Du har nok helt rett Else – for jeg er hverken psykolog eller utdannet på dette feltet. Og jeg burde kanskje formulert meg bedre, for det er en forskjell på det å ha utviklet en «fullverdig» spiseforstyrrelse og å være inne i en ond sirkel hvor man overspiser og underspiser om hverandre. Jeg ville nok i større grad belyse at alt for mange «fitnessrettede» mennesker ser ut til å komme inn i en slik sirkel, bevisst eller ubevisst, og unnskylde seg med at det er en cheatday og at det derfor er helt greit å tømme skapet for så å sitte der dagen etter med en crappy samvittighet. At dette er en uheldig tankegang og at det til syvende og sist kan føre til at man sitter der med skjegget i postkassa og må snakke med noen mye mer kompetent enn meg for å komme seg ut av det.

    Med andre ord var nok heller ikke innlegget mitt ment for å treffe deg, selv om det kanskje utgav seg for å ville gjøre det? Det beklager jeg i allefall, og jeg setter veldig pris på at du tar deg tid til å komme med en tilbakemelding slik at også jeg lærer litt til neste gang.

    Håper du har hatt en veldig fin dag også!

  6. Kristina sier:

    Herlighet, det var som å lese tankene mine. Åjj..! Viktig, viktig tema! Jeg blir stadig imponert og fascinert over måten du skriver på, det er så godt og så rett på spiker. (er ikke det et uttrykk, eller noe i den duren? Haha)

  7. Else sier:

    Først og fremst, takk for god tilbakemelding!

    Skjønner hva du mener! Har også vært noen år både inn og ut av fitnessmiljøet og har venner som er på diett både i tide og utide og jeg er klar over at veldig mange er i faresonen for å utvikle spiseforstyrrelser, og noen gjør det også etter hvert. Det er vondt å se på og enda verre å gjøre noe med. Min erfaring er at fitness/diett/treningshysteri /kylling-og-brokkolisyndrom (kall det hva du vil) kan være med på å underbygge og etterhvert utløse en spiseforstyrrelse som har ligget og lurt under overflaten i lengre tid, men at det kanskje ikke er selve grunnen til at en får/har problemer med mat.

    Og JA, mange (kanskje spesielt jentene) har en veldig uheldig tankegang og jeg vil bare rope og skrike om hvor jævla dypt vann de er på noen ganger når de snakker om hvordan de tenker og spiser og lever. Det kommer aldri til å være verdt det om de – som du sier – blir sittende med skjegget i postkassa.

    Men ellers har jeg noen tips som faktisk har hjulpet meg. Det krever trening, trening og atter trening. Som å få god teknikk i knebøy, da nytter det ikke å bøye en gang i skuddåret. Så hvis du skulle være ute for en venn eller venninne som kanskje kunne trenge hjelp og ikke vil gå til behandling… Ja, you know 🙂 Nå skal det sies at jeg selvfølgelig heller ikke er psykolog, men jeg har egenerfaring og har faktisk litt utdannelse innenfor feltet også.

    p.s., jeg ser at jeg skriver «du», men jeg mener altså ikke DEG, men den det skulle gjelde.

    1. Kast vekta. Både badevekta og matvekta. Eller få noen til å ha den hjemme hos seg. Ikke vei deg. Ikke ukentlig, ikke månedlig, ikke daglig, ikke om morgenen og ikke om kvelden. Du blir sjuk i huet av å veie deg flere ganger for dag. Matvekta skjønner jeg at man kanskje ikke kan kaste, den trenger man jo til baking og sånt (in case you’re that kind of person). Men ikke bruk den. Det er vanskelig å vite hva en normal posjon mat er etter årevis med veiing, måling, overspising og underspising, men øvelse gjør mester. Det gjør det også veldig mye enklere å spise i sosiale sammenhenger.

    2. Om du skulle komme til å overspise, javel. Spist er spist. Trekk på skuldrene, du får faktisk ikke gjort noe med det uansett annet enn å tenke over hva som trigget i utgangspunktet. Ny dag i morgen. Å gå rundt med dårlig samvittighet dag ut og dag inn gagner ingen, det er ikke verdt noe som helst.

    3. Snakk med noen du stoler på om at dette er vanskelig. Har du kjæreste kan det være nok å si at du synes det er vanskelig og trenger hjelp til å vurdere når det er nok på tallerkenen til hverdags. Jeg vet at når du sannsynligvis overspiser så er du alene, men det kan være godt at noen faktisk vet om problemet og kan støtte deg selv om de ikke er til stede i gjerningsøyeblikket.

    4. Finn ut hvilket forhold du har med spiseforstyrrelsen din. Det er sykt å si det, men det er som en venn som har vært med deg i tykt og tynt og svikter deg aldri. Identifiser det og prøv å distansere deg. Vanskelig, men greit å vite om.

    5. Øv. Og øv og øv og øv. Kanskje det kommer en dag vi føler oss friske 🙂

  8. CamillaL sier:

    Hei Marianne! Takk for en utrolig hyggelig tilbakemelding! Og ikke minst takk for at du stemmer på meg 😀
    Jeg skal absolutt få med meg den boken, den er ført opp i «must read»-listen min 😀
    Og ja, du fortjener virkelig å ha det bra og komme deg hele veien til mål. Jeg heier på deg!

  9. CamillaL sier:

    Hei Ingrid! Tusen takk for en innmari koselig melding, den skal jeg absolutt ta med meg inn i helga! 😀
    Har du noen ønsker om hva jeg skal skrive om må du mer enn gjerne sende meg disse på camilla@fitnok.no også, jeg trenger inspirasjon som alle andre 😛

    Håper du får en flott helg, og ikke minst at du fortsetter med de gode vanene du har begynt å bygge opp!
    Stor klem
    XxX

  10. CamillaL sier:

    Jeg er helt enig med deg, det er virkelig vanskelig å snu når man først har begynt. Rett og slett skummelt, faktisk – for hvem vet hva som skjer om du ikke fortsetter med å straffe deg selv?
    Utrolig flott å høre at du er ute av det du også, og ikke minst at du ser at verden er mer enn mat og trening 🙂

    Håper du får en nydelig helg!
    XxX

  11. CamillaL sier:

    Hahaha, jo det er vel noe i den duren. Å treffe spikeren på hodet, kanskje? 😀
    Herlig å høre at du liker måten jeg skriver på, da fortsetter jeg med det ;D

    Ha en deilig helg!
    XxX

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits