arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

På et område bommer alt for mange!

Først og fremst må jeg bare takke for alle de hyggelige tilbakemeldingene jeg fikk i går! Aldri før har et innlegg blitt delt, kommentert og lest så mange ganger, og det er så utrolig moro at dere gidder å ta dere tid til å både lese og legge igjen en liten notat! Jeg setter så umåtelig stor pris på at dere følger meg i det hele tatt – det er nesten så en hardtarbeidende blogger får en liten tåre i øyekroken.

P1010551

Det at så mange av dere er enige med meg forteller meg også at det er på tide med et lite skifte i bransjen. Til nå har det vært ekstremt mye fokus på hva som er rett og hva som er galt, men hva med alt det som ligger midt i mellom? Hva med å se på sammenhengene ting blir gjort, trent og spist i?

For er det ikke litt sånn at det som kan være riktig for meg, med mine mål og mitt utgangspunkt, ikke nødvendigvis er rett for deg? Knebøy passer ikke alle (for eksempel ikke meg), men det betyr jo ikke at det er feil, eller at du ikke bør gjøre det!

Og litt sånn er det med dette med mat også. Jeg er ekstremt glad i MYE mat, og forsøker derfor å spise relativt «kalorifattig» slik at jeg heller kan spise enorme mengder. Nettopp derfor velger jeg kyllingfilet foran kyllinglår eller kokt skinke i stedenfor salami. Betyr dette at salami og kyllinglår bør fjernes fra butikkhyllene og bannlyses i Norge? På ingen måte! Og nettopp her tror jeg det er så ekstremt mange av oss «treningsfolk» som bommer. ALLE er ikke som oss. De fleste går ikke rundt i blå tights fra Nike hele dagen og leser bak på hver eneste matvare for å se hva som finnes og ikke finnes i den. Majoriteten spiser mat de liker, beveger seg når de kan (eller fordi de må) og vet ikke helt forskjellen på karbonade- og kjøttdeig.

digg

Hva hjelper det da at KK lanserer en fantastisk diett eller at VG forteller deg at du bør spise mindre karbohydrater? Hva er forresten karbohydrater, og hvor faen finner man det? Er det sånn gluten og sånn, eller er det noe annet?

Mitt mål er at hver og en av dere skal få et sunt, balansert og selvsikkert forhold til både mat, trening, kropp og kosthold, ikke å skremme dere fra å noengang dra på et treningssenter. Jeg forsøker, etter beste evne, å forklare dette med trening og kosthold på en måte som gjør at både du og sønnen din på 6 år forstår hva jeg sier. For er det ikke dét det handler om? Å spre kunnskap slik at alle kan ta grep og forandre sin egen situasjon til en de ønsker å befinne seg i? Jeg håper virkelig at dette er noe jeg får til, og at dere tør å si i fra dersom jeg ikke klarer å se utenfor min egen boble og bommer totalt. 

Med dette ønsker jeg dere alle en god helg! Jeg håper dere koser dere med litt sjokolade, litt frukt, litt grønnsaker, lange frokoster, sene middager og en liten tur ut alle sammen 🙂

 

God klem <3

//Camilla

 

 

4 svar til “På et område bommer alt for mange!”

  1. Hanna sier:

    Helt greit at du liker å stappe i deg mye mat, men det betyr jo ikke at alle liker å gjøre det. Det virker jo at sånne som deg mener at det er kun måten dere lever på som er riktig. At folk som trener mye, ser bra ut og spiser sunt hele tiden gjør noe galt. At de ikke trives med måten de lever på, og lever på den måten fordi de må ikke fordi de vil. Det er ikke for alle å spise sunt hele tiden, og trene hardt. Men det betyr ikke at det er noe galt i gjøre det.

  2. CamillaL sier:

    Da vil jeg gjerne at du definerer hva du mener med «sånne som meg» ! 🙂 Mener du sånne som i gjennomsnitt trener 5 ganger i uken, har en aktiv jobb og spiser «sunt» 95% av tiden? Sånne som har fiberhusk, bønnepasta, havregryn, brokkoli og kylling på kjøkkenet og ikke kan huske sist de kjøpte nugatti?
    Jeg har på ingen måte hevdet at det er feil å spise det du kaller sunt hele tiden, jeg tror bare at du ikke kommer til å få hele Norge til å gjøre det samme. Når mitt mål er å jobbe for et sunnere Norge mener jeg derfor at jeg, for å nå ut til majoriteten av befolkningen, må gjøre dette på en annen måte enn ved å preache at det eneste riktige er å «spise sunt og trene hardt hele tiden».

    Med andre ord: jeg synes det er helt fantastisk at du og mange andre finner glede i å ta vare på kroppene deres, fore den med riktig mat og gi den mosjonen den trenger. At dere klarer å velge «sunt» 100% av tiden er ikke annet enn imponerende! Dette vil aldri bli feil, på noen som helst måte og jeg håper at dette er noe du kommer til å fortsette med i all tid fremover! Men som du selv sier: dette er ikke for alle 🙂

  3. Kristina sier:

    Snakka litt om mat i pausen på arbeid i dag (jobber på skolen) og da satt vi blant annet og kost oss med både boller, kake og muffins siden det var et par lærere som hadde bursdag. Vi satt alle og koste oss og var enige hvor godt boller var. Vi kom da til det at vi stadig hører om foreldre som er hysteriske om det blir servert vafler og kakao på SFO, fordi det er laget med «vanlig» sukker eller hvit mel, og det er jo helt uvirkelig hvordan «samfunnet er blitt». Hva med «alt med måte» og «en gang i blant»?

  4. Helt enig med deg, Kristina! Selvsagt skal ikke SFO servere boller og brus hver eneste dag, men det er jo heller ikke det det blir! Jeg kan kun huske et fåtall ganger vi fikk servert noe sånt da jeg gikk på skolefritidsordnignen, og det var jo ikke det som førte til at jeg fikk noen kilo ekstra på kroppen. Det blir å skyte spurv med kanon (er det ikke det det heter?) spør du meg!
    Ja til måtehold 😀

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits