arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Derfor bør du bruke parmesan når du lager mat!

Jeg må bare innrømme det med en gang: jeg er ingen stor osteelsker. Skyt meg, jeg vet det! Litt smeltet ost på pizzaen er liksom greit, men om det er lasagne så skraper jeg heller av toppen enn å konsumere den. Til Andreas store fornøyelse, selvsagt.

Da jeg i forrige uke var på Kulinarisk akademi og spiste lunch ble jeg derfor blåst overende!! Hver eneste rett på menyen inneholdt parmesan og det smakte rett og slett helt utsøkt. Jeg trodde det var parmesanen i seg selv som gav den gode smaken, men etter å ha hørt litt på Kristian Rønnestad fant jeg fort ut av at det var mer til denne osten enn jeg visste. Den inneholder nemlig 1,5% umami, noe som tilfredsstiller det som gjerne blir kalt «den femte smakssansen».

De fleste av oss har nok hørt om både salt, søtt, surt og bittert tidligere, men umami er – så vidt jeg har forstått – fremdeles en ganske ukjent smak for mange. Selv ble jeg først ordentlig kjent med den for noen år siden da jeg var i Stockholm og spiste en «umami burger» på The Flying Elk, men jeg har sjeldent brukt det i matlagingen selv. Jeg har ikke helt visst hvordan det brukes (man får kjøpt et pulver, MSG, men hvor mye bruker man liksom?) eller til hvilke retter det passer. Da Kristian fortalte at parmesan blir brukt i risotto, nettopp på grunn av innholdet av Umami, gjorde det derfor ting så utrolig mye lettere. I stedet for å kjøpe MSG kan jeg jo bare bruke parmesan! Noe som passer ypperlig nå som jeg har 2 kilo stående under senga på soverommet. Om vi pusser opp spurte du?

En av favorittene fra denne formiddagen var kanskje sprøstekt kyllingskinn med parmesan, og bare vi får et kjøkken på plass skal jeg servere det som søndagssnacks til fotballen.

Du trenger

  • Kyllingskinn
  • 35 g salt
  • 20 g sukker
  • 500 g vann
  • Parmesan

Lag en lake av vann, salt og sukker og la kyllingskinnet ligge i laken i 10 minutter. Tørk av skinnene og legg de utover et bakeark. Stek på 180 grader til de er gyldne og sprø. Strø over litt parmesan, sett de inn igjen så det smelter og server! Et lite tips er å legge noe over kyllingskinnene (for eksempel et annet stekebrett) slik at de ikke krøller seg når de stekes.

Og du? Om du skal kjøpe parmesan så husk å se etter denne logoen! Dukker denne opp er du sikker på at det du faktisk kjøper er parmesan, og ikke en dårlig kopi 😀

Håper det smaker!

//Camilla

2 svar til “Derfor bør du bruke parmesan når du lager mat!”

  1. Lisbeth sier:

    Hei.

    Jeg elsker ost og digger parmesan.
    Men; kyllingskinn?? Hvordan skaffer man det? Kjøper en kylling og tar av skinnet?

  2. Nå satte du meg helt fast, Lisbeth – JEG VET IKKE!! Tenkte ikke over det en gang før du spurte XD
    Kanskje det hadde vært en ide å begynne å kjøpe kylling med skinn, og ta vare på sistnevnte til nettopp dette? B-)

    Evt kan du jo også lage parmesanchips 😀
    http://kulinariskfanatisme.blogg.no/1363358295_parmesanchips.html

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits