arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Pippi, prestasjon og yoga

Pippi, prestasjon og yoga

I helga deltar jeg på inversjons-workshop i Stockholm – ei helg med fokus på oppned-posisjonene i yoga. Inversjoner er noe jeg synes er utrolig spennende, og noe som alltid har fascinert meg. Da jeg meldte meg på bestemte jeg meg for at 2019 skulle være året hvor jeg virkelig jobbet med inversjoner som en del av min praksis, men det ble (selvsagt) ikke helt slik jeg hadde sett det for meg. Forberedelsene til denne helga, og også gjennomføringen av denne helga, gjør jeg med ei skadet skulder. Den venstre skuldra har gjort vondt ei stund, og ble forverret av ei treningsøkt for ei stund siden. Det har vært ei stor utfordring å ta nok hensyn til skuldra, og samtidig forberede meg godt til workshopen, og det har absolutt satt i gang mange tanker hos meg.

Prosessen er målet

På yogamatta møter jeg meg selv så åpent og ærlig som jeg kan, og jeg får meg stadig noen tankevekkere når det kommer til mine egne forventninger til meg selv og realiteten. Som yogalærer er jeg veldig opptatt av å formidle at yoga er for alle, og at det er yogaen som skal tilpasses den enkelte, ikke motsatt. Det mener jeg virkelig, og det er noe av alt det jeg synes er så fantastisk med yogaen! Målet er ikke (nødvendigvis) å få et eller annet resultat gjennom å mestre ulike posisjoner, men å være nysgjerrig og utforskende i prosessen, og å bli bedre kjent med seg selv. For noen er selvsagt enkelte posisjoner en fantastisk motivasjon, og det er selvfølgelig også helt greit!

Ærlighet

Kombinasjonene av vond skulder og det å jobbe med å være oppned har virkelig gitt meg et brutalt ærlig møte med meg selv. Jeg skal innrømme at jeg selv har gått rundt med forventninger om at jeg skal være flink til hodestående og håndstående. Jeg synes det er veldig morsomt å jobbe med, men det har vært veldig frustrerende ikke å knekke koden for å få det til uten støtte fra en partner eller en vegg. Jeg har følt meg skuffet over meg selv, og også lagt prosessen på hylla i perioder fordi jeg har tenkt at det ikke er noe poeng i å holde på med når jeg ikke får det til.

Teksten fortsetter under bilder.

Tålmodighetsprøve

Nå har jeg jo vært nødt til å tilpasse masse, være ekstra tålmodig og også mye mer bevisst i arbeidet med disse posisjonene, fordi jeg ikke ønsker at yogaen skal være en årsak til mer vondt eller nye skader. Det er jo nemlig det motsatte yogaen skal være, synes jeg. Det skal være en praksis som gjør godt, som utfordrer uten å føre til smerter og som tilfører livet og hverdagen noe ekstra positivt. De som kjenner meg vet at jeg ikke er den mest tålmodige, og jeg kjenner at jeg kan ha litt lett for å velge snarveier der det er mulig, og det har skuldra gjort meg veldig oppmerksom på. For i det hele tatt å være oppned må jeg varme skikkelig opp, føle på dagsformen og bruke både blokker, belter, vegg og annet for å gjøre det på en trygg måte.

Prestasjons-prinsessen

Løsningen for meg har vært å ta tak i disse tankene og forventningene, for så å sette meg ned og fundere på hva det er i meg som gjør at jeg så gjerne vil få det til. Det har vært et ypperlig utgangspunkt for mange meditasjons- og skrivestunder for meg selv, og på den måten bidratt veldig positivt til den mentale og emosjonelle delen av yogapraksisen. Det jeg har oppdaget i denne prosessen er at prestasjons-prinsessen lever i beste velgående på innsiden av meg. Hun dukker opp innimellom for å prøve og overbevise meg om at det er viktig at jeg er flink, at jeg viser at jeg mestrer og lærer meg nye ting rimelig kjapt, for å vise at jeg virkelig er verdt noe.

Opprørsk

Jeg har stadig vekk opprør mot henne, men denne prosessen har vist meg at vi fortsatt har noen uenigheter. Fordelen nå er at jeg klarer å se at prestasjons-prinsessen ikke er meg, og at mine prestasjoner ikke sier noe om hvordan jeg er som menneske. Jeg klarer også (stort sett alltid) å si til meg selv at det ikke er sånn at jeg må mestre avanserte posisjoner for å være en «flink» yogi og yogalærer. I det siste har jeg faktisk tenkt at det til og med kan være helt motsatt: det at jeg møter utfordringer på yogamatta gjør at jeg får et mer bevisst forhold til hva som er viktig både i egen praksis og når jeg leder yogaklasser.

Lekfullhet og Pippi

Det som har unngått at prestasjons-prinsessen har fått for mye makt, er at min indre Pippi bare blir sterkere og sterkere jo mer jeg slipper henne til. Min indre Pippi er hun som gjør ting på sin måte helt uavhengig av hva andre tenker at hun «burde». Det er hun som finner helt nye måter å gjøre ting på, har det morsomt på veien og tenker at måten hun løser det på er helt eventyrlig, suveren og fantastisk. Hun gjør det som faller henne inn, som føles kreativt og gøy, og tar verken seg selv eller det hun gjør så høytidelig. Pippi inspirerer til å droppe kontrollen og bare hoppe i det, uten å vente på at utgangspunktet og omgivelsene er perfekte. Min indre Pippi vet at jeg er god nok akkurat slik jeg er, at jeg kan gløde og stråle, være kreativ, skape mitt eget liv akkurat slik jeg drømmer og lengter om, og at jeg når som helst kan sette hele virkeligheten på hodet – uansett hvordan det ser ut når jeg gjør det.

Hverdagsmagi

Jeg tror at vi alle kan ha godt av litt Pippi-livsstil i hverdagen vår, og at livet er alt for kort til alle bekymringer som vi går rundt og bærer på, og som stjeler utrolig mye tid og energi. Jeg tror at vi i enda større grad kan invitere inn litt magi og eventyr i hverdagen, og at vi alle i større grad kan slippe taket i forventninger (både egne og de vi tror er andres), stole på oss selv og gjøre ting helt på vår egen måte og vite at det virkelig er mer enn godt nok.

Hva kan du gjøre i dag for å slippe løs din indre Pippi i enda større grad? Og hva kan du gjøre som inspirerer noen andre til å tørre og slippe løs sin indre Pippi i enda større grad? Hvordan ville en Pippi-dag se ut i ditt liv?

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits