arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Promoterer jeg fedme?

I går dukket det opp en kommentar på instagram som fikk meg til å tenke litt på dette med helse og hva vi legger i begrepet.

Fint å fokusere på det som er bra ellers i livet, men synes du ikke fokuset blir veldig ensidig og at du ignorerer de åpenbare risikoene ved å aldri slå et slag for disse risikoene og be folk yte mer for å få en bedre helse i stedet for å promotere overvekt, slik jeg føler du gjør? […] Jeg skulle ønske du kunne ta utfordringen å vise frem den mer aktive delen av deg […] hvor vi kan følge deg mye tettere på dine fysiske treninger.

(Gå gjerne inn på HER for å lese fullstendige kommentarer)

Om jeg burde vise frem mer av meg selv på trening eller ei er for så vidt en diskusjon jeg ikke er villig til å ta, fordi jeg personlig føler at det er jævlig kleint å skulle dra frem mobilkameraet foran et speil på senteret. Jeg er 28 år, ikke 18 og har på et eller annet tidspunkt passert den alderen hvor slike ting går fra å være kult til å bli innmari ubehagelig. I tillegg trener jeg stort sett alene, men likevel med andre mennesker rundt meg som ikke nødvendigvis har et stort ønske om å havne på min instagramprofil.

Den diskusjonen jeg likevel ønsker å ta er denne: Er min tilnærming til det hele for snever? Og ikke minst: fører min måte å gjøre ting på til at folk blir mer inaktive?

For å være helt ærlig så må jeg si at jeg ikke vet, men det betyr likevel ikke at jeg ikke har en tanke bak det jeg gjør.

Helse

Jeg har lenge hatt en relativt bred tilnærming til dette begrepet, fordi jeg selv har kjent på hva det kan gjøre med psyken dersom det blir for snevert. For, tro det eller ei, det var en periode da jeg utelukkende fokuserte på trening og kosthold. Da dette ble så altoppslukende at de andre delene av livet mitt havnet i skyggen. Jeg har lagt ut daglige bilder fra trening, måltidsprepping og bruk av kosttilskudd, og det gjorde meg alt annet enn godt. Når jeg i etterpåklokskapens ånd ser tilbake kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke hadde god helse, rett og slett fordi jeg kun fokuserte på en del av helseaspektet.

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity

Og det er nettopp dette jeg opplever at veldig, veldig mange fremdeles gjør. Helse = å være i god form og å spise riktig. Selv om dette utvilsomt er en del av det er det likevel ikke til å stikke under en stol at også det mentale og sosiale spiller en stor rolle!

Ei heller behøver de to tingene – fysisk og psykisk helse – være motsetninger. Det å være i psykisk balanse og sette pris på det man har og det man får til er vitterlig ikke synonymt med å fjerne alt som heter bevegelse fra kalenderen og fylle opp kjøleskapet med junk.

Det virker dog som om det er dette enkelte tror: har du det bra med deg selv så kan du umulig gjøre det som skal til for at du også skal være ved god fysisk helse.

For snevert?

Det neste punktet på listen er om min tilnærming til det hele er for snevert eller ei. Personen bak kommentaren har tross alt helt rett i en ting: jeg er ikke så flink til å vise hva jeg gjør i løpet av en dag, hva jeg spiser eller hvordan jeg trener. Spørsmålet er bare: må jeg gjøre det?

Slik jeg ser det er det nemlig et lass av mennesker som allerede tar seg av denne jobben. De deler flittig treningsprogrammer og oppskrifter på sunn og god mat, og jeg føler helt ærlig at jeg ikke helt når opp dit. Det er liksom ikke min greie. Jeg både trener, beveger meg og kokkelerer, men på denne biten er jeg ikke like god til å «dele» som så mange andre. Jeg kunne selvsagt ha blitt bedre her, men det ville krevd såpass mye av meg at det igjen hadde gått utover andre deler av live mitt, og det har jeg rett og slett ikke lyst til.

Derfor velger jeg heller å fokusere på det jeg er skikkelig god på: å sette ting i perspektiv. På denne biten synes jeg nemlig selv at jeg er helt rå! Både fordi jeg har en del erfaring på området selv, men også fordi det virkelig er noe som interesserer meg. Jeg er nemlig ikke så innmari gira på å finne ut om den ene intervallformen er bedre enn den andre, eller om brun ris eller poteter er best. Det jeg vil vite er hvorfor vi gjør som vi gjør, hvilke tankeprosesser som ligger bak de valgene vi tar og hvilke tiltak vi kan sette inn for å endre på dette. Jeg er ikke interessert i å vite hva vi bør trene, men hvordan vi kan få folk til å begynne å bevege seg. Jeg driter i om du spiser gulrøtter eller brokkoli, men vil gjerne tilegne meg kunnskap slik at jeg kan gjøre det lettere for mine kunder å øke inntaket av frukt og grønt.

Og det jeg hittil har kommet frem til er dette: man må finne en indre motivasjon. Og det får ikke jeg til å spre ved å skryte av dagens trening.

Indre motivasjon

Når vi snakker om motivasjon nevner vi gjerne at det finnes en indre og en ytre type. Sistnevnte kan ses på som litt «overfladisk» og refererer gjerne til det presset som legges på oss av omgivelsene eller av oss selv. Dette kan være lysten til å oppnå en kroppsfasong, eller følelsen av at man må gjøre ting på en gitt måte for å passe inn.

Ytre motivasjon er ikke vanskelig å finne, det er bare å bla en liten runde gjennom instagram. Der dukker det stadig opp flotte kropper som klarer de mest utrolige ting, og til og med jeg kan tidvis føle på lysten til å få til det samme. Det som er med ytre motivasjon er dette: Det fungerer fint så lenge du jobber deg nærmere målet, men den dagen ting stopper opp – da sitter du ikke igjen med noe som helst.

Indre motivasjon refererer på sin side til lysten til å utføre en handling basert på handlingen i seg selv. Sagt litt enklere: Lysten til å trene og spise sunt fordi du har lyst til å trene og spise sunt – ikke for å nå et gitt mål.

Sistnevnte type motivasjon er en veldig stabil og varig motivasjon som virkelig kan flytte fjell. Dersom du finner en aktivitet du liker er sjansen for at du fortsetter med denne mye større enn om du presser deg selv til å utføre en treningsform du egentlig ikke synes noe om, kun for å nå et mål. Dersom du klarer å finne glede i å velge pærer fremfor sjokolade, fordi du har lyst på pære – da vil du fortsette å velge pærer også i fremtiden. Ikke fordi dette gjør deg tynnere, men fordi det er dette du har lyst på.

Hvordan skape indre motivasjon?

Indre motivasjon er ikke noe jeg klarer å skape hos mine følgere ved å vise hva JEG gjør. For tro det eller ei: det er ikke sikkert at dette er det riktige for deg. Ved å legge ut oppdateringer om hvordan jeg gjør ting skaper jeg bare en ny standard å leve opp til, noe jeg vil se på som ganske kontraproduktivt.

Det jeg heller ønsker å gjøre er å skrive litt om hvordan man selv kan finne glede i ulike aktiviteter. Ikke minst hvordan man enkelt kan gjøre små grep i hverdagen som på sikt kan gi store helsegevinster. Ved å legge terskelen lavt tror jeg at mange kan oppleve at presset kan bli litt mindre, noe som igjen kan gi grobunn for denne indre motivasjonen.

Det er ikke sikkert at jeg gjør alt riktig, men jeg tror i heller ikke at jeg gjør alt helt feil.

//Camilla

9 svar til “Promoterer jeg fedme?”

  1. Ragnhild sier:

    Kjempefint innlegg!!

  2. Margit sier:

    Helt enig! Syns du promoterer en sunn og fornuftig livsstil. I tillegg til en sprudlende og herlig person. Det passer ikke for alle å dele alt hele tiden, og det er jeg sikker på at bare er veldig sunt.

  3. Ann-Cecilie Sagen sier:

    Sier det igjen, digger deg! Du tør å være ærlig og slår nok en gang et slag for at man må fokusere på å være fornøyd med seg selv og at man er bra nok i seg selv! Tenk om jeg hadde hatt et forbilde som deg da jeg var 14 og sultet meg syk! I dag er jeg frisk og har lært så mye om meg selv. Heia deg! Når noen kan si at du promoterer fedme er et bare nok et tegn på hvor sykt bilde samfunnet generelt har av hva som oppfattes innenfor rammene. Du er best, ingen protest!

  4. Lene sier:

    Her gruser du fyren i både kunnskap, klokskap og vidsyn!

    Jeg er heller ikke «fæn» av alle disse kroppsbildene som deles på SoMe. Men jeg tror definitivt ikke at det å pøse på med treningsbilder er veien å gå heller.

    Det er så spot on det du sier om å finne sin indre morivasjon.
    Det er i bunn og grunn kun det det handler om. Man må selv definere hvorfor man ønsker å trene og opprettholde en sunn livsstil.

    Og om man har en valk eller to på magen, hva i herrens navn har det å si??
    Snakk om å misbruke ordet fedme!

    Det er også veldig trist å se usikre, godt voksne mennesker som ikke kan poste bilder på insta uten filter. Hva bidrar det til? Er det så mye bedre å pynte på en allerede pen fasade? Hvem lurer hvem? Just sayin’…

  5. Camilla viken sier:

    Hei camilla . Jeg må bare få si at du inspirerer meg vær dag, med å vise hvordan en kan balansere et liv, mellom trening, hygge og andre viktige ting i livet. Om det skulle vært opp til meg å svare på spørsmålet » om du fremmer fedme» så blir det et entydig NEI. Jeg ville mye heller sagt at Du hindrer å spre enda mer overdrevent syn på sunnhet, og fiksering rundt kropp og mat. Syns du gjør en flott jobb med å vise flere aspekter ved livet, det kan være helt supert, men det kan også være kjipt. Man kan ha treningsglede, men man kan også miste den igjen, og det er også helt Ok. Fortsett med det du gjør ❤️
    Camilla.

  6. Mariann sier:

    Hei Camilla! Jeg synes ditt svar til denne kommentaren er veldig bra! For de fleste av oss bør det handle om balanse. Selv om vi er oppptatt av trening og å leve sunt er vi (de fleste av oss) tross alt ikke fitnessutøvere.. Denne personen som kritiserer deg er bare ute etter oppmerksomhet rundt sin egen person (ref dine 40.000 følgere som han nevner). Fortsett som du gjør, jeg heier på deg!

  7. Camilla sier:

    Hei!
    Så fint innlegg. Selv har jeg ernæringsfaglig bachelor og er personlig trener og har valgt å gå videre med master i folkehelse. Ernæring og fysisk aktivitet er viktig, men helse handler om så mye mer! Jeg syns du er en sårt trengt «motvekt» til mange andre som fremmer mer «ekstrem trening». Dette kan sikkert være motiverende for mange, men tror flere vil kjenne seg igjen i deg og ha nytte av dine perspektiver 🙂
    Så jeg tror absolutt ikke du gjør alt feil!

  8. Det å påstå at du promoterer overvekt er jo ganske fjernt? Jeg ville aldri fulgt deg på instagram om du la ut treningsrutiner og oppskrifter hver dag (kjeeedelig). Jeg følger deg fordi du ytret stolthet og oppfordrer til god psykisk og fysisk helse. Fordi du oppfordrer andre til å være stolte av seg selv og gjøre valg som fremmer god helse. Vet ikke alle at fysisl og psykisk helse går hånd i hånd? Ikke minst viser du ærlighet, og det trenger vi å fylle sosiale medier med, ærlighet!
    Fortsett som du gjør synes nå jeg!

  9. LH sier:

    Selvsagt promoterer du ikke fedme! Du promoterer selvrespekt og evnen til å elske seg selv <3 For jenter som meg, som hater seg selv, og har slitt med et skrudd selvbilde i 20 år, så er du helt fantastisk forfriskende å se i instagram-feeden <3

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits