arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Reduser kaloriinntaket med dette enkle tipset!

Er det en ting jeg ofte anbefaler kundene mine så er det å øke inntaket av frukt og grønt. Først og fremst fordi det er sunt og godt, men også fordi et økt inntak av disse matvarene automatisk fører til at vi spiser mindre av «alt mulig annet» uten at vi behøver å tenke så grassalt mye over det. Det å gi kroppen nok næring og ikke gå rundt sulten er tross alt alfa omega dersom du ikke har lyst til å dette med trynet først nedi godteskåla når du kommer hjem fra jobb!

Det er likevel ikke bare bare å få til akkurat dette, og derfor er jeg glad i å gi litt mer konkrete tips til hvordan vi faktisk kan få det til.

Slik får i deg mer frukt og grønt! 

  • Jeg skal passe på å lage så mye grønnsaker til middag at jeg kan fylle en halv tallerken

Det å lage en stor salat (protip: ha fetaost og eple i saltaen) og servere ved siden av middag er noe som har blitt en selvfølge her hjemme. Ikke bare smaker det godt: på denne måten blir vi, og alle gjestene våre, mett på litt mindre mat!

  • Jeg skal kjøpe inn gulrøtter/sukkererter/cherrytomater å ha med i veska slik at jeg enkelt kan ty til dette om jeg er ekstra sulten

Er det en ting som virkelig er alfa omega her så er det å ha med både frukt og grønt på jobb. Jeg blir ofte sulten mellom måltidene (eller så bare kjeder jeg meg), og da er det gull å dytte en gulerot i mathullet.

  • Jeg skal forsøke 1 ny grønnsaksrett denne uken

Det er ikke lett å variere tilbehøret dersom du ikke helt vet hva du skal ty til – forsøk deg derfor på 1 ny grønnsaksrett hver uke de neste 4 ukene. Voila så har du en hel haug du kan velge mellom!

  • Om jeg lager en gryte skal jeg forsøke å putte litt grønnsaker (squash, gulrot, stilk av brokkoli/blomkål, paprika, nepe, linser, bønner…) i selve gryten slik at jeg automatisk spiser mindre av alt annet (1 porsjon vil være like stor, men inneholde mer grønt og mindre av alt annet).

Pastasaus er det enkleste eksempelet her: Dersom A og jeg skal lage dette til oss, uten grønnsaker, bruker vi gjerne 1 pakke med karbondadeig. Ved å hakke opp 2-3 gulrøtter, en brokkolistilk, ett par løk og en squash og ha dette sammen med kjøttet i sausen (stek løk først, tilsett kjøtt, alle andre grønnsaker til slutt, hell over tomatsaus) blir det plutselig både middag og lunsj dagen etter.

  • Jeg skal alltid ha med meg 2-3 frukt på jobb / i veska generelt slik at jeg har noe å knaske på

På samme måte som med grønnsakene: Ved å ha frukt tilgjengelig holder du deg mett! Kutt gjerne opp og sett frem på pulten der du jobber 🙂

Jeg håper dette gav dere noen gode ideer til hva dere kan gjøre for å øke inntaket av frukt og grønt, og med det kanskje gå ned en kilo eller to om det er målet ditt 🙂

Kanskje du har noen tips selv, også?

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits