arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Robust med yoga

Robust av yoga!

Både i egen yogapraksis og i undervisning er jeg veldig opptatt av overføringsverdien fra yogamatta til livet. En av de tingene jeg synes det er viktig å fokusere på, er hvordan det vi gjør på yogamatta kan gjøre oss bedre rustet for å møte både muligheter og utfordringer i hverdagen – altså at vi blir mer robuste som mennesker.

Avanserte posisjoner

Som en av mine yogalærere sa en gang:

Vi prøver ikke på avanserte posisjoner på matta for at vi skal kunne skryte av det på Instagram eller at målet i seg selv er å få dem til. Vi utfordrer oss selv på matta, sånn at utfordringer i livet kan føles lettere å mestre. Når vi puster oss gjennom avanserte posisjoner eller sekvenser, og klarer å koble på et positivt tankesett i stedet for at den kritiske stemmen kommer fram, øver vi på å kunne gjøre det samme når livet serverer oss «avanserte posisjoner». Det kan være alt fra konflikter på jobb, krangling med samboeren eller økonomisk slit, til det å løse store oppgaver, prøve på noe helt nytt eller utfordre deg selv utenfor komfortsonen. Hvis du da har stått med skjelving i kroppen på yogamatta, latt alle følelser få lov til å ha sin plass, og også kjent på at du takler det når alt kommer til alt, kan det være en kraft du kan hente fram også utenfor yogamatta.

Åpen og sterk

Jeg erfarer i alle fall selv at det at jeg åpner opp for alle følelser som måtte komme når jeg gjør yoga, også fører til at jeg blir mer åpen og sterk i livet for øvrig. Jeg føler at jeg skaper mer plass til å romme alt det livet har å by på, på godt og vondt. Det å være sterk og modig nok til å åpne opp og være sårbar, gjør at jeg i større grad tør å være til stede i mitt eget liv, i stedet for å skyve utfordringer, tanker eller følelser unna. Jeg stoler mer og mer på meg selv og på at jeg er i stand til å takle utrolig mye.

Yogaen har gitt meg verktøy og erfaringer som gjør at jeg føler at jeg lever i mye større grad. Jeg tør å kjenne på flere og flere følelser, alt fra ekstase til bunnløs sorg, og jeg står mer og mer støtt i meg selv, akkurat slik jeg er!

Gleden av å dele

Flere asanas, de fysiske posisjonene vi gjør i yoga, er knyttet til myter som skal være med på å gi oss ny innsikt og inspirasjon, både på yogamatta og i livet. En av disse mytene, er fortellingen om Bharadvaja, som levde livet sitt med å studere gamle, hellige tekster. Posisjonen som er oppkalt etter Bharadvaja, er en intens sittende rotasjon.

Bharadvaja trodde at det å dedikere seg til studiene av disse tekstene, skulle gjøre at han kom nærmere Shiva, og nærmere slutten på å bli gjenfødt. Han ble, i følge mytene, gjenfødt flere ganger, og i flere livstider holdt han på med dette. Før hans siste gjenfødsel møtte han Shiva, som fortalte at han måtte finne glede i livet, og å dele det med andre. Det gjorde Bharadvaja, og ble en vel anerkjent lærer som delte visdom og glede, og innså at gleden ikke lå i å vite, men i å leve og å dele all kunnskapen og gleden. Han ønsket ikke selv å bli frigjort fra gjenfødsel, fordi han fant så mye glede i å dele øyeblikk av glede med andre.

Gjøre plass til noe nytt

Plogen (Halasana) er en posisjon mange sikkert har møtt på yogaklasser, særlig mot slutten av økta. Denne posisjonen referer til det å pløye jorda, for å gjøre klar til ny avling. Myten om Haladhara (han som bærer plogen) forteller at Haladhara brukte plogen for å få elven til å komme til han sånn at han kunne bade. Han var vant til å få det som han ville, og da elven ikke fulgte hans befaling, brukte han plogen i stedet. I følge yogafilosofien fører alle tanker og handlinger til at det settes spor i bevisstheten vår. Plogen kan da være med på å pløye sinnet for det gamle negative, sånn at det blir plass til det gode og positive.

Tro kan flytte fjell

Alle posisjoner som er oppkalt etter Hanuman (spagat, lavt utfall og hero pose), viser til egenskaper som mot, fryktløshet, styrke, vennskap og medfølelse. De handler alle om å ha tro, også når utfordringene virker umulige, sånn at vi kan overkomme frykten for disse utfordringene.

Overvinne frykt

Danseren, Natarajasana, er en posisjon som utfordrer flere fysiske elementer som kan skape frykt. Posisjonen er både en hjerteåpner/bakoverbøy, og en balanseøvelse. Det er en posisjon som krever både åpenhet og styrke, sånn at du kan gi slipp på frykten for å falle, og frykten for å åpne hjertet og dermed også åpne opp for et bredt spekter av følelser. Danseren kan hjelpe oss å øve på det å omfavne følelsen av frihet i både kroppen, sinnet og hjertet.

Ingen gjørme, ingen lotusblomst

Å sitte i lotus-stilling er noe mange forbinder med yoga, og også lotus-blomsten er et symbol som har stor overføringsverdi også utenfor matta. Lotusblomstene blomstrer under selv de vanskeligste forhold, til og med i svært forurenset vann. De vokser bokstavelig talt gjennom gjørme for å komme over vann og få tilgang til sollys, og har samtidig røttene godt plantet på bunnen. Lotusblomsten er selve symbolet på det å fortsette og blomstre også gjennom alle utfordringene og hindringene livet byr på. Med sterke røtter kan vi strekke oss mot lyset, og med besluttsomhet og pågangsmot kan vi få hodet over vannet, også selv om det stormer rundt oss.

Ikke dekke over følelsene

Thich Nat Hahn skriver i sin bok «No mud, no lotus» at nøkkelen til lykke er å anerkjenne og å forvandle lidelse, ikke springe fra den. I yoga jobber vi mye med å tåle og stå i det når vonde følelser dukker opp, sånn at vi øver på å takle det i stedet for å rømme. Det gjør også at vi øver opp evnen til å tåle det i hverdagen også, i stedet for å ty til ulike strategier for å dekke over følelsene våre. Det er nok mange som kan kjenne seg igjen i det å stupe nedi potetgullposen, dra på shopping eller gjøre andre ting for å distrahere seg fra det som ikke føles bra. Så lenge vi tyr til slike strategier, klarer vi ikke å være hundre prosent til stede i vårt eget liv. Det betyr også at muligheter for glede og lykke kan unnslippe.

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits