arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Så enkelt overvinner du dørstokkmila!

Det å motivere seg til trening er ikke alltid lett, jeg vet det. Tanken på alt som «må til» for at økten skal anses som ferdig tar over for tanken på den deilige følelsen vi sitter igjen med etterpå, og før vi vet ordet av det har tiden løpt fra oss og sofaen står igjen som det eneste alternativet.

Det er jo litt rart egentlig, for den følelsen du får når du først kommer deg ut på tur eller inn på treningssenteret er jo helt fantastisk. Og etter hver økt tenker vi «denne må jeg huske på neste gang jeg skal trene», men så glemmer vi det likevel. Jeg opplevde nøyaktig det i går da jeg var på Kari Traa-lanseringen, og det fikk meg til å tenke litt. Vi gjennomførte nemlig en Crossfitøkt som var ganske tung (for pusten) og etterpå tenkte jeg «dette bør jeg gjøre oftere, det er jo så deilig!!». Og jeg mente det da jeg sa det, men sannheten er nok at det ikke kommer til å skje alt for ofte (jeg og en venninne skal forsøke å få det til et par ganger i mnd da), rett og slett fordi jeg anser denne typen trening som utfordrende. Og når noe er utfordrende, da er det ikke så lett å begynne på.

Jeg ser for meg at jeg blir sliten, at det er tungt, at jeg vil begynne å sippe og ha lyst til å gi meg, og alle disse tankene tar over for den deilige følelsen jeg vet jeg sitter igjen med etterpå. Det blir plutselig ikke verdt noe som helst! Så, hva kan jeg gjøre da?

Svaret kom til meg i en post i gruppen til fitnokjentene, og tanken var like genial som den var enkel. I stedenfor å tenke at «jeg skal gjennomføre denne sjuke økten» så skal jeg tenke «jeg prøver meg på en øvelse, så ser jeg hvordan det går». For når jeg først er kommet meg på senteret og fått begynt, da gir jeg meg jo ikke! Problemet er ikke å fullføre, men å begynne.

På nøyaktig samme måte kan du gjøre det for å komme i gang med din trening. Begynn med å tenke «jaja, jeg kan jo skifte til treningstøy» – for det, det klarer du. Når de er på: «nå er jeg jo i gang, da kan jeg ta på meg skoene og gå til postkassen» – og vipps! Så er du ute, og da er halve jobben allerede unnagjort 😀

Kanskje du vil forsøke deg på en liten økt allerede i dag? Begynn med å legge frem det du trenger. Så skifter du til det tøyet du vil ha på deg, også begynner du med en øvelse. Om det går greit så klarer du kanskje 1 eller 2 til? 😀

Knebøy kick: 15 repetisjoner
Plasser strikken som anvist, og hold godt tak rundt hoftene. Gå ned i en knebøy (press knærne utover), reis deg opp og før foten utover.

Mountain climbers: 20 repetisjoner (10/side)

Still deg i en høy plankeposisjon, med en nøytral rygg og stram rumpe. Trekk en og en fot opp mot brystet. Du velger selv om du vil gjøre denne øvelsen kontrollert (tar mer på kjerne) eller raskt (kondisjon).

Stående roing med strikk: 10 reps / side
Plasser strikken under foten som anvist og «dytt rumpa bakover» samtidig som du lener deg litt frem slik at du får en nøytral rygg som går parallellt med gulvet. Trekk skulderbladene godt sammen og fullfør bevegelsen med armene før du returnerer til utgangsposisjon.

Krysshopp: 15 repetisjoner
Stå med ca skulderbredde avstand mellom benene (eller litt bredere). Før en hånd mot motsatt fot før du hopper godt opp i luften. Kontroller landingen slik at knærne peker i samme retning som tærne.

Hvor mange runder du tar bestemmer du HELT selv! Du kan velge å bestemme deg på forhånd («jeg skal klare 3 runder»), ta det underveis («jeg tar det jeg orker»), eller jobbe på tid («jeg skal ta så mange runder som jeg klarer på 5 – 10 -15 minutter»). Hva du velger er helt opp til deg – uansett så har du fått brukt kroppen litt i dag og det synes jeg du skal være fornøyd med!

HA en nydelig helg jenter 🙂

//Camilla

 

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits