arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Selvsagt kan du spise sjokolade!

God formiddag fininger! Her sitter jeg nå og planlegger innspilling og program til årets sommertrening 2016, og shit så moro det blir! Totalt 30 forskjellige treninger, over 50 innspilte øvelser (jeg tror snart jeg nærmer meg 100 på lista.. Bør kanskje kutt ut noen!) og over 10 påmeldte jenter bare 12 timer etter lansering – dette kan jo ikke bli annet enn strålende 😀 Det beste av alt er jo kanskje at alle får en treningspakke til en verdi av over 400 kroner med på kjøpet og at man kan beholde programmet i etterkant slik at man i prinsippet kan trene seg ut av 2016 uten å stoppe opp. Det er ganske digg, det!

Men, nok om det! I dag tenkte jeg nemlig å snakke litt om dette med ja- og neimat igjen. I går la jeg nemlig ut dette bildet på snapchat, og etter antall printscreans å dømme er det flere av oss som fremdeles er overbevist om at sjokolade, saus og potet gjør deg tjukk. Noe som for såvidt er sant, dersom du spiser alt for mye av det. En historie har likevel alltid flere sider, og slik er det med denne også! Fordi – du blir ikke tjukk av en matvare, du blir tjukk av for mye energi. Du blir ikke tjukk av å ikke trene, du blir tjukk av å forbrenne mindre enn du spiser. Og ja, jeg hater ordet «tjukk» i seg selv, men hei. Dere skjønner hva jeg mener.

Snapchat-7870799568061834044

Kroppen vår er nemlig litt som en bankkonto. En bankkonto som har et automatisk forbruk på rundt 1500 kroner om dagen (oversatt til kroppen: hvileforbrenning) og som, akkurat som alle andre kontoer, blir tommere og tommere ettersom du drar bankkortet. Hver gang du spiser setter du inn litt penger på kontoen, og hver gang du beveger deg tar du ut litt. I tillegg til de 1500 som blir tatt ut hver dag.

Dersom du totalt i løpet av en dag tar ut 2000 kroner, og samtidig setter inn 2500 vil du ha igjen penger du kan spare på den fine lille kontoen som kalles «fett og muskler». Gjør du motsatt, og tar ut 2000 og bare setter inn 1800 tas de resterende pengene ut fra samme konto: fett og muskler.

P1050396 20160517_125946

Hvor du har tjent pengene fra, om det er jobb (salat), stipend (fullkornsris), svart arbeid (sjokolade) eller prostitusjon (potetgull) – det gir bankkontoen blanke faen i. Og det gjør sannelig kroppen også. Likevel kan det jo være greit å få mere penger fra jobb og stipend, enn fra svart arbeid og prostitusjon…

Så du? Spis den middagen du ønsker, men husk på kontobalansen. Dersom målet ikke er å ende opp med en stor konto kalt «fett og muskler» (mer fett enn muskler, dessverre) kan det nemlig være greit å ha en viss orden på regnskapet.

Ha en strålende dag i solen, folkens!

//Camilla

10 svar til “Selvsagt kan du spise sjokolade!”

  1. Yngvild sier:

    Huffda! Jeg driver visst litt med svart arbeid! Enda så motstander jeg er av det! Heldigvis ikke noe prostitusjon her i gården!! 😀
    Fin sammenligning forøvrig. Jeg spiser sjokolade hver eneste dag med verdens beste samvittighet! Så lenge resten av kostholdet er bra skader ikke den sjokoladrn 🙂

  2. karoline sier:

    jeg måtte le litt av dette her, men fyflate DU FÅR SÅ SAGT DET CAMILLA <3 <3 <3 <3 du er så flink, verden skulle hatt flere slike mennsker som deg for det gjør hele greia så mye mer motiverende og interessant og spennende – fremfor kjipt, drit og fælt!

  3. Kristina sier:

    For et fantastisk godt bilde på mat og energi inn/ut! Den likte jeg innmari godta

  4. Guro N. sier:

    Hahaha, dette er bare helt nydelig! Og så sant!

    Jeg begynte å bruke My Fitness Pal for to måneder siden og har lært så mye om hva jeg putter i meg siden det. Jeg har funnet ut at det vanskeligste for meg er porsjonskontrollen og det nevner du jo: spis, men ikke spis for mye. Siden jeg begynte med MFP har jeg drukket sjokolademelk hver eneste dag og allikevel gått i minus i kalorier eller opp i opp. Og spist brød, ris, pasta, potet, drukket vin og øl og til og med godteri, pizza og hamburger en gang i blant. Det er jo en interessant app siden den ikke har menneskehjerne og f.eks. gir deg like mye pes for mettet som for umettet fett, men vi har jo heldigvis hjerne selv, så jeg syns det er et godt verktøy for å bli observant på næringsstoffer og spesielt for å telle proteiner for vegetarianere 🙂 Anyways, godt innlegg som alltid, Camilla! Stå på!

  5. Kristina sier:

    DIGGET bildet du har brukt på energi og mat inn/ut! Det var helt fantastisk godt beskrevet. Ellers så blir jeg bare så glad av å lese innleggene dine, for du kommer alltid med så gode ord som alle bør høre!

  6. Kristina sier:

    DIGGET bildet på energi og mat inn/ut, fantastisk godt beskrevet. Ellers, så blir jeg alltid SÅ glad for innleggene du skriver. Du skriver så bra, og kommer med ord og innlegg alle burde lese!

  7. Rikke sier:

    Det er så rett å beskrive det sånn!:D

  8. Jeg glimter til innimellom! ;D Det er nettopp det som er målet mitt, så herlig å høre at det går gjennom! 😀

  9. Ikke sant? 😀
    Jeg er også veldig fan av den appen for å, nettopp som du sier, bli bevisst. Det er vanskelig å skulle begynne et sted når man ikke en gang vet hva man får i seg! 😀
    Lykke til videre 😀

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits