arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Vinteraktiviteter og skiglede

Det snør, det snør!

«Det snør, det snør». Vinteren er her! For noen er dette et stort hurra, mens andre ikke kan vente til vinteren er over, sola titter frem og varmen kommer igjen. Det er kaldere, mørkere og for mange er disse vintermånedene rett og slett mye mer kjipe. Det kan være vanskeligere å komme seg ut på tur, trene eller gjøre andre aktiviteter som man ellers ville ha gjort. Jeg kjenner på det selv, det blir raskere mørkt ute og det gjør at dørstokkmila fort blir litt ekstra lang. I dette innlegget vil jeg så gjerne snakke litt om vinteraktiviteter! Og som kjent sies det at: «vi nordmenn er født med ski på beina», nettopp derfor blir temaet denne gangen SKI.

Skikulturen i Norge er svær! Prepping, teknikk, smøring, trening – «hvordan bli en bedre skiløper», er hotte temaer. Men dette innlegget vil ikke ta for seg noe av dette (så og si), så hvis du ønsker å bli den nye Northug finner du ikke noe ekspertformular her. Så hva er det dette skal handle om da? Rett og slett glede ved å være ute og bruke kroppen om vinteren- og ski er en aktivitet jeg selv er veldig glad i!

Så for å begynne fra begynnelsen: jeg er vokst opp med en familie hvor skiturer om vinteren er en vanlig familieaktivitet. Spesielt med min bestefar. Selv om vi bodde på Sørlandet, hvor snøen er meget ustabil, husker jeg at vi gikk en del på ski. Bestefar tok oss med på skiturer overalt, noe jeg setter utrolig stor pris på Rett og slett har jeg alltid likt å gå på ski, og da jeg var yngre trodde jeg at jeg virkelig skulle bli en dritgod skiløper. Det ble jeg jo ikke, men jeg fikk noe like bra: gleden ved å faktisk trøkke på meg ullundertøy og skiklær, spenne på meg skiskoa og ta turen ut!

Jeg lover dere, jeg er ingen super skigåer som har en hastighet på 100000 km i timen, det går med andre ord ikke fort – men jeg synes selv jeg er en såkalt «seiging». Så hvorfor gidder jeg å gå på ski ute i det kalde vinterværet?

Mine 7 gode grunner til å spenne på meg skia

1. Frisk luft og naturen rundt. Det er ingen hemmelighet at mange blir i mye bedre humør av å være ute i naturen. Naturopplevelser kan ha en innvirkning på vår psykiske helse, så vel som fysisk helse. For meg er naturen et fristed, et sted hvor stress, mas og jag forsvinner og energi- og humørlagrene fylles. Rett og slett en liten timeout fra hverdagen. Vi er så heldige at vi har en fantastisk natur her i Norge!

2. Det går sabla fort i nedoverbakker og sletter. Jeg må innrømme at selv om jeg er litt pysete, synes jeg det er innmari artig å komme meg fort frem på skiene! Har jeg kontroll føler jeg meg som en racerbil. Ofte har jeg også en liten stakekonkurranse med meg selv, og da får jeg virkelig brukt armene!

3. Jeg kjenner jeg får brukt hele kroppen. Å gå på ski utfordrer både kondisjonen, muskelstyrken og balansen – tre fluer i en smekk vil jeg si! Alle de store muskelgruppene i kroppen aktiveres, det merkes.

4. Det er veldig koselig å møte på andre i skiløypa, de aller fleste hilser og er hyggelige. Det er noe med nordmenn og tur! De aller fleste hilser idet man går forbi (med mindre det er en smekkfull skiløype). Dette opplever jeg ingen andre plasser, kan det ha noe med at folk får et bedre humør av å være ute i naturen? Hyggelig er det i hvert fall!

5. Jeg kan styre tempoet helt selv, kjøre litt ekstra opp en bakke om jeg føler for det. Det er så deilig at jeg selv styrer tempoet! Noen ganger blir det en kosetur, mens andre ganger føler jeg for litt konkurranse med meg selv. Enten det er en oppoverbakke jeg skal gi litt på, eller ha litt intervall-lek!

6. Sjokolade, appelsin og kakaopause. Jeg er veldig glad i å ha med meg en liten sekk med noe digg i, det er obligatorisk på dager hvor været er fantastisk!

7. Teknikktrening- hvis jeg gidder. Jeg hadde teknikktrening på ski da jeg gikk på skole (studerte friluftsliv og folkehelse). Jeg går klassisk, men av og til prøver jeg litt skøyting – men skia er egentlig litt for lange og ikke beregnet for det. Gøy er det uansett!

Hvordan komme i gang?

Kanskje du som leser liker å gå på ski, og ser frem til dette når vinteren kommer. Eller kanskje du vil prøve, men egentlig synes det er litt skummelt å komme seg ut. Eller du forbinder skiturer med noe negativt, den årlige skituren på skolen hvor alle måtte møte opp på ski for eksempel. Vel, uansett hva utgangspunktet er håper jeg at det neste avsnittet vil inspirere deg litte grann til å prøve.

1. Bekledning. Synes det er for kaldt ute? Kle deg etter trelagsprinsippet. Ull eller syntet innerst, fleece eller ull som mellomplagg og jakke. I høy intensitet er mellomlaget lite nødvendig, men ha den gjerne med i sekken for bruk i pauser. Alt avhenger av intensiteten, forholdene og om du er frysen av deg eller ikke.

Klikk her for å få gode tips om hvordan man kler seg smart i kulda.

2. Ikke vær redd for kondomdraktracere som suser forbi deg. Som nevnt tidligere er folk innmari hyggelige i skisporet! Så ikke vær redd for at noen suser forbi deg, de bryr seg antagelig veldig lite om hvordan du er på ski (de har vel ikke tid til å se etter heller).

3. «Men jeg klarer jo ikke å holde meg på beina!». Begynn på flat mark og slake nedover- og oppoverbakker. Det kan være greit å lære seg litt klassisk teknikk på flatmark først, som diagonalgang, bruk av staver og fiskebein. På https://turrennportalen.net/langrenn-teknikk-trening/ finner du gode videoer med forklaringer!

4. Redd for nedoverbakker. Det kan være litt skummelt å sette utfor, spesielt hvis man ikke føler seg helt trygg på ski. Når jeg føler jeg har kontroll (og bakken ikke er for bratt) har jeg begge skia i skisporet, i hockeystilling og kjører ned. Det krever litt balanse, og det er ofte jeg føler at jeg får for mye fart som jeg ikke klarer å kontrollere. Da kan det være at jeg har den ene skien i sporet og den andre utfor som jeg kan ploge med, for å deretter sette skien som er utfor sporet tilbake i sporet når jeg føler jeg har kontroll.

Er bakken derimot litt brattere må jeg ærlig innrømme å si at jeg ikke står i sporet i det hele tatt, men ploger meg nedover. Dette er ting jeg gjør når jeg kommer til en bakke i skisporet, det er kanskje ikke de beste tipsene – men det funker greit for meg. Jeg må føle at jeg har kontroll over skia! Det har også hendt at jeg går sidelengs ned, og det er absolutt lov! Jeg tror at for å bli mindre redd i nedoverbakker er øving, balansetrening og en følelse av å ha kontroll essensielt.

5. Kos. Ta med en sjokobit, oppkuttet frukt, kakao/kaffe og et sitteunderlag i en sekk – gjør det til en koselig tur hvor pauser er selvsagt. Stopp opp og se rundt deg, skogen er vakker om vinteren! Og husk på at du absolutt ikke trenger å gå et visst antall kilometer, gå så langt du vil og i ditt tempo.

Foto: Kristina Humborstad

Hva med utstyr, smøring osv?

Har du ikke egne ski, men har lyst til å prøve? I flere kommuner i landet låner eller leier ut skiutstyr (Eksempelvis BUA). Eller så kan du høre med en venn, familie eller se etter brukt skiutstyr. Det er en jungel av ski, merker og typer. Smøreski, smørefrie, felleski, turski – jeg kommer ikke til å gå dypere inn på type ski du eventuelt burde ha, men kan si at jeg har prøvd det meste og bruker det jeg har eller får tak i! (Sjekk gjerne ut nettet for gode guider til å velge riktig type ski for deg og ditt bruksområde).

Jeg er den som bruker fjorårets påskeblanding under skia en god stund til, gjetter meg til smøring og smører skia i hytt og pine! Selv om smøring av ski ikke er min sterke side, er det få ganger jeg opplever å være sjukt bakglatt eller at snø klabber seg til under skia. Jeg sverger til blått, fiolett eller rød skismøring – og siden klister er noe klabb kjøper jeg sprayklister! Hør deg litt rundt, ofte stopper jeg en eller annen random og bare spør: «fint skiføre i dag eller?? Hva har du brukt av smøring?». Ellers ser jeg hvor kaldt det er den aktuelle dagen, og leser litt på nett hva som er anbefalt når. (Egentlig håper jeg ikke noen ekspert tar meg på alt dette nå – hehe).

Uansett, poenget mitt med alt dette er at ski ikke trenger å være så komplisert, fancy eller dyrt (jeg får meg aldri til å kaste de eldgamle skiskoa mine, som er så sabla gode). Og du trenger ikke smørebord, tusen forskjellige smøringer, eller ti par ski for å faktisk ta en tur ut. Tro det eller ei, men jeg har vært på smørekurs en gang – hukommelsen min er derimot noe lav fra den gang.

TURGLEDE

Så lån et par ski hvis du vurderer å prøve, pakk sekken med noe digg, ikke heng deg så opp i at teknikken skal være feilfri og ta en tur ut! Husk: øvelse gjør mester. For meg er det selve opplevelsen ute i naturen som virkelig gjelder! Masse god tur, og prøv deg frem!

PS. Sjekk ut Skisporet.no for å finne oppdatert informasjon om skiløyper nær deg. Ut.no har også en haug med turforslag!

Ett svar til “Vinteraktiviteter og skiglede”

  1. […] PS: Les også vår ambassadør Melissa sitt innlegg om vinteraktivitet og skiglede ved å klikke her! […]

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits