arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik blir du komfortabel på treningssenteret!

JEG HAR BURSDAG!!!

Jeg er en av de som du ikke behøver å bekymre deg for at du glemmer bursdagen til, for det er det første jeg nevner i enhver setting så snart dagen nærmer seg. Jeg gjør det selvsagt av helt uegoistiske grunner: jeg vil ikke at den jeg møter skal settes i en ukomfortabel situasjon, ved at han eller hun ikke får greie på at det er bursdagen min før i etterkant! Det har selvsagt ingenting å gjøre med det at jeg elsker oppmerksomhet generelt og bursdager spesielt…

Men nok om meg, liksom. I dag tenkte jeg nemlig jeg skulle ta opp dette spørsmålet som er kommet inn fra ei jente som har lyst til å begynne å trene på et treningssenter. Problemet er bare at det rett og slett er litt ukomfortabelt, noe jeg kan kjenne meg veldig igjen i!

Hei, Camilla! Jeg blir virkelig inspirert av bloggen din og får ny lyst til å trene. Etter flere forsøk med null fremgang og dårlig selvfølelse har jeg nå skjønt at jeg må endre hele tankegangen min for kunne få det til. Det er en ting.. Jeg lurer på om du har noen tips på hvordan jeg kan bli komfortabel på treningssenteret? Jeg synes ofte det er så ukomfortabelt og skulle trene der, og ender ofte opp med kun en løpetur på mølla. Det så mange folk på treningssenteret, og mange av de er jo så proffe og “fitte” at jeg ikke tør å ta plass. Jeg blir redd for å gjøre feil og føler meg bare stor og utrolig tåpelig. Har du noen tips til hvordan jeg kan endre på dette?

Jeg synes det er like morsomt hver gang noen skal bøye det engelske ordet «fit» i flertall på norsk, for vi skjønner jo alle hvor det ender hen.. Det minner meg om den gangen jeg skulle reise til Bali for å «studere» (det var mest øl og solings), og fortalte mamma at jeg gruet meg fordi alle der nede garantert kom til å være «superfitte». Ikke innafor!! *knis* XD

Jeg forstår utrolig godt at det kan være både ukomfortabelt og skummelt å skulle begynne å trene på et senter. Som innsender skriver føler man seg fort lit «underlegen» alle andre, noe som virkelig ikke er en god følelse å kjenne på! Bedre blir det heller ikke av at det å gå inn på et treningssenter i Norge er som å entre en helt egen moteverden hvor hår, negler, øyevipper og bekledning ser ut til å ha vært planlagt ukesvis i forkant av økten, og den ene kompliserte øvelsen etter den andre blir vist frem. Setter jeg det hele på spissen nå? Selvsagt, men jeg tror likevel at det er nettopp dette mange føler på: de passer ikke inn.

Det kan være mange årsaker til at vi føler på nettopp dette, men i bunn og grunn tror jeg det handler om en slags følelse av å ikke få til. Vi er kanskje ikke så godt kjent med de ulike øvelsene, er redde for å gjøre noe feil med apparatene og ender derfor opp med å gjøre det samme dag ut og dag inn – selv om vi egentlig ikke synes det er så gøy! Vi har kanskje lyst til å prøve oss på styrke, men vet ikke helt hvor vi skal begynne, og da er det enklere å gå for den velkjente tredemøllen. Det er tross alt vanskelig å bomme helt på det å gå.

For å finne vår plass på senteret tror jeg derfor at det vi bør begynne med er å skaffe oss kunnskap om det vi skal gjøre. Skal du trene styrke? Søk opp noen øvelser på forhånd, prøv disse hjemme og finn deg et område på senteret hvor du kjenner deg greit komfortabel. Det å gå til tøye- eller slyngeområdet kan være fint, du trenger nemlig ikke så mye utstyr for å komme i gang! Vi vil gjerne kjøre gjennom hele kroppen når vi først er på trening, så forsøk deg for eksempel på disse fire øvelsene (trykk på øvelsen for film). 3 x 6-12 per øvelse er helt supert!

  1. Goblet squat
  2. Pushups
  3. Splitbøy
  4. Roing i slynge

Filmene er lånt av av Prehabtrening.no

Du behøver nemlig ikke å gjøre så mye for å få en effekt, og her ligger tips nr 2: Gjør det du vet du mestrer, og ta det derifra! Det å gå på senteret og kjenne at man har kontroll på det man skal gjennom vil nemlig gjøre det hele mye enklere. Går du dit uten en plan, og uten vissheten om at du får til øvelsene du skal prøve deg på så er det fort gjort å miste motet og snu i døra. Begynn heller rolig, og jobb deg gradvis oppover! Etterhvert som du blir mer komfortabel vil det å forsøke seg på nye og mer kompliserte øvelser bli mye lettere.

Sist, men ikke minst, er det alltid lettere å prøve seg på noe nytt når man er flere. Har du en venninne eller kjæreste du kan trene med? Eller kanskje du har mulighet til å melde deg på en gruppetime, slik at du får en liten innføring i de ulike teknikkene? Uansett så vil det alltid være lettere å både komme seg på trening og gjennomføre dersom du har en partner eller flere rundt deg.

Og du? Husk at de fleste som trener på et senter er der for sin egen skyld, og at de mest sannsynlig fokuser aller mest på seg selv. Det er garantert mange der som er i samme situasjon som deg også! Fokuser på deg selv, gjør din greie og husk at det kun er øvelse som gjør mester: alle har vært der du er på et eller annet tidspunkt 🙂

//Camilla

2 svar til “Slik blir du komfortabel på treningssenteret!”

  1. Martine sier:

    Hei, og gratulerer med overstått! 😀 Og Tusen takk for svaret! Det setter jeg stor pris på. Tenkte ikke over bøyningen av «Fit», nå kommer det ordet aldri til å være det samme igjen! haha.

    Men, takk for tipsene! Jeg har aldri laget en konkret plan over hva jeg skal gjøre, så det skal jeg virkelig prøve på. 🙂

  2. Jeg vet!! Brukte det helt ukritisk selv, frem til den dagen mamma lå i horisontal stilling og lo seg ihjel XD hahaha!

    Bare hyggelig, Martine – dette går din vei! 😀
    Og tusen takk<3

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits