arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik blir du komfortabel på treningssenteret!

JEG HAR BURSDAG!!!

Jeg er en av de som du ikke behøver å bekymre deg for at du glemmer bursdagen til, for det er det første jeg nevner i enhver setting så snart dagen nærmer seg. Jeg gjør det selvsagt av helt uegoistiske grunner: jeg vil ikke at den jeg møter skal settes i en ukomfortabel situasjon, ved at han eller hun ikke får greie på at det er bursdagen min før i etterkant! Det har selvsagt ingenting å gjøre med det at jeg elsker oppmerksomhet generelt og bursdager spesielt…

Men nok om meg, liksom. I dag tenkte jeg nemlig jeg skulle ta opp dette spørsmålet som er kommet inn fra ei jente som har lyst til å begynne å trene på et treningssenter. Problemet er bare at det rett og slett er litt ukomfortabelt, noe jeg kan kjenne meg veldig igjen i!

Hei, Camilla! Jeg blir virkelig inspirert av bloggen din og får ny lyst til å trene. Etter flere forsøk med null fremgang og dårlig selvfølelse har jeg nå skjønt at jeg må endre hele tankegangen min for kunne få det til. Det er en ting.. Jeg lurer på om du har noen tips på hvordan jeg kan bli komfortabel på treningssenteret? Jeg synes ofte det er så ukomfortabelt og skulle trene der, og ender ofte opp med kun en løpetur på mølla. Det så mange folk på treningssenteret, og mange av de er jo så proffe og “fitte” at jeg ikke tør å ta plass. Jeg blir redd for å gjøre feil og føler meg bare stor og utrolig tåpelig. Har du noen tips til hvordan jeg kan endre på dette?

Jeg synes det er like morsomt hver gang noen skal bøye det engelske ordet «fit» i flertall på norsk, for vi skjønner jo alle hvor det ender hen.. Det minner meg om den gangen jeg skulle reise til Bali for å «studere» (det var mest øl og solings), og fortalte mamma at jeg gruet meg fordi alle der nede garantert kom til å være «superfitte». Ikke innafor!! *knis* XD

Jeg forstår utrolig godt at det kan være både ukomfortabelt og skummelt å skulle begynne å trene på et senter. Som innsender skriver føler man seg fort lit «underlegen» alle andre, noe som virkelig ikke er en god følelse å kjenne på! Bedre blir det heller ikke av at det å gå inn på et treningssenter i Norge er som å entre en helt egen moteverden hvor hår, negler, øyevipper og bekledning ser ut til å ha vært planlagt ukesvis i forkant av økten, og den ene kompliserte øvelsen etter den andre blir vist frem. Setter jeg det hele på spissen nå? Selvsagt, men jeg tror likevel at det er nettopp dette mange føler på: de passer ikke inn.

Det kan være mange årsaker til at vi føler på nettopp dette, men i bunn og grunn tror jeg det handler om en slags følelse av å ikke få til. Vi er kanskje ikke så godt kjent med de ulike øvelsene, er redde for å gjøre noe feil med apparatene og ender derfor opp med å gjøre det samme dag ut og dag inn – selv om vi egentlig ikke synes det er så gøy! Vi har kanskje lyst til å prøve oss på styrke, men vet ikke helt hvor vi skal begynne, og da er det enklere å gå for den velkjente tredemøllen. Det er tross alt vanskelig å bomme helt på det å gå.

For å finne vår plass på senteret tror jeg derfor at det vi bør begynne med er å skaffe oss kunnskap om det vi skal gjøre. Skal du trene styrke? Søk opp noen øvelser på forhånd, prøv disse hjemme og finn deg et område på senteret hvor du kjenner deg greit komfortabel. Det å gå til tøye- eller slyngeområdet kan være fint, du trenger nemlig ikke så mye utstyr for å komme i gang! Vi vil gjerne kjøre gjennom hele kroppen når vi først er på trening, så forsøk deg for eksempel på disse fire øvelsene (trykk på øvelsen for film). 3 x 6-12 per øvelse er helt supert!

  1. Goblet squat
  2. Pushups
  3. Splitbøy
  4. Roing i slynge

Filmene er lånt av av Prehabtrening.no

Du behøver nemlig ikke å gjøre så mye for å få en effekt, og her ligger tips nr 2: Gjør det du vet du mestrer, og ta det derifra! Det å gå på senteret og kjenne at man har kontroll på det man skal gjennom vil nemlig gjøre det hele mye enklere. Går du dit uten en plan, og uten vissheten om at du får til øvelsene du skal prøve deg på så er det fort gjort å miste motet og snu i døra. Begynn heller rolig, og jobb deg gradvis oppover! Etterhvert som du blir mer komfortabel vil det å forsøke seg på nye og mer kompliserte øvelser bli mye lettere.

Sist, men ikke minst, er det alltid lettere å prøve seg på noe nytt når man er flere. Har du en venninne eller kjæreste du kan trene med? Eller kanskje du har mulighet til å melde deg på en gruppetime, slik at du får en liten innføring i de ulike teknikkene? Uansett så vil det alltid være lettere å både komme seg på trening og gjennomføre dersom du har en partner eller flere rundt deg.

Og du? Husk at de fleste som trener på et senter er der for sin egen skyld, og at de mest sannsynlig fokuser aller mest på seg selv. Det er garantert mange der som er i samme situasjon som deg også! Fokuser på deg selv, gjør din greie og husk at det kun er øvelse som gjør mester: alle har vært der du er på et eller annet tidspunkt 🙂

//Camilla

2 svar til “Slik blir du komfortabel på treningssenteret!”

  1. Martine sier:

    Hei, og gratulerer med overstått! 😀 Og Tusen takk for svaret! Det setter jeg stor pris på. Tenkte ikke over bøyningen av «Fit», nå kommer det ordet aldri til å være det samme igjen! haha.

    Men, takk for tipsene! Jeg har aldri laget en konkret plan over hva jeg skal gjøre, så det skal jeg virkelig prøve på. 🙂

  2. Jeg vet!! Brukte det helt ukritisk selv, frem til den dagen mamma lå i horisontal stilling og lo seg ihjel XD hahaha!

    Bare hyggelig, Martine – dette går din vei! 😀
    Og tusen takk<3

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits