arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik kan du finne skigleden!

Camilla har aldri vært særlig god på ski, men da det dukket opp et par under treet til jul fant hun ut at hun fikk ta tyren ved hornene og forsøke å finne gleden i denne aktiviteten som til nå har vært plassert høyt oppe på hatlisten. I dag gir hun deg noen gode tips dersom du har lyst til å få til det samme! 

På tur med Harry Hole

I dag tidlig var jeg ute på en deilig skitur. Jeg kledde godt på meg, fant frem headsettet og spente på meg skiene før jeg la i vei. Samtidig som jeg gled fremover fulgte jeg Harry Hole i en heidundranes jakt på en seriemorder og en time senere var jeg tilbake ved start hvor jeg tok av meg skiene og tuslet inn igjen. Varm i fjeset, høy på frisk luft og med en vanvittig god følelse i kroppen.

Mestringsfølelse

Da jeg kom inn igjen og satte meg ned begynte jeg å reflektere, som jeg så ofte gjør, over hvorfor nettopp denne skituren ble så god. Hvorfor følte jeg denne gangen på den enorme mestringsfølelsen? Hvorfor kom ikke tanken om at jeg ikke strakk til? Hvordan hadde jeg klart å presse meg selv underveis, men likevel smilt? Og jeg kom frem til at det var tre hovedgrunner til nettopp dette:

  1. Jeg tok hele turen i mitt eget tempo

    Jeg vet at det å trene sammen med andre kan gjøre det lettere å holde en avtale, og ikke minst at det å ha støttende mennesker rundt seg gjør det å holde ut til en smalere sak, men når det kommer til aktiviteter jeg ikke er så god på… Så liker jeg best å holde på alene. Ved å gjøre dette behøver jeg nemlig ikke å sammenlikne meg med noen, eller føle på det at jeg må sette opp tempoet for å holde tritt med de rundt meg.

  2. Jeg hadde lyst til å gå på ski

    Du har helt sikkert hørt det utallige ganger, men det å drive med en aktivitet du faktisk liker er utrolig viktig for å finne frem til den gode følelsen. Ved å bedrive aktiviteten for aktivitetens skyld, og ikke for å gå ned i vekt / forbrenne flest kalorier / presse deg mest mulig vil du kunne finne frem til den deilige, indre motivasjonen som gjør at du har lyst til å gjenta aktiviteten. Tidligere har jeg ofte forsøkt meg på ulike aktiviteter med det i bakhodet at den vil ta meg nærmere «drømmekroppen», og det er nok en av grunnene til at jeg sjeldent har fått mestringsfølelsen: en tur på ski gjør meg tross alt ikke tynnere.

  3. Jeg følte ikke at jeg måtte prestere

    Det å prestere har selvsagt sin plass, men for en person som meg – som egentlig aldri har vært god i noe som helst – kan tanken på å måtte gjøre noe være utrolig hemmende. Føler jeg at jeg må bli sliten, at jeg må presse på eller jage en viss tid så blir jeg lei meg, nesten redd og mister all lyst til å gjennomføre. Bytter jeg derimot ut tanken om å prestere med setningen «gjør akkurat det du vil», klarer jeg på en eller annen måte å stå i det å være tungpustet og ha litt melkesyre på en helt annen måte! Dette gjelder helt sikkert ikke alle, men er du som meg gjelder det kanskje deg?

Med dette i bakhodet ser jeg fram til flere gode skiturer i vinter, og kanskje treffer jeg deg i sporet også?

 

//Camilla

PS: Les også vår ambassadør Melissa sitt innlegg om vinteraktivitet og skiglede ved å klikke her!

Slik fant PT Camilla Lorentzen skigleden

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits