arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik får du et mer positivt tankemønster

Jeg tror ikke jeg er den eneste som har daglige samtaler med meg selv inne i eget hode, men i det siste har jeg forstått at jeg nok er en av få som har flere positive enn negative. Nei, jeg skal ikke sette meg selv på en pidestall og hevde at jeg er så at peace med meg selv som det går an å bli, for deretter å preache at dere burde bli mer som meg, men jeg ønsker likevel å snakke litt rundt denne samtalen vi så ofte har med oss selv.

Vi tilbringer tross alt samtlige av døgnets 24 timer i eget selskap, og dersom store deler av disse timene er fylt med negativt selvsnakk er det ikke til å stikke under en stol at dette i stor grad påvirker oss. Du føler kanskje ikke at du ser bra nok ut, at du presterer godt nok på jobb eller takler morsrollen slik som du hadde ønsket? Uansett hva det er vil de negative tilbakemeldingene du gir deg selv i liten grad hjelpe deg ut av situasjonen, men heller kunne gjøre den verre.

For å ta et konkret eksempel kan du stille deg opp i speilet hjemme og betrakte kroppen din. Hvordan ser du den? Komplimenterer du deg selv, eller snakker du med en kritisk stemme? Hvordan føler du deg i såfall når du går der i fra? Er du lettere til sinns, eller mer nedstemt?

Det å bli bevisst hvordan du snakker til deg selv vil være første steg i retning av en mer positiv indre dialog, og også utrolig viktig for å finne ut av hvor denne følelsen av å ikke «strekke til» egentlig stammer av.

For meg har det negative selvsnakket for eksempel ofte dukket opp i sosiale situasjoner, hvor jeg ofte blir redd for å dytte folk unna. Alt de sier og gjør tolker jeg som et tegn på at de ikke vil ha noe med meg å gjøre (svarte hun ikke litt kort på den meldingen? Den smileyen var garantert ikke positivt ment… Har jeg krevd for mye?), og på denne måten bygger jeg opp under min egen overbevisning om at jeg ikke er verdt å tilbringe tid med.

Produktivt? Nei.

Realitet? Nei.

Det som likevel skjer er at jeg blir så redd for det å bli avvist, at jeg heller avviser selv. Jeg skyver folk unna, unngår å være den som initierer kontakt og trekker meg hellet tilbake til min egen, sikre hule: alene i eget selskap.

Jeg har etterhvert forstått at dette selvsagt ikke er veldig heldig, og at feilen ikke ligger i hvordan jeg egentlig oppfører meg (tro det eller ei, jeg er visst en ganske god venn), men heller i hvordan jeg snakker med meg selv. Jeg trykker den virkelige meg så langt ned at jeg blir hellig overbevist om at jeg er lite verdt, og med det har jeg en unnskyldning for å ikke ta sjansen på et nytt vennskap.

Det fine med disse tankene er likevel at de kan endres. De fulgte ikke med deg som en gave da du ble født, men er blitt tillært gjennom årene som har gått fra barn til voksen. Tankene er ikke egentlig en del av deg, men har fått lov til å ta opp en litt for stor plass i ditt indre til at du i dag klarer å være den personen du egentlig er.

Så hva kan vi gjøre?

En fin måte å få bukt med disse tankene på er gjennom «positive affirmasjoner»: setninger du sier til deg selv igjen og igjen for å omprogrammere de tankene som per i dag dukker opp helt automatisk i ulike situasjoner. Dette kan for eksempel være:

  • Jeg er en god person og en god venn
  • Jeg er verdt å bli kjent med
  • Jeg har en fin kropp
  • Jeg har en flott utseende
  • Jeg får til det jeg vil

 

Jeg vil tro at du nå sitter og ler litt innvendig og tenker at dette, det kommer aldri til å fungere, men psykologien viser faktisk noe annet. Ved å gjenta disse setningene for deg selv, igjen og igjen, har du faktisk muligheten til å få det bedre med deg selv og prestere bedre både på jobb og i privatlivet. Til å begynne med vil det føles helt latterlig, og de gamle tankemønstrene vil stritte i mot de nye som bare søren (fin? Jeg? hahaha), men på sikt vil de synke mer og mer inn og etterhvert ta over plassen som tidligere var okkupert av de negative tankene.

Ja, du kan vente til du mener du er helt perfekt før du gjør denne endringen, men sannheten er tross alt at dette aldri kommer til å skje. Du vil alltid ha forbedringspotensiale på et eller annet område, men det betyr ikke at du ikke skal akseptere deg selv for den du er.

Du fortjener å ha det godt med deg selv, uansett hvor du måtte være i livet. Husk det <3

Og du? Om du tør å være litt alternativ i dag kan du jo legge deg ned på sofaen og høre gjennom denne her:

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits