arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik fyller du påskeegget med god samvittighet!

Jeg tror ikke det er mye som slår det å nyte en kopp glovarm kaffe og en bit kvikk lunsj til lyden av Påskelabyrinten på P1. Nordlandsdialekta til Viggo Valle fyller rommet og bringer med seg en eim av påskestemning i det kaffekoppen settes mot underleppa og du brenner deg som et lite helv*te på tungespissen. Ah, tradisjoner, dere! Og tradisjoner, det er vi i Norge veldig glade i, uansett høytid. Til jul har vi strømper, gaver og nisser, og nå i påsken finner du egg fylt med smågodt til 2,90 per hekto i det fleste hjem.

Og vi elsker påskeegg! Plutselig har vi en kjempeanledning til å fylle opp med godis i hver eneste krik og krok og alle tanker om et sunt kosthold og balanse forsvinner samtidig ut bakdøra. Jeg mener selvsagt ikke at godteri i påsken er noe vi skal slutte med, men kanskje det finnes en mellomvei? Påskeegget må jo ikke stå fremme fra morgen til kveld og fylles opp hver eneste dag, for da vet hver og en av oss at inntaket blir mye høyere enn vi kanskje hadde planlagt i forkant. I år har jeg derfor fylt opp egget med litt alternative varer i tillegg til de gode, gamle slagerne. 

Tar du en liten tur innom helsekosten, eller en matbutikk med et ekstra godt utvalg, kan du nemlig finne mange sukkerfrie varianter av de varene vi kanskje inntar aller mest av i påsken. Både sjokolade og karameller er å oppdra, og de smaker jammen like godt som de originale variantene. De er selvsagt ikke kalorifrie selv om de ikke inneholder sukker, men jeg klarer å begrense inntaket av dette på en helt annen måte enn jeg får til om jeg åpner en plate Freia melkesjokolade! 

I tillegg til dette er det jo ikke noe i veien for å fylle påskeegget med varer som ikke er spiselige. En bok med idrettsheltenes hemmeligheter, et spill eller en quiz er jo aldri å forakte når dagene i sola blir lange. Selv fikk jeg et aktivitetsbånd i mitt, og jeg er så fornøyd atte hjelp! Det er utrolig morsomt å følge med på hvor mye man faktisk beveger seg i løpet av en dag og jeg blir samtidig veldig bevisst på hva jeg kan endre på for å få inn litt mer aktivitet hver eneste dag. Parkerer jeg for eksempel litt lenger oppi veien blir det 500 skritt ekstra hver dag, og i løpet av et år er dette jammen meg ting som betyr noe. 

Det jeg egentlig forsøker å si er: ikke la påsken bli en fråtsefest som ender opp med dårlig samvittighet 4 uker frem i tid. Selvsagt skal du kose deg, men kanskje ikke for enhver pris? Kom deg litt opp av sofaen, beveg deg, fyll på med frukt og grønt så ofte du kan og spar heller påskeegget til kvelden er her. Har du et mål om å begrense inntaket litt er det heller ikke noe i veien for å sette frem noen ekstra skåler med oppskårne appelsiner ved siden av sjokoladen til påskekrimmen 🙂

Har du noen tips til hvordan vi kan kose oss uten godteri i påsken?

//Camilla

 

2 svar til “Slik fyller du påskeegget med god samvittighet!”

  1. Mina sier:

    Klok av skade må jeg bare få komme med et lite innspill om det sukkerfrie fra Helsekosten, prøv litt av gangen! Jeg skulle storkose meg en gang og spiste en halv pose i slengen, det resulterte i internt tordenvær og så store luftsmerter at jeg var hakket fra å tilkalle ambulanse. Så prøv med et par av gangen før det er for sent å snu 🙂 God påske!

  2. Hahahahaha, herlig tips Mina – takk!! God påske til deg også 😀

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits