arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik fyller du påskeegget med god samvittighet!

Jeg tror ikke det er mye som slår det å nyte en kopp glovarm kaffe og en bit kvikk lunsj til lyden av Påskelabyrinten på P1. Nordlandsdialekta til Viggo Valle fyller rommet og bringer med seg en eim av påskestemning i det kaffekoppen settes mot underleppa og du brenner deg som et lite helv*te på tungespissen. Ah, tradisjoner, dere! Og tradisjoner, det er vi i Norge veldig glade i, uansett høytid. Til jul har vi strømper, gaver og nisser, og nå i påsken finner du egg fylt med smågodt til 2,90 per hekto i det fleste hjem.

Og vi elsker påskeegg! Plutselig har vi en kjempeanledning til å fylle opp med godis i hver eneste krik og krok og alle tanker om et sunt kosthold og balanse forsvinner samtidig ut bakdøra. Jeg mener selvsagt ikke at godteri i påsken er noe vi skal slutte med, men kanskje det finnes en mellomvei? Påskeegget må jo ikke stå fremme fra morgen til kveld og fylles opp hver eneste dag, for da vet hver og en av oss at inntaket blir mye høyere enn vi kanskje hadde planlagt i forkant. I år har jeg derfor fylt opp egget med litt alternative varer i tillegg til de gode, gamle slagerne. 

Tar du en liten tur innom helsekosten, eller en matbutikk med et ekstra godt utvalg, kan du nemlig finne mange sukkerfrie varianter av de varene vi kanskje inntar aller mest av i påsken. Både sjokolade og karameller er å oppdra, og de smaker jammen like godt som de originale variantene. De er selvsagt ikke kalorifrie selv om de ikke inneholder sukker, men jeg klarer å begrense inntaket av dette på en helt annen måte enn jeg får til om jeg åpner en plate Freia melkesjokolade! 

I tillegg til dette er det jo ikke noe i veien for å fylle påskeegget med varer som ikke er spiselige. En bok med idrettsheltenes hemmeligheter, et spill eller en quiz er jo aldri å forakte når dagene i sola blir lange. Selv fikk jeg et aktivitetsbånd i mitt, og jeg er så fornøyd atte hjelp! Det er utrolig morsomt å følge med på hvor mye man faktisk beveger seg i løpet av en dag og jeg blir samtidig veldig bevisst på hva jeg kan endre på for å få inn litt mer aktivitet hver eneste dag. Parkerer jeg for eksempel litt lenger oppi veien blir det 500 skritt ekstra hver dag, og i løpet av et år er dette jammen meg ting som betyr noe. 

Det jeg egentlig forsøker å si er: ikke la påsken bli en fråtsefest som ender opp med dårlig samvittighet 4 uker frem i tid. Selvsagt skal du kose deg, men kanskje ikke for enhver pris? Kom deg litt opp av sofaen, beveg deg, fyll på med frukt og grønt så ofte du kan og spar heller påskeegget til kvelden er her. Har du et mål om å begrense inntaket litt er det heller ikke noe i veien for å sette frem noen ekstra skåler med oppskårne appelsiner ved siden av sjokoladen til påskekrimmen 🙂

Har du noen tips til hvordan vi kan kose oss uten godteri i påsken?

//Camilla

 

2 svar til “Slik fyller du påskeegget med god samvittighet!”

  1. Mina sier:

    Klok av skade må jeg bare få komme med et lite innspill om det sukkerfrie fra Helsekosten, prøv litt av gangen! Jeg skulle storkose meg en gang og spiste en halv pose i slengen, det resulterte i internt tordenvær og så store luftsmerter at jeg var hakket fra å tilkalle ambulanse. Så prøv med et par av gangen før det er for sent å snu 🙂 God påske!

  2. Hahahahaha, herlig tips Mina – takk!! God påske til deg også 😀

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits