arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik jobber jeg med mine kunder!

Nå er det bare et par døgn til vi setter snuten mot Bangkok, og selv om ryggsekken min fremdeles ligger begravet under en del bygningsmateriell i kjelleren så har jeg faktisk begynt å tenke på hva jeg skal ha med meg. Du tenker kanskje at jeg har litt dårlig tid, men sannheten er at jeg aldri har pakket så tidlig noen gang! Jeg pleier som regel å kaste noe shit oppi kofferten et par timer før vi stikker, og ber en stille bønn om at Andreas har kontroll på passene våre og husker tannbørster. Og hårbørste. Og alt annet jeg måtte glemme. Det er ganske fantastisk å ha en type som sier «jeg pakket det for deg, jeg» hver gang du utbryter at du har glemt noe. I går, da vi skulle hjem fra mamma, la han til og med frem klær til meg slik at jeg skulle ha noe rent å ta på meg da jeg kom ut av dusjen… Litt usikker på om vi er kjærester eller om han er støttekontakten min. Jeg trenger egentlig at han kombinerer begge deler.

Dagen i dag har jeg hittil brukt på jobb, og det morsomste har vært å sette opp et kosthold til ei «ny jente». Hun er jo ikke ny, hun har eksistert en stund, men ny for meg da altså. Jeg synes dette er skikkelig morsomt, og har nok utviklet meg veldig mye på dette området i løpet av de snart 3 årene jeg har jobbet med det. I begynnelsen satte jeg for eksempel ofte opp spesifikke kostholdsplaner til hver enkelt, med kalorier og hele pakka, men dette kan jeg nesten ikke huske sist jeg gjorde! Mye fordi jeg nå nesten utelukkende jobber med livsstilsendringer, det er helt andre metoder som brukes om det er snakk om en idrettsutøver eller liknende, men også fordi jeg ikke lenger ser nytten i å telle kalorier. Misforstå meg rett – kalorier er det som gjør at du går enten opp eller ned i vekt, men hvorfor denne fanatiske trangen til å telle de hele tiden?

Jeg høres sikkert ut som verdens værste «coach», men jeg har virkelig ikke troen på matplaner. Jeg tror ikke på kaloritelling. Ikke fordi det ikke fungerer, man får jo resultater så lenge man teller, men fordi det tar fokuset vekk fra livsstilen og gjør livet til noe som må måles, veies og kontrolleres for at det skal fungere optimalt. Og hva skjer da når man slutter å veie og måle, når det ikke er så viktig lenger? Jo, du går opp i vekt igjen. Fordi vanene, de er ikke endret. Man har satt på et plaster på såret i stedenfor å behandle skaden, og når man river det av – well.

Det finnes alt for lite forskning på akkurat dette enda, jeg har lett meg grønn og gul, men det vi vet er at veldig veldig mange av de som går ned i vekt ved å følge en diett går opp igjen. Vi vet at flere og flere blir overvektige. Ikke fordi vi teller for lite kalorier – det har vel aldri blitt talt så mye som i dag – eller fordi vi spiser karbohydrater, men fordi vi ikke har kunnskap. Eventuelt så har vi kunnskapen, men mangler evnen til å sette dette ut i praksis. Vi leter etter quick-fixes og magiske kurer i det uendelige og klarer, eller vil, ikke se at løsningen ligger rett foran nesen på oss.

For løsningen, den er egentlig like enkel som den er vanskelig. Du må endre noe permanent for å få permanente resultater, og da er jo spørsmålet: hva er du villig til å endre? Er du villig til å telle kalorier for alltid, så kjør på, men om dette ikke er noe for deg så anbefaler jeg heller at du forsøker en «steg-for-steg» løsning til det hele. Se på det kostholdet du har i dag og gjør deg opp en mening om hva du kan (eller bør) endre på! Begynn med et punkt av gangen, og jobb deg fremover og husk å gi deg selv tid til å etablere en god vane før du gyver løs på en ny.

Viktige elementer på veien kan for eksempel være:

  • Nok frukt og grønt!
    Et adekvat inntak av dette sikrer en god vitaminstatus, bidrar med massevis av mineraler og fyller opp magen uten å gi deg veldig mange kalorier på kjøpet. Jeg anbefaler alle mine kunder å tenke i «tallerkenmodell» når de spiser: målet er at halvparten av tallerkenen, uavhengig av om det er frokost eller middag, skal bestå av noe fargerikt.
  • Godteri spiser vi bare til fest…
    Neida, så strengt behøver det ikke være, men du kan mest sannsynlig tjene mye på å begrense inntaket av sukker! Det er ingen grunn til å bli fanatisk, tillat deg selv å kose deg når du vil, men husk at du ikke trenger å gå «all in». Livet er ikke ødelagt om du tar en bit sjokolade, så nyt heller den biten med god samvittighet og spar resten til en annen gang du også har lyst på. Selv spiser jeg en bit eller to med sjokolade hver dag (og har det faktisk alltid i skapet), men jeg lar det være med det. Det at jeg «får lov» gjør at suget etter mer forsvinner!
  • Spis når du er sulten
    Vi har en tendens til å utsette måltidene så lenge vi kan for å spise mindre, men det ender ofte med det motsatte: når kvelden kommer er vi så sultne at vi ikke klarer å begrense oss. Ved å spise når du er sulten, få i deg masse grønnsaker og stoppe når du er mett (!) så unngår du å havne i fråtsefella!
  • Drikk vann
    Vann er godt for kroppen, tenna og helsa! Juice, brus og liknende tærer på tenna og inneholder massevis av kalorier, og hører helgene til. Velg gjerne sukkerfrie brusvarianter om du først skal drikke det, og ta gjerne en frukt i stedenfor et glass juice – dette metter mye mer.
  • Beveg deg
    Så mye du kan i hverdagen. Man har ikke alltid tid til å trene, men de fleste av oss kan avse 30 minutter daglig til litt aktivitet. Dette kan være å gå til jobben, være litt ekstra effektiv hjemme eller en tur ut med barna!
  • Få i deg proteiner til hvert måltid
    Proteiner øker forbrenningen (kroppen bruker mye energi på å bryte det ned), holder deg mett lenger og er essensielt for å bevare muskelmassen når du går ned i vekt. Alt levende inneholder dette (og alt som kommer fra levende ting, feks egg og melk) og du finner det også i belgfrukter og litt i nøtter.
  • Lag maten din selv
    Sett opp gode middagsplaner (gjerne for hver uke), slik at du slipper å ta spontane avgjørelser på butikken. Du behøver ikke å koke kraft og lage hjemmelaget bolognese hver dag, men forsøk å lage så mye som mulig fra bunnen av – det tar faktisk ikke så lang tid! I allefall ikke om du finner noen gode alternativer du kan bruke igjen og igjen 🙂
  • Finn et kosthold du kan trives med i lengden
    Dette er kanskje det viktigste punktet av alle. Liker du å lage mat for flere dager av gangen? Gjør det! Kjenner du at dette krever litt vel mye? Ha faste varianter du kan spise til frokost og lunsj, og varier heller middagene. Vi trenger ikke så stor variasjon som vi av og til tenker – det enkle er ofte det beste 🙂

Jeg håper dette gav dere litt input på denne fronten, og at dere forstår at jeg ikke bannlyser kaloritelling helt . Det fungerer fint for noen, men jeg vet at det for meg (og mine kunder) skaper mer trøbbel enn glede. Og når de flotte kundene mine går ned 5, 10 og 15 kilo uten å telle en eneste kalori, så tror jeg jammen du kan klare det også 🙂

//Camilla

2 svar til “Slik jobber jeg med mine kunder!”

  1. Synne sier:

    Digger bloggen din, og synst du er eit fantastisk forbilde. Det er jo veldig mykje fokus på vektnedgang i samfunnet, og du gir veldig gode tips, og er heilt for metoden din. Lurte på om du hadde nokon tips for vektoppgang? Kanskje du kunne skreve eit innlegg om det? Eg sjølv prøver og legge på meg(sliter med SF, i bedring forhåpentligvis), men det føles så ‘feil’ når man overalt får råd til korleis man skal gå ned i vekt, korleis ete sunnare, bevege seg meir osv.

  2. Så hyggelig Synne! Og jo, det kan jeg absolutt gjøre – veldig godt tips 😀
    Sånn til å begynne med er jo noe av det enkleste du kan gjøre å se på de matvarene du spiser i dag og se hvilke du kan bytte ut med litt mer kaloririke vairanter. Potet kan byttes mot ris eller pasta (lettere å spise mer av dette), Karbonadedeig mot kjøttdeig, kyllingfilet mot lårkjøtt og skummet melk mot H-melk. Disse små justeringene vil summert opp (om du spiser de samme mengdene) gjøre at du får i deg litt mer kalorier, noe som er essensielt for vektoppgang!

    Håper virkelig du kommer deg ut av spiseforstyrrelsen, Synne <3

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits