arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik kom jeg meg ut av den onde sirkelen

Hvordan klarte du å få en bedre forhold til mat? Konkrete tips? Og hva er ditt beste tips mot overspising?

Jeg klarer ikke bare å unne meg et kakestykke eller noen biter med pizza..

Hver gang jeg kjører en spørsmålsrunde så dukker denne opp, og like ofte føler jeg at jeg ikke får gitt et ordentlig svar. Jeg skulle så gjerne ha sagt at «jeg fulgte denne 12-trinnsmetoden her» eller lagt all ære over på positivt selvsnakk, men sannheten er nok heller at det hele har vært en ganske «sammensatt reise». For det å ha et positivt forhold til mat handler, for meg, like mye om å ha et positivt forhold til meg selv.

Mat for meg var nemlig en metode jeg tø til for å døyve følelser, belønne meg selv eller for å skape kontroll. Jeg hadde en fiks tanke om at jeg kom til å ende opp som lykkelig dersom jeg bare kontrollerte alt som gikk inn i mathullet, og passet på å bare spise «sunne ting». Når inntaket i ukedagene primært kom fra proteiner gikk jeg gjerne helgen i møte med et ekstremt underskudd på energi, og endte gjerne opp i smågodthylla på Statoil hvor jeg like greit kjøpte med meg en kilo av alt jeg ville (og ikke ville) ha for så å klemme det hele nedpå i løpet av noen timer. Nam. Not.

Grunnen til at det ble sånn er nok todelt: For det første hadde jeg en ekstrem tendens til å dele inn mat i ja- og neikategorier, og for det andre trodde jeg at det å gå ned i vekt kun handlet om å spise lite nok. Jeg mistet totalt gangsynet, og klarte ikke for alt i verden å se at et lite underskudd over tid ville gi meg de resultatene jeg var ute etter (ikke at jeg behøvde å gå ned i vekt for shit). I min verden var det kun ekstreme dietter som var løsningen, og når jeg ikke klarte å holde på dette ga jeg faen og spiste heller alt jeg kom over i en kort periode, med en tanke om at jeg bare kunne «begynne igjen på mandag». Med den samme fiaskodietten, igjen og igjen og igjen. I tillegg hadde jeg troen på at det å ta én bit sjokolade ville ødelegge alt, så når den først var spist… Vel, hvorfor stoppe?

Noen grunner til at jeg kom meg ut av den onde sirkelen

♥ Jeg fikk meg gode venner
Dette høres kanskje ut som verdens rareste tips, men det å ha et «godt liv» utenom treningssenteret og kroppshysteriet gjorde at jeg etterhvert fikk øynene opp for at lykke ikke kan måles i kilo. Det hjelper lite å gå ned en buksestørrelse, om du fremdeles sitter alene i leiligheten din uten noen å snakke med. Det å etablere gode, trygge vennskapsforhold gjorde at jeg begynte å sette pris på «andre ting» og at fokuset på mat og trening over tid ble mer «riktig».

♥ Jeg forsto at vektnedgang handler om energi, ikke om matvarer
Ja, sjokolade inneholder flere kalorier enn samme mengde epler, men det er ikke slik at disse kaloriene er magiske. Du kan fint gå ned i vekt ved å utelukkende spise godis (anbefales ikke) så lenge du ligger i et energiunderskudd! Ved å forstå, eller velge å tro på, at fysikkens lover tross alt gjelder for meg også ble det lettere å unne seg den ene biten med noe godt uten å ta helt av. Det er tross alt flere kalorier i 10 biter med kake enn i ett. Tro det eller ei!

♥ Jeg innså at jeg var totalt blind på egen kropp
Da jeg drev med denne «evige runddansen» var jeg, om jeg får si det selv, totalt blind på meg selv. Jeg har aldri vært så slank som jeg var på den tiden, men heller aldri følt meg så stor. Jeg tok daglige formbilder (I know, psycho) for å dokumentere for meg selv at jeg ikke la på meg, var på vekten flere ganger daglig og fortalte meg selv at jeg ikke var verdt en dritt før jeg så ut som de jentene som sto på scenen under NM i bikinifitness. Dette førte til at jeg fikk et helt forvrengt syn på meg selv, som igjen gav meg følelsen av at jeg MÅTTE nekte meg selv mat for å være verdt noe som menneske. Ved å, over tid, endre måten jeg snakket til meg selv på og ikke minst ved å fokusere mindre på hva som møtte meg selv i speilet hver morgen så klarte jeg etterhvert å innse at vektnedgangen jeg higet etter var totalt unødvendig.

Hva er egentlig en stor nok porsjon salat?

Dersom mine kunder har et ønske om å gå ned i vekt fokuserer vi veldig sjeldent på kalorier (jeg tror faktisk ingen av mine jenter teller kalorier for øyeblikket!), men heller på måltidssammensetning og porsjonsstørrelser. Dette er noe som er mye enklere å gjennomføre når målet er en varig livsstilsendring, og ikke minst fører det til at man kan ta med seg livsstilen over alt! Om du er på ferie, jentekveld eller i konfirmasjon spiller således ingen rolle: du fyller opp tallerkenen som vanlig og stopper når du er mett.

I tillegg tror jeg at denne måten å spise på gjør det lettere å komme unna alle de «vonde tankene» som ofte omkranser dette med mat. Det er tross alt ingenting som står på en eller annen nei-liste, det er rom for alle typer mat!

Mine måltidsanbefalinger

♥ Fyll opp halve tallerkenen med grønnsaker
Det spiller ingen rolle om du spiser pizza, kyllingfilet eller laks – prøv å la halve tallerkenen bestå av noe grønt!

♥ Proteiner dekker ca 1/4 av tallerkenen
Les gjerne mer om dette HER (punkt 3)

♥ Karbohydrater dekker ca 1/4 av tallerkenen
Ris, pasta, potet eller brød? Det er ditt valg

♥ Litt fett på toppen 
En spiseskje saus, smør, litt olje eller ost gjør maten bedre og holder deg mett lenger

♥ Spis når du er sulten, og stopp når du er mett

♥ Ta gjerne litt dessert i festlig lag, men husk at stykke nummer 2 med kake smaker akkurat det samme som nr 1!

 

Stemmer det at hvis man vil ned i vekt burde man ikke spise frukt på kvelden?

Nei. Det som er avgjørende for å gå ned i vekt er hvor mye energi du får i deg og forbrenner over tid, ikke hvilke matvarer du spiser når. Du kan tenke på det hele litt som en sparekonto: Bruker du mye penger på formiddagen (forbrenner) og setter noe inn igjen (energi) spiller det ingen rolle om disse kommer inn på konto før eller etter 1800. Differansen blir uansett lik.

Jeg håper dette gav dere noen svar i dag! Kanskje du har noen tips jeg har glemt å ta med, også?

//Camilla

8 svar til “Slik kom jeg meg ut av den onde sirkelen”

  1. Veronika sier:

    Hei!
    Har et spm ang. knebøy. Har du noen tips til hvordan jeg kommer langt nok ned i knebøyen? Jeg kommer til et viss punkt, og etter det så er det stopp!

  2. Hei Veronica! Det er litt vanskelig for meg å gi konkrete tips uten å ha sett teknikken din, men noen generelle tips har jeg:

    – Begynn med bøy til en boks eller benk som er i den høyden du ønsker å nå. På denne måten vil det være litt «tryggere» å gå hele veien ned!
    – Jobb med goblet squat (youtube) før du går over til en vanlig knebøy
    – Gjør mobiliseringsøvelser som squat to stand før økten, slik at du får inn bevegelsen uten vekt.

    Lykke til!

  3. Oda sier:

    synst du e så god på å skriva innlegg om akkurat denna problematikken! og det e virkelig til god hjelp – du e et forbilde uten like!!

  4. Astrid sier:

    Du er virkelig en stor inspirasjon! Elsker å lese innleggene dine og de gir meg alltid et mer positivt syn på meg selv og hva som er en god livsstil. Jeg har derimot et spørsmål i dag også:
    For rundt fire år siden gikk jeg ned 20 kg på et halvt år og har klart å holde denne vekta (uten noen syke midler eller måter) men det har også gitt meg et problem. Jeg har mye litt løs hud på kroppen, og har derfor slappere lår, rumpe, mage og armer enn andre på min alder. Har trent alt unntatt magen mye i fortiden, men rumpa mi virker det ikke som det er håp for. Den ser ok ut med klær men ikke uten😂 Har feks cellulitter som er som hull i lårene mine. Har du noen tips til hva jeg kan gjøre? Har jo prøvd trening i flere år, men føler meg hjelpesløs når det ikke virker. Hvor lang tid mener du man bør trene rumpa før man ser resultater? Håper ikke spørsmålet er for dumt😙

  5. Så utrolig hyggelig, Oda! Tusen takk skal du ha 😀 <3

  6. Anette sier:

    Du er en inspirasjon! Det jeg syns er fantastisk er at du på tross av dette blir i fitness miljøet og hjelper andre i samme situasjon.
    Og du har forståelse for at folk ikke bare vil spise hvit fisk og brokkoli!!
    <3

  7. Anette!! Tusen takk skal du ha 😀 <3

  8. HEI Astrid! Jeg synes ikke spørsmålene dine var dumme i det hele tatt, og cellulittdelen har jeg faktisk svart på i dagens innlegg 😀

    Med tanke på hud er det dessverre ikke så mye annet å gjøre enn å ta tiden til hjelp. Den bruker en god del tid på å trekke seg sammen, og om du tror at det kommer til å være sånn «for alltid» er dessverre den eneste muligheten en operasjon. Med 20 kg tror jeg likevel ikke dette er noe du behøver! Litt løs hud får de fleste av oss etterhvert uansett, ingen skal komme her og si at det ikke gjør deg til en flott kvinne!

    OG rumpa: tren, tren, tren og tren! Gi det ett par år, tren tungt flere ganger i uken og snakk evt med en (dyktig) PT om du ikke får de resultatene du er ute etter! 😀

    Lykke til, og tusen takk for spørsmålet!

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits