arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik lærer du deg burpees!

Tekst og video: Andrea Emilie Borgenvik

Fitnok – How To Burpees?

Burpees er en fantastisk fin og krevende øvelse! Øvelsen setter store krav til styrke i kjerne, bryst, armer og bein. I tillegg er burpees en super øvelse for å få opp pulsen og kan derfor være en fin bidragsyter til bedre kondisjon. Det ser kanskje voldsomt ut når de profesjonelle crossfitterne slenger seg ned på gulvet og spretter opp i taket, over en stang eller en boks, for så å repetere bevegelsen 100 ganger, men husk at alle starter et sted! Absolutt ALLE kan mestre burpees, det handler mest om å prøve, feile og å prøve igjen og igjen.

Burpees kan deles opp i ulike nivåer og momenter og dette beskrives også i videoen, slik at du får et visuelt inntrykk av hvordan du kan gå frem for å lære deg øvelsen. 

Husk å ha en sterk kjerne gjennom hele bevegelsen. Trekk navlen inn, skyt ryggen mot taket, og skyv hofta ned mot gulvet og inn under deg (trekk “halen mellom beina”). Husk også at burpees ikke er en push-up-øvelse, men at du ruller ned på lår, mage og bryst og skyver tilbake og opp igjen på samme måte. Hvis du syns det er vanskelig å fullføre hele bevegelsen samtidig, så deler du opp bevegelsen i 2 momenter.

Moment 1 Fra stående til knær eller planke.

Moment 2 – fra planke til gulv og opp igjen.

Start på nivå 1 og jobb deg videre etterhvert som du mestrer de ulike momentene og nivåene.

Nivåene du kan jobbe deg gjennom er:

Nivå 1: Fra knebøy til knestående

Stå i en knebøy, sett hendene i bakken og gå ut til du står på alle fire. Få beina inn igjen, og kom tilbake til knebøy.

Nivå 2: Fra Knebøy til planke

Stå i en knebøy, sett hendene i bakken og gå ut i en planke. Få beina inn igjen, og kom deg tilbake til en knebøy.

Nivå del 2: Fra planke til gulv

Stå i en planke, sett knærne i bakken og «rull deg ned» til du ligger på magen. Bruk hendene til å presse deg rullende tilbake til en planke igjen.

Nivå 3: Sett alt sammen!

Stå oppreist, bøy deg ned og plasser hendene i bakken. Ta et steg bak med den ene foten, plasser kneet i bakken og la den andre foten følge etter, slik at du står på knærne. “Rull” deg ned slik at lår, mage og bryst berører bakken, i den rekkefølgen. Skyv deg opp på kne igjen, bring den ene foten frem, etterfulgt av den andre og kom tilbake til stående. Gjenta bevegelsen til du føler den sitter.

Nå har du faktisk en burpee inne, og da er det bare å begynne å leke seg 😀

♥ Når du mestrer nivå 3 kan du avansere bevegelsen! Stå oppreist, bøy deg ned og plasser hendene i bakken. Ta et steg bak og la den andre foten følge etter, slik at du nå står i planke. Herifra kan du “rulle” rett ned før du skyver opp igjen. Bring den ene foten frem, etterfulgt av den andre og kom tilbake til stående. Gjenta bevegelsen til du føler den sitter.

♥ Når du er sterk nok til å stå i en plankeposisjon uten å svaie og henge på ryggen, er målet å gjøre øvelsen litt mer eksplosiv.  I stedet for å gå ut i planke, plasserer du hendene i bakken og hopper bakover med begge beina samtidig! Rull ned og opp, og hopp tilbake med begge beina samtidig, før du tar et skikkelig spensthopp.

♥Når du mestrer nivå 3 er det på tide å leke seg frem med bevegelsen! Her er det bare fantasien som setter grenser. Du kan hoppe opp på en kasse i stedet for å gjøre spensthopp, du kan hoppe over en gjenstand, eller kjøre øvelsen med en partner, der dere kjører annenhver gang og hopper over hverandre mens partneren står i planke.

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits