arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

SLIK når du målene dine – en gang for alle!

I går var jeg, helt seriøst, verdens beste kjæreste. Eller, jeg er jo det hele tiden, men i går var jeg ekstra god. Andreas satt nemlig oppe og gamet med gutta til klokka var… alt for mye, og ikke en gang jeg gadd å sitte oppe og vente. Jeg er ganske tålmodig, altså, men det er ikke mye å se på tv klokka 0100 på en søndag.

I allefall krøp jeg til køys først, og hva gjorde jeg?? Jo, jeg la meg på hans side, med hans dyne og varmet opp plassen til han kom sjanglende! Og det etter at jeg hadde servert svinesteik med årets beste saus til middag. Altså. Snakk om å være både pen, snill OG fantastisk da?? Og ydmyk. Spesielt det siste.

Siden det er mandag og greier tenkte jeg å snakke litt rundt emnet «motivasjon» i dag. Ikke hvordan man skaper det, for det tror jeg de fleste klarer helt fint, men heller om hvordan du kan beholde den over tid! Sistnevnte var nemlig en gjenganger på spørsmålsrunden, så da kjør vi fan.

Du er en inspirerende jente! Det har gjort meg godt å ha ei som deg i instagram feeden min.
Nå er det nytt år og nye muligheter. Jeg har startet året mitt ganske bra med forholdsvis sunn mat som jeg spiser gjennom hele dagen, jeg har funnet ut at det hjelper og holde et jevnt blodsukker. Jeg har også kjørt på med treningsøkter på et senter jeg er medlem av, det eneste er at jeg er litt redd for at motivasjonen skal dabbe av slik som den har gjort tidligere. Det er så sinnsykt tungt å starte fra “scratch” igjen og jeg vil derfor prøve å holde et jevnt sig når det kommer til treningen i år. På den andre siden har jeg aldri hatt så god motivasjon som nå, fordi jeg trener fram til høsten 2017 da jeg skal begynne på folkehøgskole å drive med friluftsliv. Det er allikevel en ekkel tanke som surrer, jeg har virkelig lyst til å nå målet, men er som sagt litt redd. Har du noen tips og triks til å komme seg ut når motivasjonen er på sitt verste? Å holde koken gående? Er det noen spesielle tanker man kan tenke? Jeg føler meg jo så bra etter økten. Det er en følelse jeg vil ha hver dag, egentlig. :))

Så utrolig hyggelig! Tusen takk 😀

Jeg forstår godt at du kan kjenne på denne frykten, for som du sier – det er jo slik det har endt tidligere. Og tidligere erfaringer, vel, det er jo det eneste vi har å bygge på når vi ser fremover! Det er jo ganske lurt egentlig, hadde vært kjipt å stikke seg på den samme kaktusen for 8. gang fordi man ikke husket at den var full av nåler, men hva gjelder samvittighetskvaler skulle jeg gjerne ønske at det kunne være annerledes. Men den gang ei.

Det som likevel er fint med at det er slik, er det at vi kan lære av tidligere «feil». Hva er det som har gjort at motivasjonen har dabbet av tidligere? Når har det skjedd? Hva har skjedd i livet ellers rundt disse tidspunktene? Det er mange spørsmål du kan stille deg selv slik at du forhåpentligvis kan styre unna denne gangen. Er det ting du ikke kan gå klar av, slik som stressende perioder på jobb, kan du likevel forberede deg godt:

Kkej, så nå er det kvartalsrapportlevering om 3 uker og jeg kommer til å bo på jobb. Da sjekker jeg ut det jobbprogrammet som Camilla legger ut på onsdag, og kjører det 1 gang om dagen, for alt er bedre enn ingenting! Også handler jeg inn litt frukt og grønt å har på jobb, slik at jeg ikke går i sjokoladebollen like ofte som tidligere.

Værre enn det trenger det nemlig ikke å være! Og det å ha en liten sånn «hva hvis»liste i hodet er virkelig gull i alle situasjoner. Ved å ha gått gjennom ulike scenarioer på forhånd, og allerede svart på disse, er det mye lettere for den simple hjernen vår å ta nettopp disse avgjørelsene når det brenner på dass:

«Hva hvis jeg er sliten etter jobb og ikke orker å trene?»
– Da skal jeg hoppe av bussen litt før og gå meg en pitteliten tur / parkere bilen og gå rett ut i 10 minutter for å bevege kroppen min. Dette vet jeg at gir meg en god følelse, uten at det krever for mye.

«Hva hvis jeg er skikkelig fysen til kvelds?»
– Da skal jeg kutte opp masse frukt og sette frem i delikate boller, slik at det virkelig frister. Jeg kan også ta et glass pepsi max!

«Hva hvis jeg ikke kommer meg på trening? Da er jo alt bortkastet og jeg kan likegreit gi opp!»
– Jeg vet at en treningsøkt fra eller til ikke er så farlig. I stedenfor å slå meg selv innvendig skal jeg nyte fridagen og lade opp til neste økt.

Er du med på tankegangen? Jeg utarbeider slike lister med kundene mine hele tiden, og det fungerer gull! 😀

Hei. Vil først begynne med å si at du ser helt fantastisk ut! Du er virkelig et sunt forbilde! Jeg er veldig overvektig, men prøver å slanke meg om og om igjen, men jeg får det ikke til.. hvordan skal jeg klare å holde motivasjonen oppe og endelig få det til?

Wæææ, tusen takk, så hyggelig!! 😀 Begynn å si det til deg selv også, så skal du se at du synes det samme om deg etter hvert <3

Vet du, dette er kanskje den kjipeste tanken som finnes. Den om at man ikke får til, og går i den samme loopen igjen og igjen og igjen. Og alt for alt for ofte skyldes det noe så enkelt som at vi er utålmodige og setter oss mål vi ikke har kontroll over.

For en ting er vi nødt til å slå fast med en eneste gang: Det å ha en gitt vektnedgang på gitt tid som mål, det er det samme som å be om å feile. Jeg vet at folk forteller noe annet, at det er viktig å ha et målbart, tidsbestemt mål osv, men – og det er et stort men – hva skjer om du ikke når målet?? Om målet er å gå ned 0,5 kg i uken, og du i løpet av de 3-4 første ukene ligger på 0,3? Hva skjer da med motivasjonen? Det som i utgangspunktet er et veldig godt resultat blir nedgradert til hylla over «ting som ikke telles» og du sitter igjen med følelsen av å ikke få til. SELV OM DU HAR GÅTT NED I VEKT!!!!

Sannheten er nemlig denne: du råder ikke over vekten din. Du kan bestemme hvor mye du spiser, hva du spiser og hvor ofte du trener, men du bestemmer ikke hvordan kroppen reagerer på det. Så hvorfor i helvete skal du ha dette som et mål?? Det er jo ikke slik at det er 100% opp til deg om du når det eller ikke – så hvordan skal du klare å sikre deg at du når det? Ved å slutte å spise?

Misforstå meg rett – om du ønsker å gå ned 10, 15, 20 kilo så er det klart du kan ha dette som et mål, det eneste jeg ønsker er at du ikke forteller deg selv at det «skal skje innen X dato». For hva om det tar lengre tid? Er det da ikke verdt å jobbe mot? Jo så klart er det det! La derfor vektnedgangen være et resultat av de tingene du gjør, av de målene du når, som en sånn ekstra premie, men ikke la det være selve målet. Når du setter deg mål er nemlig, spør du meg, det viktigste at du har kontrollen. Og hva kan du kontrollere? Jo, deg selv og hva du gjør. Derfor er det nettopp her du bør begynne, med å ta ansvar og kontroll over dine egne handlinger.

De aller fleste kundene mine pleier å jobbe mot ulike mål underveis i en livsstilsendring, og en typisk første uke går ut på å få på plass ETT måltid, og redusere inntaket av brus /godteri. Hverken mer eller mindre. For de aller fleste er dette oppnåelig, og ikke minst gjør det mye med både mestringsfølelsen og viljen til å fortsette når man faktisk når et mål man har satt seg. Når en eller to uker er gått kan vi gå videre, med det ene måltidet i sekken og mindre godteri, og høyne med ett måltid til. I løpe av 4-8 uker er alle måltider «på plass», og vedkommende har allerede nådd 4-6 mål. Hva tror du dette gjør med mestringsfølelsen? Med motivasjonen? Hvordan tror du dette fungerer sammenliknet med varianten hvor jeg sender ut en matplan, kaller dette fasiten, og personen ikke klarer å tilpasse seg før etter 8 uker?

Resultatet er det samme: kostholdet er «på plass» i løpet av 8 uker, men følelsen underveis og ikke minst viljen til å fortsette vil være som natt og dag.

Kort oppsummert: Sett mål som du kontrollerer, og som du vet du kan nå underveis. Du har brukt lang tid på å ikke få til dette – gi deg selv god tid på å faktisk mestre det! 🙂

 

Jeg trenger også gjerne tips til motivasjon for trening.

Her er jeg, av en eller annen grunn, på ganske tynn is. For – tro det eller ei – jeg har alltid fått til treningen. Det er jo sikkert ikke noe jeg skal skrive, for man kan jo risikere at noen føler seg dårlig, men det er faktisk noe jeg er stolt av – så da sier jeg det likevel. Samtidig tror jeg at suksessfaktoren har vært at jeg har begynt med noe jeg faktisk syntes var gøy, og at jeg traff på dette med en gang. Hadde jeg begynt på turn eller joina en løpegruppe hadde jeg nok detti av før noen hadde sagt «høy puls», men styrketrening traff hjertet mitt ganske fort.

For, jeg kan like gjerne innrømme det, jeg er ikke typen som liker å bli skikkelig sliten. I allefall ikke flere ganger i uken. Jeg kan gjerne løpe litt eller ta en intervallrunde, men bare når jeg vil. Da jeg begynte med styrke begynte jeg derfor veldig pent, med et program som gav meg lange pauser og få repetisjoner. Jeg la nok ikke på så tungt som jeg burde til å begynne med, men hva så? Jeg likte det, og jeg fortsatte. Etterhvert som jeg leste meg opp prøvde jeg forskjellige ting, og kunnskapen gjorde også at jeg kunne gå inn på senteret med hevet hode uten å tenke at alle andre så på meg. Gjorde de det var det bare fordi jeg var best. Ja, jeg har alltid vært fryktelig ydmyk.

Så, det jeg anbefaler deg er: Begynn med noe du tror du kan like, begynn forsiktig og tør å skaffe deg kunnskap om emnet. Lykke til!

Med det skal jeg snøre på meg jakka og komme meg av gårde til en time med Yoga på Storo (aka sats). Du får vinke om du ser meg :*

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits