arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik når du målene dine, en gang for alle!

God morgen alle sammen, og velkommen til en ny uke! Det er 6 små uker igjen av året (å herrregud) og snart på tide å begynne med julegavene, men først skal vi snakke litt om dette med mål, måloppnåelse og mestringsfølelse. Jeg kommer fremover til å forsøke og lage temaer for de enkelte ukene slik at det blir litt mer interessant å følge med på hva som skjer her inne. Og vi starter hardt med ukens tema:

Måloppnåelse

happyface

For det er jo sånn at de fleste har et mål som det jobbes mot når det gjelder trening og/eller kosthold. Kanskje vil du ned noen kilo til bryllupet ditt, bli litt sterkere eller rett og slett bare komme i gang med treningen? Uansett har du lyst til å oppnå noe som per dags dato ikke er eksisterende og det er klart at dette krever litt innsats.

Leser du en av bøkene til Bertrand får du raskt følelsen av at det som skal til for å komme i mål er beinhard disiplin, tidlige morgener og treningsøkter hvor du gråter minst én gang i løpet av de første 10 minuttene. Stikkordene er «helvetesuke», «mental styrke» og «kampen for livet» og det fokuseres ekstremt mye på at man skal pushe seg selv ut av komfortsonen og videre inn i periferien. Dette fungerer helt sikkert for noen, men det er ikke en tilnærming jeg anbefaler hverken deg, meg selv eller noen av mine kunder.

Omveltningen blir rett og slett for stor. For du har allerede et liv. Du er allerede noe. Du er ikke en student på 19 år uten så mye som en bekymring i livet annet enn om det er nok penger på kontoen til alkoholen som antas konsumert i løpet av helgen (er du det er det selvsagt bare å kjøre på med litt helvetestrening og komfortsoneutvikling. Du kommer til å prøve det en eller annen gang uansett, believe me). Du har allerede fyllt opp livet ditt med jobb, barn, familie, venner, kjæreste og husvask, og kan ikke stå opp hver morgen 0500 for å få inn morgenkardioen før matpakkene skal lages til småtten 1 og 2. Det du trenger er noe som passer inn i det livet du allerede har bygget opp. Noe som ikke går utover de rutinene du alt er blitt komfortabel med.

smil2

Tilpasning

Det første vi skal gå inn på i denne sammenheng er hvordan du kan få et opplegg til å passe deg, og ikke motsatt. For jeg kan, en gang for alle, si at alt fungerer. Lavkarbo, 5:2, lavfett, høyprotein, hypertrofitrening, styrkeløft, gruppetimer og magetrening: alt fungerer. Det som avgjør om det kommer til å fungere for deg er om du gjennomfører eller ikke. Og for at du skal klare å gjennomføre må du først og fremst være ærlig med deg selv.

  • Hvor mye tid har du til rådighet?
  • Hvor ofte er det realistisk for deg å få til en treningsøkt?
  • Er det noe du bruker tid på i dag som kan vike til fordel for dette?
  • Hva er det du er mest svak for i dag når det kommer til kosthold?
  • Hvilke matvarer kan du ikke klare deg uten?

Dersom du finner ut at du har 1 time hver dag til rådighet, og at du kan snike deg ut av huset og få til en treningsøkt 2 av disse: vel da er det her du skal begynne. Kanskje bare med en tur i nærområdet, eller ved å melde deg på en gruppetime på det lokale senteret? Finner du også ut at det beste du vet er poteter og pasta så er kanskje ikke lavkarbo noe for deg. Kanskje du heller skal tenke i retning av tallerkenmodellen og bestemme deg for at du skal begynne å spise minst en stor porsjon grønnsaker ved siden av middagen hver dag. For at dette skal få plass på tallerkenen må jo noe annet vike!

Lag deg en liten liste hvor du svarer på disse spørsmålene og er helt ærlig med deg selv, så snakkes vi igjen med neste steg allerede på onsdag 🙂

//Camilla

[contact_form]

3 svar til “Slik når du målene dine, en gang for alle!”

  1. Tone sier:

    Bring it on! 😀

  2. CamillaL sier:

    Oh yes!

  3. […] mandag snakket jeg litt om hvordan du kan nå målene dine, en gang for alle. Helt til slutt i innlegget stilte jeg deg en del spørsmål som jeg nå håper du har besvart for […]

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits