arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik reduserer du sukkersuget

Hei Camilla. Det er gøy å følge deg! Jeg lurer på om du har noen gode tips til hva man kan spise ved sukkersug?

Det er så utrolig morsomt at dere sender meg spørsmål, og når dere tar dere tid til det skal jeg selvsagt også svare ordentlig! Noe annet skulle tross alt bare mangle 🙂

Når det kommer til dette med sukkersug er forslagene mange: du kan drikke vann, pusse tenna eller begynne på et tilskudd av krom, og det er sikkert fint det, om du vil ha en løsning der og da (min løsning er som regel å ta en bit sjokolade), men det som kanskje burde være spørsmålet er hvorfor dette sukkersuget i utgangspunktet dukker opp?

Det finnes ekstremt lite studier på området, så selv om det ikke er det man skal gjøre kan jeg ikke annet enn å bruke meg selv og mine egne erfaringer som eksempel.. Så here we go.


De dagene hvor jeg ikke har en fast måltidsrytme så merker jeg at lysten på noe godt er mye sterkere enn ellers. Vi har alltid sjokolade hjemme, og det er vanligvis ikke noe problem, men om jeg ikke har spist skikkelig er hånda nedi den posen fortere enn svint..

Først tips på veien mot litt mindre søtsug er derfor dette

♥ Spis gode, regelmessige måltider som holder deg mett gjennom dagen. 

Dette betyr, for min del: Frokost, lunsj, lunsj 2 og middag. Vi spiser middag seint, så lunsj nr 2 er på en måte kveldsmaten, bare litt tidlig på dagen. Det kan godt være at du liker å spise færre ganger enn dette, og om det funker for deg så kjør på, men pass i såfall på at du får i deg nok mat til hvert måltid.


Selv om jeg spiser regelmessig blir jeg fort hangry (hungry + angry) om måltidene ikke inneholder nok proteiner. Ikke fordi jeg ikke får nok energi, men fordi jeg blir sulten igjen så forbannet fort!

♥ La hvert måltid inneholde en god kilde til protein

Proteiner får vi fra alt med øyne, og alt som kommer fra dette i tillegg til belgfrukter og korn (sistnevnte gjelder da spesielt vegetarianere). Syrnet ost (cottage cheese, kesam, skyr), kjøttpålegg, kjøtt, fisk og fugl er gode alternativer! Her går det mye i eggerøre, kokte egg, skinke og kylling.


Hovedmåltider er også vel og bra, men er du som meg så trenger du gjerne litt mat mellom måltidene også. Selv har jeg gjerne med meg en kurv med nektariner og en pose med gulrøtter på jobb, og det er ikke sjeldent at alt dette forsvinner i løpet av en dag! Det er helt sikkert noen som gjerne vil påpeke at det er sukker i frukt og at man ikke burde spise for mye av det, men vet du hva? Jeg orker ikke høre det. Jeg har, per dags dato, aldri hørt om noen som har gått opp i vekt eller fått laber helse av å spise for mye frukt og grønnsaker. Den dagen jeg gjør det skal jeg ta det opp til vurdering.

♥ Ha frukt og grønt tilgjengelig i løpet av dagen slik at du har noe å knaske på mellom måltidene!

Nå mener jeg selvsagt ikke at du bør spise hele tiden, men har du lyst på noe så vil jeg tørre å påstå at en gulrot eller en nektarin, eller to av hver, er et ganske godt alternativ.


I tillegg til mat merker jeg at jeg fort får lyst på noe digg om jeg ikke drikker ordentlig gjennom dagen. Kaffe og burn er fint det, men av en eller annen grunn behøver jeg visst også å få i meg litt vann av og til..

♥ Ha en vannflaske på pulten din!

Du behøver ikke drikke om du ikke er tørst, men det å ha noe tilgjengelig er ofte veldig lurt likevel 😀


Sist, men ikke minst, så finnes det faktisk en ting som virkelig hjelper på søtsuget både der og da og på generell basis, og det er fysisk aktivitet. Det å ta seg en god tur ute i skogen eller å dra i gang en liten styrkeøkt gjør så utrolig mye for selvfølelsen, og med det forsvinner ofte søstsuget. Det er nemlig ikke til å stikke under en stol at selvfølelse og spisemønstre ofte henger sammen. Uten at jeg kan så alt for mye om temaet enda så er en tanke at fysisk aktivitet, da spesielt med litt puls, frigir lykkehormoner som igjen kan fungere som en «substitutt» til for eksempel sjokolade (som utskiller liknende hormoner). Det å bruke kroppen aktivt og være i bevegelse er derfor et av de beste tipsene jeg kan gi dere!

♥ Vær i aktivitet


Jeg skrev sist, men ikke minst over før jeg kom på at jeg ikke har nevnt det viktigste enda. Og det er at det er fullstendig lov å spise sjokolade, is og pottis innimellom. Om du unner deg en skål med is noen ganger i uken, eller tar en sjokoladebit (eller 10) i ny og ne, så er ikke det et problem! Det er nemlig HELT greit å ha lyst på noe søtt innimellom, det har vi alle sammen (om noen sier noe annet så er jeg sikker på at de lyver). Problemet dukker først opp dersom du ikke klarer å kontrollere inntaket overhodet, om du bruker mat som trøst eller for å komme unna følelser som du ikke helt tør å føle på. Og gjør du det, vel da vil jeg egentlig anbefale deg å..

♥ Snakke med noen

Et «uheldig» spisemønster kan nemlig være et tegn på at det egentlig er noe annet, mer psykologisk, som ligger og lurer i bunnen, og i så tilfelle er det nettopp en psykolog du bør oppsøke. Det er ingenting nedverdigende ved det. Det finnes tross alt mennesker der ute som kan mer om oss enn vi gjør selv, så hvorfor ikke la en av de hjelpe deg?

Jeg vet at det du sikkert ønsket deg var en quick fix, en rask løsning som alltid fungerer, men jeg beklager, det har jeg ikke. Du må gjerne pusse tenna eller drikke et glass salmiakk (ikke gjør det, du kan etse opp spiserøret ditt), men jeg foreslår heller at du tar tak i roten til problemet. Og har du ikke noe problem? Spis den sjokoladen da vel!

//Camilla

5 svar til “Slik reduserer du sukkersuget”

  1. Stine sier:

    Jeg har endelig blitt kvitt et søtsug som jeg har slitt med i over ti år, men det kostet meg dyrt. 🙂 jeg har bestandig hatt for vane å kjøpe litt smågodt på hverdager og er det servert sjokolade på jobben så blir den skåla fort tom for å si det sånn. For et par måneder siden var jeg hos tannlegen med bedrøvende resultater…. det var to små hull som måtte borres, en visdomstann som måtte trekkes på grunn av hull og en rotfylling. Etter mange timer i tannlegestolen og en regning på nesten 20.000 kr (!! Jupp du leste riktig, TJUE TUSEN!!!) senere var det som om jeg fikk vondt i tennene bare jeg så sjokolade. Jeg ble nazi på tyggis etter hvert måltid og sluttet med smågodtspisingen, og det var faktisk fordi jeg rett og slett mistet lysten på det. Etter å ha vært godisfri i to måneder så tok jeg et par biter sjokolade på et vors.. og det deilige?? Det intense suget som pleide å komme etter en liten bit skjokolade alle de gangene jeg greide å lure meg selv med å si «bare en liten bit» kom ikke. Det smakte jo godt men den euforiske følelsen jeg har fått tidligere var ikke-eksisterende, og jeg greide fint å holde meg unna skålen resten av kvelden 🙂

  2. Kristin sier:

    To små hull, fjerning av visdomstann og rotfylling av en tann kan umulig ha kostet deg 20. 000,-.
    Jeg jobber på et tannlegesenter og de behandlingene du skriver her har ikke sjans i å komme opp i det beløpet der. Høres helt bak mål ut..

    Uansett, du får ikke hull av å spise godis så lenge man har en god munnhygiene som vil si å pusse tenner morgen og kveld, bruke tanntråd og munnskyll med fluor morgen og kveld…

  3. Stine sier:

    Hullene og trekningen kom på seks tusen. Senere fikk jeg veldig vondt I en tann der det var en fylling. Var blitt hull under fyllingen så den måtte bort og rotfylle hele tannen som hadde fire kanaler. Jeg var innom tannlegen fire ganger for å bli ferdig med rotfyllingen. Dette kom på 13.000 . Hmmm kanskje jeg burde velge en annen tannlege neste gang da? 🙂 litt synd og betale for mye

  4. Anne sier:

    Hvis det var det hun trengte som motivasjon for å bli kvitt et søtsug hun ikke ønsket å ha så er vel det bare supert! Det har vel ingenting å si at du mener at prisene stemmer eller om man kan unngå hull på den og den måten 😉

    Hurra for Kristina som kom over kneika hun ønsker!🙌🏼😊

  5. Stine (ikke Kristina ) sier:

    Nettopp 🙂 men mulig jeg må revurdere tannlegen , så greit med tips.

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits