arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik spiser og trener jeg på ferie!

God formiddag alle sammen! Nå sitter jeg her og drømmer meg bort til lange, late dager på stranda i Thailand, og gleder meg virkelig til å sjekke inn på Gardermoen om under en uke. Tradisjonen tro blir vi garantert å gå inn på duty free avdelingen hvor vi raskt løper bort til sjokoladeavdelingen. På Gardermoen selger de tross alt de ekstra tykke melkesjokoladene, og en lik en må alltid med på tur! Så er det å gå innom bokbutikken og raske med seg en 3-4 bøker før vi setter oss ned på Upper Crust og spiser lunsj med svigermor. Dette er altså hvis Andreas får styre reiseruten – blir det hele opp til meg ender vi sikkert opp med å gå av flybussen 2 minutter etter at innsjekkingen er stengt. Igjen.

Mat

Det beste med å reise til Thailand, sånn rent bortsett fra at gjennomsnittstemperaturen der er ca 40 grader høyere enn her hjemme akkurat nå, må være all den deilige maten. Grillmat, supper, frukt og grønt selges gatelangs for en slikk og ingenting, og på de ulike food-courtene som finnes rundt om kan du gå fra bod til bod og velge ut det du vil ha før du setter deg ned med middagen. Ja, du kan få gresshopper og kakerlakker, og sikkert litt hund også om du spør pent, men som regel så går det i kylling, biff, svin, egg og vegetar i en eller annen wok-variant. Ofte med karri, sterk basilikum eller en syrlig saus. Det er med andre ord ikke noe problem å velge sunt, hverken på restaurant, til frokost eller mellom måltidene – du har alltid en fruktvogn eller liknende innenfor en radius på 100 meter!

Det blir derfor, tro det eller ei, rimelig lite godis på ferie. Jeg er et matmenneske av dimensjoner og elsker å prøve nye ting (minus insekter, ikke min greie), så å bruke opp «magamål» på ting som er tilgjengelig over alt hele tiden føles rett og slett… litt bortkastet? Altså, har jeg lyst på så tar jeg meg en bit sjokolade, men med hjemmelaget kokosnøttiskrem og karrigryter tilgjengelig overalt frister det rett og slett ikke like mye!

Dette spiser vi på ferie:

Frokost: Eggerøre, bacon/skinke, grove brødskiver (om de har), et tonn med tomater, frukt og kaffe/te. Er vi ekstra heldige lager de omelett hvor du selv velger ingrediensene, da er ost, skinke og tomat favoritten 😀

Lunsj: Nesten alltid en varmrett. Wok med kylling/svin, grønnsaker og ris, noe digg å drikke og frukt.

Middag: Stort sett det samme som til lunsj, men større porsjoner! 😀 Jeg håper også vi får stukket på «DID» (dine in the dark) når vi er der nede. Og på Steves Cafe – verdens hyggeligste restaurant!

Kveldsmat: Vi spiser vel middag ganske seint, og alt som eventuelt inntas etter dette blir i flytende form.

Trening

Når vi er på ferie har vi alltid med oss litt utstyr i kofferten, slik som en noen treningsstrikkerDette gjør terskelen for å få gjort noe litt lavere enn om vi for eksempel måtte ha funnet et sted å trene under oppholdet. Vi kan selvsagt trene med bare kroppsvekt også, men det er litt ekstra gøy når man har litt motstand å jobbe mot 🙂 Som regel setter jeg opp en enkel sikreløkt, slik som denne her:

Roing – albuer inn: 3 x 12

Still deg opp som vist under med brystet høyt og en rett rygg. Begynn øvelsen med å trekke skulderbladene sammen, og fullfør deretter med armene. Trekk hele veien mot brystet, hold litt og returner kontrollert tilbake til utgangsposisjonen.  

Knebøy: 3 x 10-12

Stå med skulderbreddes avstand mellom benene, og «trekk» knærne fra hverandre (tenka at du skal presse de ut mot hver side). Dytt hofta litt bak deg før du setter deg ned så dypt du kan, med kontroll på knærne. Returner til utgangsposisjon.

Facepulls: 3 x 10-12

Still deg opp som anvist med brystet høyt. Trekk hendene mot ørene, med tomlene pekende bakover, samtidig som du trekker skulderbladene godt sammen. Hold litt i sluttposisjon før du slipper kontrollert opp.

Brystpress med strikk: 3 x 12

Still deg opp som anvist med brystet høyt og armene pekende rett fram. Trekk albuene ut mot siden (kontrollert) samtidig som du løfter brystet. Stopp når albuene er parallele med overkroppen, og press eksplosivt ut igjen. Du bestemmer selv hvor høyt opp du vil ha albuene – høyere albuer = mer bryst, lavere = mer triceps.

Kick back: 3 x 15

Stå på alle fire med strikken festet under foten. Trekk navlen inn og ha kontroll på kjernen. Spark rett bak og litt opp, stram setet og hold litt før du returnerer til utgangsposisjon.

Kanskje du får testet noe av dette også? 😀

Nå skal jeg ut i vinterværet og gå til jobb (dynamoen på bilen gikk i går, hurra), før det blir timer og trening resten av kvelden. Vi snakkes!

//Camilla

 

2 svar til “Slik spiser og trener jeg på ferie!”

  1. Caroline sier:

    Likte dette innlegget veldig godt! Jeg er en like stor matmons som deg og elsker å prøve ut nye ting når jeg er på ferie, men trening? Der har jeg ikke vært så flink. Neste gang skal jeg ta med strikk og prøve å få trent litt i tillegg! Liker veldig godt å gå turer og sykle, men styrke har liksom aldri vært min greie.

  2. Aå hyggelig Caroline!! 😀
    Det er veldig ålright å ha en strikk i sekken på ferie, det er i allefall det eneste jeg vet jeg kommer til å gjennomføre! Et par-tre øvelser tar maks 10 minutter, også føler man seg jammen fresh og flink etterpå 😀

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits