arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik spiser og trener jeg på ferie!

God formiddag alle sammen! Nå sitter jeg her og drømmer meg bort til lange, late dager på stranda i Thailand, og gleder meg virkelig til å sjekke inn på Gardermoen om under en uke. Tradisjonen tro blir vi garantert å gå inn på duty free avdelingen hvor vi raskt løper bort til sjokoladeavdelingen. På Gardermoen selger de tross alt de ekstra tykke melkesjokoladene, og en lik en må alltid med på tur! Så er det å gå innom bokbutikken og raske med seg en 3-4 bøker før vi setter oss ned på Upper Crust og spiser lunsj med svigermor. Dette er altså hvis Andreas får styre reiseruten – blir det hele opp til meg ender vi sikkert opp med å gå av flybussen 2 minutter etter at innsjekkingen er stengt. Igjen.

Mat

Det beste med å reise til Thailand, sånn rent bortsett fra at gjennomsnittstemperaturen der er ca 40 grader høyere enn her hjemme akkurat nå, må være all den deilige maten. Grillmat, supper, frukt og grønt selges gatelangs for en slikk og ingenting, og på de ulike food-courtene som finnes rundt om kan du gå fra bod til bod og velge ut det du vil ha før du setter deg ned med middagen. Ja, du kan få gresshopper og kakerlakker, og sikkert litt hund også om du spør pent, men som regel så går det i kylling, biff, svin, egg og vegetar i en eller annen wok-variant. Ofte med karri, sterk basilikum eller en syrlig saus. Det er med andre ord ikke noe problem å velge sunt, hverken på restaurant, til frokost eller mellom måltidene – du har alltid en fruktvogn eller liknende innenfor en radius på 100 meter!

Det blir derfor, tro det eller ei, rimelig lite godis på ferie. Jeg er et matmenneske av dimensjoner og elsker å prøve nye ting (minus insekter, ikke min greie), så å bruke opp «magamål» på ting som er tilgjengelig over alt hele tiden føles rett og slett… litt bortkastet? Altså, har jeg lyst på så tar jeg meg en bit sjokolade, men med hjemmelaget kokosnøttiskrem og karrigryter tilgjengelig overalt frister det rett og slett ikke like mye!

Dette spiser vi på ferie:

Frokost: Eggerøre, bacon/skinke, grove brødskiver (om de har), et tonn med tomater, frukt og kaffe/te. Er vi ekstra heldige lager de omelett hvor du selv velger ingrediensene, da er ost, skinke og tomat favoritten 😀

Lunsj: Nesten alltid en varmrett. Wok med kylling/svin, grønnsaker og ris, noe digg å drikke og frukt.

Middag: Stort sett det samme som til lunsj, men større porsjoner! 😀 Jeg håper også vi får stukket på «DID» (dine in the dark) når vi er der nede. Og på Steves Cafe – verdens hyggeligste restaurant!

Kveldsmat: Vi spiser vel middag ganske seint, og alt som eventuelt inntas etter dette blir i flytende form.

Trening

Når vi er på ferie har vi alltid med oss litt utstyr i kofferten, slik som en noen treningsstrikkerDette gjør terskelen for å få gjort noe litt lavere enn om vi for eksempel måtte ha funnet et sted å trene under oppholdet. Vi kan selvsagt trene med bare kroppsvekt også, men det er litt ekstra gøy når man har litt motstand å jobbe mot 🙂 Som regel setter jeg opp en enkel sikreløkt, slik som denne her:

Roing – albuer inn: 3 x 12

Still deg opp som vist under med brystet høyt og en rett rygg. Begynn øvelsen med å trekke skulderbladene sammen, og fullfør deretter med armene. Trekk hele veien mot brystet, hold litt og returner kontrollert tilbake til utgangsposisjonen.  

Knebøy: 3 x 10-12

Stå med skulderbreddes avstand mellom benene, og «trekk» knærne fra hverandre (tenka at du skal presse de ut mot hver side). Dytt hofta litt bak deg før du setter deg ned så dypt du kan, med kontroll på knærne. Returner til utgangsposisjon.

Facepulls: 3 x 10-12

Still deg opp som anvist med brystet høyt. Trekk hendene mot ørene, med tomlene pekende bakover, samtidig som du trekker skulderbladene godt sammen. Hold litt i sluttposisjon før du slipper kontrollert opp.

Brystpress med strikk: 3 x 12

Still deg opp som anvist med brystet høyt og armene pekende rett fram. Trekk albuene ut mot siden (kontrollert) samtidig som du løfter brystet. Stopp når albuene er parallele med overkroppen, og press eksplosivt ut igjen. Du bestemmer selv hvor høyt opp du vil ha albuene – høyere albuer = mer bryst, lavere = mer triceps.

Kick back: 3 x 15

Stå på alle fire med strikken festet under foten. Trekk navlen inn og ha kontroll på kjernen. Spark rett bak og litt opp, stram setet og hold litt før du returnerer til utgangsposisjon.

Kanskje du får testet noe av dette også? 😀

Nå skal jeg ut i vinterværet og gå til jobb (dynamoen på bilen gikk i går, hurra), før det blir timer og trening resten av kvelden. Vi snakkes!

//Camilla

 

2 svar til “Slik spiser og trener jeg på ferie!”

  1. Caroline sier:

    Likte dette innlegget veldig godt! Jeg er en like stor matmons som deg og elsker å prøve ut nye ting når jeg er på ferie, men trening? Der har jeg ikke vært så flink. Neste gang skal jeg ta med strikk og prøve å få trent litt i tillegg! Liker veldig godt å gå turer og sykle, men styrke har liksom aldri vært min greie.

  2. Aå hyggelig Caroline!! 😀
    Det er veldig ålright å ha en strikk i sekken på ferie, det er i allefall det eneste jeg vet jeg kommer til å gjennomføre! Et par-tre øvelser tar maks 10 minutter, også føler man seg jammen fresh og flink etterpå 😀

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits