arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik takler du den hektiske førjulstiden!

Det deiligste med å ha en mandag fri må være at uken blir så forbasket kort. Plutselig er det bare 4 dager igjen med jobb før helga atter en gang kicker inn, og det er jo ganske ok pluss! Samtidig kjenner jeg at stresset sniker seg innpå i takt med at dagene frem mot jul krysses av på kalenderen, for det er jo så forbasket mye som skal ordnes. Okej, jeg gidder mest sannsynlig hverken å vaske taket eller bake 7 slag før juen ringes inn, men likevel. Folk skal ha gaver, juleverksteder skal holdes og diverse sosiale sammenkomster overholdes, og jeg kjenner at tiden ikke helt strekker til. Hvordan dere med kids i barnehage- og skolealdre kommer dere gjennom dette – det forstår jeg virkelig ikke.

p1070248

Det jeg likevel forstår er at mindre viktige ting blir nedprioritert i disse juletider, og at trening fort havner inni denne kategorien. Jeg synes faktisk ikke det er så veldig rart at man velger pepperkakebaking med barna, eller juleavslutning for 01. klasse foran en time på et trangt, svett og litt kleint senter. For å være helt ærlig synes jeg det er et ganske godt valg.

Samtidig vet jeg at dette gjør sitt for at både selvtillit og mestringsfølelse fort når rock bottom, en følelse som ikke akkurat er veldig god å kjenne på.  En følelse som spesielt fort dukker opp når det er mye som skal gjøres og man ser rundt seg at «alle andre får til». Vel, det første vi kan stadfeste er jo at alle andre ikke er deg, og at alle andre fort vekk bare viser deg det de vil at du skal se, men det er også viktig å spørre seg selv: hvorfor får de til? Hva kan jeg lære? Hva kan jeg gjøre annerledes for å mestre?

Vel, dette spørsmålet ble stilt i gruppen til fitnokjentene denne uken, og noen av svarene var rett og slett så gode at jeg bare må dele de med dere:

  1. Planlegg å gjennomføre en ting hver dag
    – Her er det litt opp til hver enkelt hva de ønsker å prioritere, men trening kan absolutt være et alternativ. Gjennomfør en økt som ikke er alt for lang (se feks nederst i denne posten), og si deg fornøyd med det!
  2. Ta vasking av klær og hus på en helgedag
    – Da har du bedre tid og mer overskudd
  3. Planlegg uken hver søndag
    – På denne måten er det lettere å se hva du har tid til, og har du rett og slett ikke får til å putte inn i planen. Dette kan også hjelpe deg med å slappe mere av!
  4. Fokuser på det du får til
    – Og ikke på alt du kunne gjort bedre! Det er alltid ting som kan gjøres både fortere og oftere, men går det ikke så går det ikke. Klapp deg selv på skulderen for det du har fått til, skriv opp det som står igjen og ta det en annen dag!
  5. Legg inn små, korte styrkeøkter for mestringsfølelsen!
    – Hver dag i desember deler jeg en 5-minuttersøkt med dere, dagens finner dere under. Hvorfor? Fordi alt er bedre enn ingenting <3

3 x 8-10 på hver av øvelsene under vil ta deg mellom 5 og 10 minutter (kjør en sirkel!), og vil garantert gjøre sitt med mestringfølelsen. Husk at du selv må skape rom for å mestre, og det gjør du ikke ved å sette mål som ikke er oppnåelige.

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits