arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik takler du den hektiske førjulstiden!

Det deiligste med å ha en mandag fri må være at uken blir så forbasket kort. Plutselig er det bare 4 dager igjen med jobb før helga atter en gang kicker inn, og det er jo ganske ok pluss! Samtidig kjenner jeg at stresset sniker seg innpå i takt med at dagene frem mot jul krysses av på kalenderen, for det er jo så forbasket mye som skal ordnes. Okej, jeg gidder mest sannsynlig hverken å vaske taket eller bake 7 slag før juen ringes inn, men likevel. Folk skal ha gaver, juleverksteder skal holdes og diverse sosiale sammenkomster overholdes, og jeg kjenner at tiden ikke helt strekker til. Hvordan dere med kids i barnehage- og skolealdre kommer dere gjennom dette – det forstår jeg virkelig ikke.

p1070248

Det jeg likevel forstår er at mindre viktige ting blir nedprioritert i disse juletider, og at trening fort havner inni denne kategorien. Jeg synes faktisk ikke det er så veldig rart at man velger pepperkakebaking med barna, eller juleavslutning for 01. klasse foran en time på et trangt, svett og litt kleint senter. For å være helt ærlig synes jeg det er et ganske godt valg.

Samtidig vet jeg at dette gjør sitt for at både selvtillit og mestringsfølelse fort når rock bottom, en følelse som ikke akkurat er veldig god å kjenne på.  En følelse som spesielt fort dukker opp når det er mye som skal gjøres og man ser rundt seg at «alle andre får til». Vel, det første vi kan stadfeste er jo at alle andre ikke er deg, og at alle andre fort vekk bare viser deg det de vil at du skal se, men det er også viktig å spørre seg selv: hvorfor får de til? Hva kan jeg lære? Hva kan jeg gjøre annerledes for å mestre?

Vel, dette spørsmålet ble stilt i gruppen til fitnokjentene denne uken, og noen av svarene var rett og slett så gode at jeg bare må dele de med dere:

  1. Planlegg å gjennomføre en ting hver dag
    – Her er det litt opp til hver enkelt hva de ønsker å prioritere, men trening kan absolutt være et alternativ. Gjennomfør en økt som ikke er alt for lang (se feks nederst i denne posten), og si deg fornøyd med det!
  2. Ta vasking av klær og hus på en helgedag
    – Da har du bedre tid og mer overskudd
  3. Planlegg uken hver søndag
    – På denne måten er det lettere å se hva du har tid til, og har du rett og slett ikke får til å putte inn i planen. Dette kan også hjelpe deg med å slappe mere av!
  4. Fokuser på det du får til
    – Og ikke på alt du kunne gjort bedre! Det er alltid ting som kan gjøres både fortere og oftere, men går det ikke så går det ikke. Klapp deg selv på skulderen for det du har fått til, skriv opp det som står igjen og ta det en annen dag!
  5. Legg inn små, korte styrkeøkter for mestringsfølelsen!
    – Hver dag i desember deler jeg en 5-minuttersøkt med dere, dagens finner dere under. Hvorfor? Fordi alt er bedre enn ingenting <3

3 x 8-10 på hver av øvelsene under vil ta deg mellom 5 og 10 minutter (kjør en sirkel!), og vil garantert gjøre sitt med mestringfølelsen. Husk at du selv må skape rom for å mestre, og det gjør du ikke ved å sette mål som ikke er oppnåelige.

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits