arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik unner du deg søtsaker uten at det påvirker vekten!

I går fikk jeg en kommentar om jeg ikke kunne skrive litt om ja- og neimat, noe jeg selvsagt kan! Det er jo mandag og målene er satt for uken, så hvorfor ikke starte med dette? For er det ikke sånn at det er diverse matvarer man i stor grad bør ekskludere fra kostholdet sitt for å få de resultatene man er ute etter?

fisk

Jeg vet jeg kommer til å skuffe ca 90% av dere når jeg uttaler dette, men svaret er nei. Du trenger på ingen måte ekskludere mat fra kostholdet ditt for å få de resultatene du er ute etter! Jeg vet at det er et veldig lite sexy svar, men sannheten er så enkel at du kan spise akkurat hva du vil, så lenge du tilpasser mengdene. Jeg vet at diverse guruer der ute skal ha det til at sukker er gift for kroppen, at karbohydrater kun skal komme fra frukt og grønt, at gluten er roten til alt ondt og at proteiner er det eneste rette veien å gå, men stol på en biokjemiker som sier at dette ikke stemmer.

For å ta karbohydrater som eksempel og bryte det ned til det helt banale: alle karbohydrater er bygd opp av bestanddelene i sukker, og blir igjen til dette i kroppen når du spiser det. Du har en hel haug med soldater som jobber i gangen fra munnhulen til tarmen og de har en eneste oppgave: å klippe opp alt du spiser til pittesmå biter slik at kroppen kan nyttiggjøre seg av det. Ja, det tar lenger tid å klippe opp en lang kjede (stivelse) enn en kort (sukker), men det blir likevel til det samme til slutt og nyttiggjøres på AKKURAT samme måte i cellene. NEI, sukker gjør deg ikke tjukk.

Likevel er det jo sånn at vi legger på oss, hvorfor gjør vi det?

Igjen må jeg ta bort alt håp om en enkel løsning og fortelle deg at du spiser for mye. Kanskje ikke i mengder, men kalorimessig er kroppen din i et overskudd. De fleste av oss kjenner til begrepet sparing og vet a bankkontoen vokser dersom man setter inn mere penger enn man tar ut. Vel, akkurat sånn fungerer fettreservene våre også: setter du inn mer kalorier enn du bruker vil disse øke. Jeg vet du er ute etter en enkel løsning som skal holde deg slank resten av livet, men den finnes ikke. Den eneste løsningen er å spise akkurat passe mye.

Her er det selvsagt en del retningslinjer man kan komme med. Hva bør man gjøre for å klare dette – altså å spise akkurat passe mye?



– La den største delen av kostholdet ditt bestå av uprosseserte produkter.

– La middagene ha et element av rent kjøtt fra fjærkre, svin, okse, vilt, sau eller fisk

– Implementer alle typer melkeprodukter i kostholdet ditt (cottage cheese, melk, kesam, rømme osv), men la de magre ha en større plass enn de feteste typene.

– Spis grønnsaker til minst ett måltid om dagen

– Spis frukt som karbohydratkilde flere ganger daglig

– Få i deg fett fra nøtter, avokado, fisk, tran og andre marine/plantekilder i tillegg til det du får fra animalske produkter (kjøtt, melk)

– Unn deg noe godt innimellom, men husk at alle kalorier teller!! Skal du ut med venninnene dine en kveld kan du for eksempel spise en mindre frokost og lunsj, slik at du har mere å gå på til kvelds.

– Spis en sjokolade om du har lyst på det, men husk analogien til sparing: setter du mer inn på kontoen enn du tar ut vil du gå opp i vekt. Gjør derfor plass i budsjettet ditt til sjokoladen slik at du havner i balanse!


Kort oppsummert:

La kostholdet ditt i hovedsak bestå av rene råvarer, men unn deg det du måtte ønske deg når du måtte ønske det. Du behøver bare å sjekke budsjettet ditt og se at det er rom for det! Du vil fort innse at du vil gå rundt og være ekstremt sulten dersom du lar store deler av kostholdet ditt bestå av godteri og brus, men at du på ingen måte behøver å være det dersom du legger inn litt mer av det som populært anses som «sunt».

pannekake

Hva er dine beste tips for et balansert kosthold?

//Camilla

12 svar til “Slik unner du deg søtsaker uten at det påvirker vekten!”

  1. anonym sier:

    Tusen takk for et veldig bra svar! 🙂

  2. Lene sier:

    Tommel opp! Det er nettopp dette som er nøkkelen til et balansert kosthold – litt av alt og alt med måte er mitt motto 🙂

    Jeg sørger for å fylle opp kjøleskapet med frukt og grønt, yoghurt, cottage cheese og kesam – da har jeg mange muligheter for mellommåltider når jeg blir fysen!

  3. G sier:

    Fornuftig tenkemåte!
    Ka du ikke skrive litt om hvordan 10 ukers prosjektet ditt går? 🙂

  4. Hedda sier:

    Dette! Liker så godt hvor enkelt du får sagt det 🙂 Det du sier her vet jo mange, men det hjelper mye å høre det fra ei som deg som practice what she preaches og både er biokjemiker OG PT attpåtil. Makan;) Det er sånn her enkel lærdom vi trenger, både jenter som meg på femogtjue, men spesielt de stakkars unge (yngre) som vokser opp med råd fra alle kanter og varierende gode kilder. Ha ei god uke, du bidrar til at min har startet veldig fint!

  5. Jenny sier:

    Bra innlegg! ? Det gjør det lettere å kose seg med ting som ikke anses som sunt.
    Men hvordan vet man hvor mange kalorier man trenger? Har hørt at man skal gange/ dele på vekten og høyden sin. Men det blir jo feil hvis du skal ned i vekt.
    Håper på svar:) forresten du er en utrolig inspirasjonskilde og du er en sunt forbilde!! Blir skikkelig glad for at det finnes noen som deg?

  6. Hege Holen sier:

    Hallooo 🙂 åh, du! Kan du ikke skrive et innlegg om tips for å komme seg gjennom julen uten å rykke tilbake til start? :p hehe.. Jula er for mange en tid for det er vanskelig å kose seg litt og ofte tar der helt av og så sitter man der i januar med dårlig samvittighet og kanskje mistet det man har jobber for de siste månedene:/ også en ting til.. Hvis man har en kostholdsplan å følge med marco etc, kan man i ny å ne bytte litt om på makronene eller vil dette øydelegge? Si at man skal ha 60 gram fett en dag men så vil man F. Eks spise mer så har man litt karb igjen kan man bytte om så man får mer fett å mindre karb eller motsatt?? Hm

    Puss og suss;*

  7. CamillaL sier:

    Helt enig med deg, Lene! Det er absolutt et godt utgangspunkt å ha, et fristende kjøleskap gjør ofte mye 😉

  8. CamillaL sier:

    Hei G! Det har jeg gjort i dag, les gjerne 😀

  9. CamillaL sier:

    Så utrolig hyggelig, Hedda!
    Jeg er helt enig med deg, man trenger å høre dette både 5 og 6 ganger før det faktisk blir tatt inn. Ikke minst tror jeg de fleste trenger å erfare at det faktisk fungerer før de tror det! Da snakker jeg selvsagt ikke om at man kan spise seg i hjel på sjokolade, men at det faktisk er mulig å spise litt nå og da uten at det gjør noe som helst.

    Ha en flott uke!

  10. CamillaL sier:

    Hei Jenny og tusen takk! Utrolig hyggelig å høre 😀
    Det er mange faktorer det bør tas hensyn til når man skal regne ut hvor mange kalorier man trenger. Høyde, alder, aktivitetsnivå og fettprosent er for eksempel noen 🙂 Det du kan gjøre er å bruke denne kalkulatoren og se hva du havner på! Lykke til : http://www.calculator.net/calorie-calculator.html

  11. G sier:

    Takk for meget utfyllende svar! Du er klok og god ass☺️ Ha en strålende uke videre

  12. CamillaL sier:

    Hei vakre Hege! Det er det klart jeg kan, det var rett og slett et supert tips 😀
    Morsomt at du skulle spørre om det, for jeg er akkurat på vei til å sende en melding til min coach og si at jeg aldri klarer å få i meg nok fett, men alltid får i meg for mye karbohydrater ;D hahaha

    Generelt sett er det viktigste å treffe kaloriene, deretter proteinene. Får du i deg det du skal her spiller det en mindre rolle hvordan fordelingen mellom fett og karbohydrater er! 🙂

    Puss :*

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits