arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Spiser du sunt, uten å gå ned i vekt?

Du har bestemt deg for å gjøre noe med livsstilen din og over de siste ukene har du lagt til flere treningsøkter og kuttet ned på sukkerinntaket. Likevel ser du til din fortvilelse at vekta ikke rikker seg, og du stiller deg selv spørsmålet: hva er det jeg gjør feil?


Dette kan være et utrolig sårt tema å ta opp, jeg vet det, men samtidig er det viktig at vi tør å kalle en spade for en spade! Sannsynligheten er nemlig stor for at du er flink som bare det, men at de endringene du har gjort likevel ikke fører til at du ligger i et kaloriunderskudd – noe som er helt nødvendig dersom du har et mål om å gå ned i vekt. Et kaloriunderskudd får vi når vi forbrenner mere energi enn vi spiser, og det er veldig ofte det sistnevnte – hva vi spiser – som ikke er helt der det burde være for å få til en vektnedgang.

Ditt første steg på veien mot en lavere vekt er derfor dette:

Skriv ned ALT du spiser i løpet av en hel uke. 

Fra mandag til søndag, uten unntak. Dette er et av verktøyene jeg selv bruker på mine kunder, og gir fort en god pekepinn på hvilke endringer som må iverksettes. Det å vite hvor utganspunktet ligger er tross alt utrolig viktig for å kunne gjøre riktige og effektive endringer! Veldig ofte er det en av fire fallgruver man går i:

Du spiser variert og sunt, men porsjonsstørrelsene er for store

Løsning: En løsning er selvsagt å bare «spise mindre», men dette kan ofte føre til at du går rundt sulten for dermed å overspise når muligheten byr seg. En bedre løsning er å «spise smartere»! Dette gjør du enkelt ved å implementere mere grønnsaker i kostholdet ditt. Ved å spise mere grønt vil du bli like mett som vanlig, men samtidig få i deg mindre energi da grønnsaker er veldig kalorifattig.

Som eksempel kan jeg nevne at jeg i går lagde spaghetti med kjøttsaus til 4 personer. Jeg handlet inn den mengden vi vanligvis spiser (ca 800 g karbonadedeig), men i tillegg så brukte jeg 1 løk, 1 hel squash og 5 gulrøtter i pastasausen. Vanligvis ville vi fått i oss alt kjøttet, men siden sausen nå var spedd ut med masse grønnsaker ble over halvparten igjen!

Du spiser sunt i ukedagene, men skeier ut litt for mye når helgen setter inn. 

Løsning: Det er lett å tenke at det beste er å kutte ut alt som heter kos helt fullstendig, men etter å ha vært i gamet i noen år nå så kan jeg nesten med sikkerhet fortelle deg at dette ikke er løsningen. For noen få fungerer det sikkert fint, men majoriteten av oss vil på et eller annet tidspunkt ha lyst på noe søtt eller kjenne på trangen til å stikke ei litta tur på Mækkærn.

Mitt forslag er derfor dette: gjør det! Men kos deg med måte. Du kan helt fint kjøpe den burgeren fra Mc Donalds, men la det bli med den. Server en digg salat ved siden av pizzaen, og ta sjokoladen eller isen som en bonus – ikke som den første av 10 i rekken. Det å tilegne mat en slags status som «usunn» eller «utskeielsesmat» fører fort til at vi tar heeeelt av når det først serveres, noe som igjen fører med seg både dårlig samvittighet og laber selvfølelse. Det er jo ganske selvmotsigende, er det ikke, når målet i utgangspunktet er å kose seg?

Server derfor grønnsaker ved siden av helgemiddagen, spis måltidene dine som normalt (slik at du slipper å være utsultet når godteskålen settes frem) og legg merke til hver bit du spiser. Forsvinner hele sjokoladeplaten før du har fått sagt «god helg» tror jeg nemlig ikke at du koser deg!

Du småspiser for mye

Løsning: Vi er ofte flinke til å huske det vi spiser til de faste måltidene våre, men det som går inn i mathullet i mellom disse forsvinner ofte inn i den overfylte glemmeboken. Det er det totale energiinntaket over tid som er avgjørende, så dersom du spiser små måltider og tar deg litt mat i mellom er ikke dette et problem, men dersom du i utgangspunktet får i deg nok kalorier til frokost, lunsj og middag blir det fort litt mye med daglige turer innom godteskålen på jobb.

Det første vi kan gjøre er å bli bevisste på våre egne spisevaner, og deretter må vi se til at vi endrer disse på en hensiktsmessig måte. Et godt tips kan være å kutte opp frukt og grønt og la dette stå fremme på jobb slik at du har noe annet å knaske på når småsulten kommer, eller du kan øke mengden mat til hovedmåltidene slik at du ikke blir så sulten i mellomtiden.

Du spiser kaloritett mat

Løsning: Selv om mengdene er på plass og helgekosen sjeldent tar helt av så kan det være at vekten ikke rikker seg, og ofte skyldes dette at maten som inntas er for kaloritett. Hva faen betyr det, tenker du? Vel: matvarer som i utgangspunktet er veldig like kan inneholde forskjellig mengde kalorier per 100 gram. Ta for eksempel karbonadedeig – det inneholder omtrent 48% færre kalorier enn sin bror kjøttdeigen, men metter akkurat like godt. Ved å bytte ut en enkelt matvare kan du med andre ord spare inn mye på kaloriene, uten at det går utover metthetsfølelsen!

Andre eksempler er:

  • Velg filet av kjøtt i stedet for de fetere typene (koteletter, kyllinglår..)
  • Potet fremfor ris og pasta
  • Lettere varianter av creme fraiche, rømme og kesam
  • Magre pålegg (skinketyper) i stedenfor fete (salami, fårepølse, servelat)

Track hvor mye du faktisk beveger deg

I tillegg til å følge med på hva du spiser kan det også være en ide å sjekke hvor mye du faktisk beveger deg. Det er tross alt ikke alltid maten sin feil – kanskje er du bare litt for lite i aktivitet?

Selv trodde jeg for eksempel at jeg hadde en ganske aktiv hverdag da jeg jobbet aktivt som personlig trener, og brukte dette som utgangspunkt for maten jeg laget meg. Da jeg kjøpte meg en skritteller viste det seg derimot at jeg var på langt nær så aktiv som jeg trodde! Jeg kunne da velge mellom å bevege meg mer eller spise litt mindre, og da falt valget veldig enkelt på bevegelse – fordi jeg er forbannet glad i mat. Løsningen ble å legge inn lengre turer med hunden (treningen var allerede inne) og gå til jobb noen dager i uken og voila så lå jeg vektstabil i stedet for å bevege meg oppover! Når jeg så sluttet i jobben som PT tok jeg både en og to runder med meg selv, og fant ut at jeg ønsket å opprettholde aktivitetsnivået heller enn å redusere matinntaket. Jeg har ikke angret et sekund!

Hva gjør du når du har kartlagt hvor du er i dag?

Når du har funnet ut hva du gjør i dag er det på tide å sette seg ned og bestemme seg for hvilke endringer du ønsker å gjøre. Det å skulle endre alt på en og samme gang er sjeldent en god løsning, så jeg anbefaler deg å begynne med det viktigste først: hvilken endring vil ha størst betydning for resultatet ditt? Start her, fortsett kartleggingen og implementer nye vaner underveis. I begynnelsen kan det være lurt å skrive ned hva du spiser og holde oversikt over hvor mye du beveger deg, men etterhvert vil ikke dette lenger være nødvendig – da vil det meste gå av seg selv 🙂

Jeg håper jeg gav deg noen gode tips på veien?

//Camilla

 

2 svar til “Spiser du sunt, uten å gå ned i vekt?”

  1. Ingvild Schage sier:

    Problemet ligger absolutt i helgen og «premiene» for å ha vært flink en uke, for min del. Typisk den, ALDRI noe godt til hverdags, men etter å ha lest noen av innleggene dine har jeg prøvd å sette mer pris på arbeidet mitt, og om jeg har lyst på noe utenom lørdagen så integrerer jeg det bare inn i kaloriinntaket for dagen og prøver å ikke få dårlig samvittighet, i tillegg til å høre mye mer på kroppen om hva den faktisk trenger av inntak mot hva jeg craver!

    Du har så mange bra tips, og jeg føler jeg klarer å kose meg mer med mat i stedet for å bli kontrollert av redselen for hva jeg putter i munnen!

    Skal fortsette å jobbe, trene og kose meg med utviklingen og følger ivrig med etter nye bloginnlegg!

    God sommer!❤️

  2. Så vanvittig hyggelig, Ingvild! Tusen takk 😀

    Høres virkelig ut som om du er på «rett vei» Ingvild, og det er utrolig godt å høre at du igjen klarer å kose deg med maten. Det er jo så godt, så koselig og en så viktig del av livene våre 😀
    Skal kjøre opp bloggingen litt fremover, lover 😉

    God sommer! <3

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits