arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Spiser du sunt, uten å gå ned i vekt?

Du har bestemt deg for å gjøre noe med livsstilen din og over de siste ukene har du lagt til flere treningsøkter og kuttet ned på sukkerinntaket. Likevel ser du til din fortvilelse at vekta ikke rikker seg, og du stiller deg selv spørsmålet: hva er det jeg gjør feil?


Dette kan være et utrolig sårt tema å ta opp, jeg vet det, men samtidig er det viktig at vi tør å kalle en spade for en spade! Sannsynligheten er nemlig stor for at du er flink som bare det, men at de endringene du har gjort likevel ikke fører til at du ligger i et kaloriunderskudd – noe som er helt nødvendig dersom du har et mål om å gå ned i vekt. Et kaloriunderskudd får vi når vi forbrenner mere energi enn vi spiser, og det er veldig ofte det sistnevnte – hva vi spiser – som ikke er helt der det burde være for å få til en vektnedgang.

Ditt første steg på veien mot en lavere vekt er derfor dette:

Skriv ned ALT du spiser i løpet av en hel uke. 

Fra mandag til søndag, uten unntak. Dette er et av verktøyene jeg selv bruker på mine kunder, og gir fort en god pekepinn på hvilke endringer som må iverksettes. Det å vite hvor utganspunktet ligger er tross alt utrolig viktig for å kunne gjøre riktige og effektive endringer! Veldig ofte er det en av fire fallgruver man går i:

Du spiser variert og sunt, men porsjonsstørrelsene er for store

Løsning: En løsning er selvsagt å bare «spise mindre», men dette kan ofte føre til at du går rundt sulten for dermed å overspise når muligheten byr seg. En bedre løsning er å «spise smartere»! Dette gjør du enkelt ved å implementere mere grønnsaker i kostholdet ditt. Ved å spise mere grønt vil du bli like mett som vanlig, men samtidig få i deg mindre energi da grønnsaker er veldig kalorifattig.

Som eksempel kan jeg nevne at jeg i går lagde spaghetti med kjøttsaus til 4 personer. Jeg handlet inn den mengden vi vanligvis spiser (ca 800 g karbonadedeig), men i tillegg så brukte jeg 1 løk, 1 hel squash og 5 gulrøtter i pastasausen. Vanligvis ville vi fått i oss alt kjøttet, men siden sausen nå var spedd ut med masse grønnsaker ble over halvparten igjen!

Du spiser sunt i ukedagene, men skeier ut litt for mye når helgen setter inn. 

Løsning: Det er lett å tenke at det beste er å kutte ut alt som heter kos helt fullstendig, men etter å ha vært i gamet i noen år nå så kan jeg nesten med sikkerhet fortelle deg at dette ikke er løsningen. For noen få fungerer det sikkert fint, men majoriteten av oss vil på et eller annet tidspunkt ha lyst på noe søtt eller kjenne på trangen til å stikke ei litta tur på Mækkærn.

Mitt forslag er derfor dette: gjør det! Men kos deg med måte. Du kan helt fint kjøpe den burgeren fra Mc Donalds, men la det bli med den. Server en digg salat ved siden av pizzaen, og ta sjokoladen eller isen som en bonus – ikke som den første av 10 i rekken. Det å tilegne mat en slags status som «usunn» eller «utskeielsesmat» fører fort til at vi tar heeeelt av når det først serveres, noe som igjen fører med seg både dårlig samvittighet og laber selvfølelse. Det er jo ganske selvmotsigende, er det ikke, når målet i utgangspunktet er å kose seg?

Server derfor grønnsaker ved siden av helgemiddagen, spis måltidene dine som normalt (slik at du slipper å være utsultet når godteskålen settes frem) og legg merke til hver bit du spiser. Forsvinner hele sjokoladeplaten før du har fått sagt «god helg» tror jeg nemlig ikke at du koser deg!

Du småspiser for mye

Løsning: Vi er ofte flinke til å huske det vi spiser til de faste måltidene våre, men det som går inn i mathullet i mellom disse forsvinner ofte inn i den overfylte glemmeboken. Det er det totale energiinntaket over tid som er avgjørende, så dersom du spiser små måltider og tar deg litt mat i mellom er ikke dette et problem, men dersom du i utgangspunktet får i deg nok kalorier til frokost, lunsj og middag blir det fort litt mye med daglige turer innom godteskålen på jobb.

Det første vi kan gjøre er å bli bevisste på våre egne spisevaner, og deretter må vi se til at vi endrer disse på en hensiktsmessig måte. Et godt tips kan være å kutte opp frukt og grønt og la dette stå fremme på jobb slik at du har noe annet å knaske på når småsulten kommer, eller du kan øke mengden mat til hovedmåltidene slik at du ikke blir så sulten i mellomtiden.

Du spiser kaloritett mat

Løsning: Selv om mengdene er på plass og helgekosen sjeldent tar helt av så kan det være at vekten ikke rikker seg, og ofte skyldes dette at maten som inntas er for kaloritett. Hva faen betyr det, tenker du? Vel: matvarer som i utgangspunktet er veldig like kan inneholde forskjellig mengde kalorier per 100 gram. Ta for eksempel karbonadedeig – det inneholder omtrent 48% færre kalorier enn sin bror kjøttdeigen, men metter akkurat like godt. Ved å bytte ut en enkelt matvare kan du med andre ord spare inn mye på kaloriene, uten at det går utover metthetsfølelsen!

Andre eksempler er:

  • Velg filet av kjøtt i stedet for de fetere typene (koteletter, kyllinglår..)
  • Potet fremfor ris og pasta
  • Lettere varianter av creme fraiche, rømme og kesam
  • Magre pålegg (skinketyper) i stedenfor fete (salami, fårepølse, servelat)

Track hvor mye du faktisk beveger deg

I tillegg til å følge med på hva du spiser kan det også være en ide å sjekke hvor mye du faktisk beveger deg. Det er tross alt ikke alltid maten sin feil – kanskje er du bare litt for lite i aktivitet?

Selv trodde jeg for eksempel at jeg hadde en ganske aktiv hverdag da jeg jobbet aktivt som personlig trener, og brukte dette som utgangspunkt for maten jeg laget meg. Da jeg kjøpte meg en skritteller viste det seg derimot at jeg var på langt nær så aktiv som jeg trodde! Jeg kunne da velge mellom å bevege meg mer eller spise litt mindre, og da falt valget veldig enkelt på bevegelse – fordi jeg er forbannet glad i mat. Løsningen ble å legge inn lengre turer med hunden (treningen var allerede inne) og gå til jobb noen dager i uken og voila så lå jeg vektstabil i stedet for å bevege meg oppover! Når jeg så sluttet i jobben som PT tok jeg både en og to runder med meg selv, og fant ut at jeg ønsket å opprettholde aktivitetsnivået heller enn å redusere matinntaket. Jeg har ikke angret et sekund!

Hva gjør du når du har kartlagt hvor du er i dag?

Når du har funnet ut hva du gjør i dag er det på tide å sette seg ned og bestemme seg for hvilke endringer du ønsker å gjøre. Det å skulle endre alt på en og samme gang er sjeldent en god løsning, så jeg anbefaler deg å begynne med det viktigste først: hvilken endring vil ha størst betydning for resultatet ditt? Start her, fortsett kartleggingen og implementer nye vaner underveis. I begynnelsen kan det være lurt å skrive ned hva du spiser og holde oversikt over hvor mye du beveger deg, men etterhvert vil ikke dette lenger være nødvendig – da vil det meste gå av seg selv 🙂

Jeg håper jeg gav deg noen gode tips på veien?

//Camilla

 

2 svar til “Spiser du sunt, uten å gå ned i vekt?”

  1. Ingvild Schage sier:

    Problemet ligger absolutt i helgen og «premiene» for å ha vært flink en uke, for min del. Typisk den, ALDRI noe godt til hverdags, men etter å ha lest noen av innleggene dine har jeg prøvd å sette mer pris på arbeidet mitt, og om jeg har lyst på noe utenom lørdagen så integrerer jeg det bare inn i kaloriinntaket for dagen og prøver å ikke få dårlig samvittighet, i tillegg til å høre mye mer på kroppen om hva den faktisk trenger av inntak mot hva jeg craver!

    Du har så mange bra tips, og jeg føler jeg klarer å kose meg mer med mat i stedet for å bli kontrollert av redselen for hva jeg putter i munnen!

    Skal fortsette å jobbe, trene og kose meg med utviklingen og følger ivrig med etter nye bloginnlegg!

    God sommer!❤️

  2. Så vanvittig hyggelig, Ingvild! Tusen takk 😀

    Høres virkelig ut som om du er på «rett vei» Ingvild, og det er utrolig godt å høre at du igjen klarer å kose deg med maten. Det er jo så godt, så koselig og en så viktig del av livene våre 😀
    Skal kjøre opp bloggingen litt fremover, lover 😉

    God sommer! <3

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits