arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Spørsmål: mensen, pms, mat og vekt

Mensen og ulvehunger

Vi kjører ukentlige webinarer med kursdeltakerne på Spis, tren, tenk, og da er det rom for å komme med spørsmål. På et av webinarene med tema Spis kom det spørsmål om mensen:

«Mensen og ulvehunger. Kan du si noe om det? Jeg sliter helt sykt med det…»

Noen opplever å få økt appetitt og mer søtsug i dagene før og/eller under mensen. Det er også ganske vanlig å gå litt opp i vekt, eller å føle at man går opp i vekt, er mer oppblåst osv. Noen opplever mensturasjonssmerter, endringer i fordøyelsen (diare/forstoppelse), søvnvansker og humørsvingninger. Dette og den økte matlysten skyldes hormonelle endringer i kroppen.

Hormonene svinger gjennom syklusen

Gjennom syklusen endrer hormonnivåene våre seg, dette er helt normalt. Rett etter mensen slippes det ut noe som heter follikkelstimulerende hormon. Det produseres stadig mer østrogren i kroppen frem mot eggløsningen, cirka midt i syklusen. Da slippes det ut luteiniserende hormon og follikkelstimulerende hormoner. Etter eggløsningen produseres det både østrogen og progesteron. Etterhvert synker hormonnivået, slimhinnen i livmoren støtes ut og kommer ut sammen med blod – du har mensen. Så starter en ny syklus, og nye svingninger i hormonene. PMS knyttes særlig til hormonet progesteron.

Om et egg blir befruktet og du blir gravid vil det så klart skje andre ting i kroppen, men dette er altså syklusen om du ikke blir gravid.

PMS og serotonin

Plagsomme symptomer på PMS (premenstruelt syndrom) samt økt matlyst før mensen knyttes til signalstoffet serotonin. Dette er ikke et kjønnshormon, men virker likevel å påvirke/bli påvirket av syklusen. Serotonin har innvirkning på mye som skjer i kroppen, som blant annet humør, søvn, appetitt og seksualitet. Hos kvinner som er mye plaget med PMS har man sett lavere nivåer av serotonin i perioden før mensen.

Noen merker ikke så mye til dette, noen føler lett ubehag mens andre er skikkelig plaget. Føler du at PMS og mensen går utover hverdagslivet ditt i en slik grad at du f.eks. må være hjemme fra jobb eller skole så anbefaler jeg en tur til fastlegen for en sjekk og få råd til hvordan du kan leve med og håndtere plagene.

Teksten forsetter under bildet.

Hva kan du gjøre?

Om du ønsker å gå ned i vekt eller holde en stabil vekt forstår jeg at det å oppleve «ulvehunger» og vektoppgang i forbindelse med mensen kan være frustrerende. Det samme gjelder hvis målet ditt ikke primært er å gå ned i vekt, men å spise næringsrik mat eller være i mer aktivitet. Hvis det da kommer en periode hver måned hvor du føler deg ille til mote og kanskje ikke får gjennomført det du hadde planlagt i forhold til mat og trening, så skjønner jeg at det er plagsomt.

Likevel vil jeg oppfordre deg til å være litt ekstra grei med deg selv disse dagene. Det kan rett og slett være på sin plass med litt mer selvomsorg – et begrep vår psykologfaglige rådgiver Helena er veldig glad i! Hverken det å nekte seg mat eller å overspise er god selvomsorg, spør du oss.

Noen synes aktivitet og trening hjelper på PMS, mens andre orker ikke tanken en gang. Om ikke trening er aktuelt, kanskje du får til en rolig tur i frisk luft selv om du har PMS?

Kjenner du på søtsug og ulvehunger foreslår jeg å fylle ekstra på med det du vet at gir kroppen god energi og næring. Spis gode måltider som inneholder både grønnsaker, fullkorn, fett og proteinkilder. Frukt og bær er helt nydelig og passer godt om man har lyst på noe søtt. Spis f.eks. ananas, appelsin, banan, blåbær, bringebær, druer, jordbær, kiwi, klementin, pasjonsfrukt, cantaloupe- og honningmelon. Disse fruktene og bærene er kjent for å være milde for magen, og kan dermed være ekstra gode valg om du kjenner på en kranglede fordøyelse i forbindelse med mensen!

Og igjen, er du kraftig plaget med PMS så er en tur til fastlegen å anbefale. Jeg anbefaler ikke alternative preparater som kosttilskudd osv. for å håndtere PMS, da jeg ikke har sett noen god dokumentasjon for at dette funker.

//Maria, ernæringsrådgiver i Fitnok

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits