arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

SPØRSMÅLSRUNDE!

God morgen alle sammen! Nå håper jeg du sitter godt plantet ved frokostbordet og nyter en god frokost før du legger turen ut i solen? 😀 Selv sitter jeg her med siste finpuss til morgendagens foredrag og kjenner at jeg virkelig begynner å glede meg til å tilbringe en dag ute i solen med et knippe nydelige jenter. Jeg har jo klart å legge denne jentedagen på verdens dummeste dag – det er langhelg, konfirmasjonssesong, holmenkollstafett OG vegetarfestival, men jammen kommer det ikke noen flotte eksemplarer og blir med meg og Lotte ut i parken likevel 😀 Det er fremdeles ledige plasser, så om du ikke har noen planer i morgen er det bare å slenge seg med ! Camilla@fitnok.no er mailen 🙂

MEN! Det jeg egentlig poppet innom for å gi beskjed om i dag er at jeg åpner for en ny spørsmålsrunde! Med meg på laget har jeg idrettsutøver, ernæringsprofesjonell og masterstudent i idrettsernæring Andreas Stokkeland, så her kan du få svar på omtrent akkurat det du måtte ønske 😀

2016-05-06 20.08.11

Da er jo bare spørsmålet: hva lurer du på?

//Camilla

24 svar til “SPØRSMÅLSRUNDE!”

  1. Hanne sier:

    Så flott med spørsmålsrunde! 😀

    Jeg trener meg stort sett gjennom hele kroppen hver uke, hvor jeg har en dag for triceps/biceps, bein, rygg osv. Jeg har derfor en tendens til å gjennomføre de samme øvelsene. Er dette dumt for progresjonen? Blir ikke lenger like støl like ofte som når jeg har hatt en pause fra trening.

    I tillegg lurer jeg på om det egentlig er «sunt» å spise peanuttsmør? Har en «lei» tendens til å spise en toppet ts hver dag etter trening 😛

    For øvrig må jeg si at jeg synes du er en superinspirerende blogger med en moderne og sunn kroppsideologi! Du er et friskt pust i en ellers litt «idealpreget» verden 🙂 Fortsett med det du gjør Camilla 🙂

    – Hanne

  2. Lene sier:

    Jeg er veldig glad i å løpe, og har de siste årene løpt regelmessig hver uke. I tillegg spiller jeg volleyball to ganger i uken og har ellers prøvd meg på ulike kroppsvektsstyrkeprogram. For øyeblikket er jeg i en «opptreningsfase» da jeg har vært mye syk denne vinteren — poenget er at jeg har lyst å trene mer styrke, og lurer på hva som vil være et passende program å starte med? Jeg har tilgang på et treningssenter som har alle basisapparater, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Kanskje dere har et fullkroppsprogram å anbefale?

    Ellers håper jeg at innlegget om restitusjon ikke er langt unna 😉

  3. Ingeborg sier:

    Etter vegetaruken din kunne du ha tenkt deg å bli vegetarianer på heltid?

    Fordi jeg er en sucker for kjærligheten, selv om jeg ikke har kjæreste selv, så lurer jeg også på hvordan du og Andreas møttes? (Litt også for å få tips hvor jeg eventuelt kan møte noen selv?).

    Trener du ofte etter spesifike mål? Altså delta på løp, «bli sterkere» eller trener du mest etter vagere (?) som fordi du vil styrke kroppen eller vedlikeholde muskler?
    Nå trener jeg for å delta på KK-mila i september, og jobber derfor mot det med joggingen. Men samtidig synes det er vanskelig å være like målrettet med styrketreningen selv nå. Sånn bortsett fra å vedlikeholde styrke og forebygge skader.

    Har du tips til gode styrkeøvelser for overkroppen? Jeg sliter mye med de såkalte gode øvelsene for overkroppen (som nedtrekk og sittende roing). Foreløpig klarer jeg ikke å ta pullups enda, selv om jeg jobber med saken.

    Håper du nyter resten av lørdags kvelden. Du er en fantastisk inspirasjon Camilla (men husk å ta være på deg selv, slik at du ikke går på en smell).

  4. Eira sier:

    Hei! Jeg lurer på hva du/ dere tenker om å tøye etter styrketrening? Har hørt noe om at det ødelegger musklvekst eller noe fordi musklene er slitne etter treningen og dermed ikke har godt av det?

  5. Jeanette sier:

    Hei! Hvordan trener du legger? 🙂

  6. Maren sier:

    Hei! Jeg lurer litt på hvor mye det «koster» i forhold til hvor mye det gir å være en profilert PT. Jeg tenker da ikke på jobben med PT-kunder, men sosiale medier, å stolte opp i media osv. Regner med at det tar mye tid og tankeenergi, men hva får du tilbake? Både konkret (altså kan du ha dette som jobb eller er det et økonomisk tapsprosjekt) og overført (gleder og muligheter). Jobber selv som PT og har ikke orket å bruke så mye energi på å eksponere meg selv, men lurer på om jeg bør det. For øvrig synes jeg bloggen din er flott og jeg liker hvordan du formidler helse og kroppsglede!

  7. Marie sier:

    Jeg lurer på om du kan skrive om kosthold og eksempler på dagsmenyer med balansert inntak av fett, protein og karbohydrater. Jeg slanket meg ved kaloritelling for noen år siden. Kiloene har kommet litt tilbake, men jeg strever med å sette sammen balanserte måltider. Jeg faller stadig vekk (les; hele tiden) i kaloritelling-fella. Litt sånn; Nei, avokado har for mange kalorier, men det er jo sunt! What?? Er det så mye kalorier i cashewnøtter? Da blir jo mrllommålet over på to tygg! Jeg dropper egget pH tar bare eggehvite. Da sparer jeg mye kalorier!
    Dette ender jo ofte med at jeg ikke blir mett nok…. Har du konkrete tips?

  8. Mari sier:

    Hei 🙂 kan du skrive litt om periodisk faste? Hvordan det fungerer og er for kroppen? Har du prøvd det?

  9. Linda sier:

    Hei! Jeg lurer rett og slett på ca hvor mange kalorier jeg burde få i meg for å dekke dagsbehovet mitt? Jeg er en aktiv jente i 20-årene, trener styrke ca 3 ganger i uken og går i gjennomsnitt 10000 skritt hver dag. Tror nemlig jeg spiser for lite til å få utbytte av treningen.

  10. Connie sier:

    Hei, jeg sliter med at jeg blir så slapp og trøtt etter trening. Tenker at det er fordi jeg blir dehydrert og passer på å drikke før, under og etter. Men det virker som vannet renner igjennom meg, kan godt gå på toalettet et par ganger i timen i tiden etter trening… Muligens at saltbalansen i kroppen er off, men hvordan blir det når jeg «bærer på mye vann» sånn ellers? Skulle tro jeg trenger å kutte ned på saltet i stedet.

  11. Hanne sier:

    Hei! Er toppidrettsutøver og vant med å trene 14 relativt tøffe økter i uka. Sitter for tiden med en røket akilles, og har i perioden mens jeg har vært skada hatt utrolig lite matlyst. Har ligget rundt 1300-1500kcal i uka i snart 7 uker nå, og skjønner jo at dette er for lite når jeg skal i gang med opptrening av foten igjen, og når jeg skal i full aktivitet igjen. Trener hver dag nå i skadeperioden også, Har gått ned 7kg i tillegg.. Så jeg lurer litt på hvordan jeg det er lurt å «spise seg opp» igjen. Hvor mye økning i kcal, hvor mye om gangen og hvor burde jeg sånn ca ende opp? Alltid vært over gjennomsnittet muskuløs, 167 høy og for øyeblikket 55,5kg (vanligvis ligget mellom 61-66kg)

  12. Kristel sier:

    Hva er din favoritt øvelse?
    For å gå ned i vekt, er det da lettest å gå ned i vekt når man har flere muskler? (Om du skjønner spørsmålet mitt)
    Hvilken kroppsdel liker du best på deg selv?
    Hvordan blir man kvitt litt magefett?
    Btw; jeg digger både deg og bloggen din!

  13. Linn sier:

    Hei!

    Jeg lurer på dette om kondisjonstrening møter styrketrening for økt fremgang i sistnevnte. Jeg trener olympiske løft fast, men står litt fast på fremgang. Kondisjonen er ikke på topp, jogging er bais løfting er nais, men tror nok at litt økt utholdenhet i løftene kunne gjort susen. Sååå- hva sier Andreas om hvor mye kondisjon man kan tenke på å legge inn ukentlig- han som er en smidig Hulk. Lism. Knis.

  14. Ingvild sier:

    Heia! 🙂 Vil bare begynne med å si at jeg digger hele deg!! Du er en stor inspirasjonskilde for meg, og helt sikkert mange andre også! Fortsett slik flotte deg! 🙂

    Jeg lurte på om du hadde noen gode øvelser som tar på siden av rumpa, føler ikke jeg alltid får trent den delen av rumpa med de «vanlige» øvelsene..?

    Har du noen eksempler på øvelser som trener bakside, siden og fremsiden av skuldrene?

    Har du noen øvelser for core? Er sykt svak her, så trenger å trene meg opp!!

    Når jeg tar planken føler jeg at jeg ofte «henger på skuldrene» om du skjønner hva jeg mener? Har du noe tips til hvordan jeg kan unngå dette, eller styrke den delen av ryggen/skuldrene om det i det hele tatt er mulig?

    Kan du/dere tipse om noen enkle, kjappe og sunne lunsjretter som man kan ha med på skolen/jobb, evt som mellommåltid?

    Jeg begynte å trene aktivt rett før jul, så er litt nybegynner innenfor treningen. Ville du da anbefalt å trene helkroppsøkter, eller er det bedre å ha økter som fokuserer på en (eller litt flere) muskelgrupper av gangen? Hva foretrekker du og hvorfor?

    Hvor mange styrkeøkter ift kondisjonsøkter er det lurt å ha ila. en uke? (har som mål å få strammet opp kroppen litt, og generelt få bedre kondis og styrke, er helt ufattelig svak!!)

    Og så noen ikke-treningsrelaterte spørsmål 🙂 hehe

    Hva gjør du når du kobler helt av?
    Har du noen favoritt tv-serie, film, bok?
    Hvis du kunne reist hvor som helst akkurat nå, hvor ville du da dratt og hvorfor?

  15. Petter Pan sier:

    Tar meg friheten til å svare.
    Det er god praksis å variere øvelsene etter en stund, dersom du ikke lenger ser like mye fremgang (når du når et platå). Du kan også bytte om på dagene du trener ulike muskelgrupper.

    Ikke regn gode treningsøkter etter hvor støl du blir. Man trenger ikke bli veldig støl, selv om en har hatt en kjempegod økt. Likevel vil du antakelig vil føle mer på stølheten når du benytter deg av andre øvelser som trekker inn flere muskelfibre som ellers ikke er like aktive i øvelsene du vanligvis utfører.

  16. jente 21 sier:

    Hallais!
    Først: jeg digger,digger,diiiiigger DEG og bloggen din! Det e bare positivt å få ut av å lese den, og det er bare helt fantastisk!! du er så rå – fortsett med å vær den sprudlende og flotte personen du er 😀

    å gå turer, er det grei trening for å klare gå ned i vekt? jeg finner ingen motivasjon i styrketrening -det begynner å snike seg litt på nå som varmen kommer heldigvis, så kan vær jeg får begynt med det ute! vett det er vanskelig å svara på, for det kommer vel ann på vekten min og aktivitetsnivået ol, helt sikkert..? Men er det grei kondisjonstrening?

    legger en på seg om om en ikke har gode rutiner på måltidene?

    jeg har lagt på meg ca 4-5 kilo fra sep-jan, og sliter noe sykt med å ta av de kiloene. har anstrengt forhold til mat – jobber med det. men lurer på om det er generelt vanskelig å bli kvitt magefett?

  17. Katarina sier:

    Hei! Har dere tips til mat som er bra før/etter trening?
    Tips til å øke muskelmasse?
    Hvordan legge på seg med styrketrening og riktig mat?
    Hvilket proteinpulver anbefaler dere? Gjerne sjokoladesmak. Er proteinpulver bra?
    Hva bør man innta etter trening for best restitusjon?
    Hvilke baseøvelser prioriterer dere?
    Forslag til næringsrike måltider fullstappet med proteiner, riktig fett og karbs?
    Er karbo viktig for økning i muskelmasse, og for gode resultater?
    Er det lurt å være i kalorioverskudd når man vil få mere markerte og større muskler?
    Hvor mange dager bør man trene styrke, og er det bra og dele opp kroppsdelene i ulike økter?
    Hvilke øvelser liker dere best, som er mest effektive?
    Er det lurt å ha «spisedager» eller bedre å unne seg når man selv vil ha?
    Kan dere legge ut hva en typisk uke er for dere med trening og måltider?
    En typisk matdag for dere?

  18. Katarina sier:

    Hva synes dere om gainer? Er dette fint for å øke muskler og vekt?

  19. Mari sier:

    Digger deg og bloggen din:)

    Er det det totale man får i seg i løpet av en dag/en uke som avgjør om man går opp eller ned i vekt? Kan du skrive litt om dette. Har det noe å si om man spiser mer på kvelden enn på dagen, eller omvendt?

  20. Charlotte sier:

    Hei!
    Jeg lurer litt på om du/dere har noen tips til hvordan man skal begynne på best mulig måte, når man ønsker å endre sin livssituasjon og hvordan man trener. Hva bør man ha fokus på før og fremst for å få ting til å holde. Hvilke øvelser bør man gjøre om man vil få en sterkere kropp og føle seg bedre. Komplisert fremstilt spørsmål kanskje. Bare lurte på om du hadde noen start tips, til hvordan vite hva man bør fokusere på osv. Føler det er en jungel av mat tips og øvelser man skal gjøre.

  21. Kristina sier:

    Jeg har et par lange (ops) spørsmål.
    -Hvor stor (ødeleggende??) effekt har en joggeturer og utholdenhets-trening for styrketreningen? Jeg er veldig glad i å jogge, og det blir kanskje 1-2 intervaller + ei rolig langkjøring, i tilegg til at jeg går tur nesten daglig og ikke minst fjellturer. Vil effekten av styrkeøkta minke, om jeg jogger eller tar en fjelltur på kvelden etter ei styrkeøkt, f.eks?

    Det andre jeg lurer på er: Jeg har hørt det at «en kalori er en kalori, uansett hva den kommer fra». Og jeg spiser stort sett ganske bra, men noen dager, så er søtsuget litt for stort. Så her om dagen, hadde ikke spist noe særlig og hadde vært på ei lang trening, så i tillegg til en liten wrap som jeg ikke ble mett av, så spiste jeg en (stor) kanelsnurr og en iskaffe. Så om kalori-inntaket var det samme som en «vanlig» lusnj, har det stor betydning i det store og hele? Nå spiser jeg jo ikke kanelsnurrer og store-iskaffe daglig heller, men noen ganger så faller jeg for de litt «feile» valgene, og i mitt lille kalori-tellende-hodet. (sukk) 🙂

  22. Kristina sier:

    Åjj, glemte å fullføre den siste setningen haha..
    …og i mitt lille kalori-tellende-hodet, så er jeg nysgjerrig på om det har betyning om jeg en dag «gjør feil».

  23. Kari sier:

    Hei! Hva er best å spise mest av før og etter trening (av karbohydrater, proteiner og fett)? Er det best p spise proteiner før eller etter styrke trening? Og varierer det om det er utholdenhets- eller styrketrening?

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits