arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Spørsmålsrunde del 1: svar !

Åkej, jeg hadde egentlig en tanke om å videoblogge (noe jeg også gjorde), men som interaktivt tilbakestående forstår jeg virkelig ikke hvordan jeg får lagt den inn på bloggen. Jeg vet det, det går sikkert an å google det, men jeg klarte det altså ikke likevel. For å ikke la dere vente alt for lenge svarer jeg derfor «for hånd» denne gangen, og lover å leke meg med en video neste gang!

-Hvor viktig er det med «riktig» sammensetning av karb, fett og protein? Eller er «en kalori en kalori»?

Dette er et spørsmål jeg ofte får, og som det finnes utrolig mange svar på. Det enkle svaret er : «en kalori er en kalori, og så lenge du spiser like mye som du forbrenner vil du forholde deg vektstabil». Likevel så er det ikke fullt så enkelt. Kaloriene er nemlig pakket inn i alle næringsstoffene. Du kan se for deg proteiner, fett og proteiner som lange perlekjeder hvor energien (kaloriene) er lagret i tråden som går mellom kulene. Når denne tråden brytes frigjøres energien og vi kan nyttiggjøre oss av den. Så har det seg sånn at tråden mellom perlene i proteiner er sterkere enn de andre, og det krever derfor energi å rive disse fra hverandre – du må med andre ord bruke energi for å få energien du er ute etter.

Følger du meg?

Summa summarum vil du bruke 30% av den tilførte energien for å bryte bindingene i protein og 1 kcal vil derfor tilsvare omtrent 0,7 effektive kalorier. For fett og karbohydrater er denne prosentsatsen noe lavere, henholdsvis 2-3 og 5-8%.

Hvor viktig sammensetning av makronæringsstoffene er avhenger videre av hva du driver med. For den generelle person vil de fleste sammensetninger være innafor så lenge du får i deg det kroppen behøver av essensielle aminosyrer (proteiner) og fett. Likevel kan det være en ide å skille mellom Ola Nordmann og Ola «jeg vil oppnå noe» Nordmann. Dersom du har et spesifikt mål med treningen eller kostholdet ditt så vil sammensetningen være mye viktigere. Dette er et ganske bredt tema som jeg kunne skrevet mye om, men det får jeg heller ta i et senere kapittel 🙂

-Har du alltid likt å trene/være aktiv?

Absolutt ikke! Jeg var alltid sist i lysløypa på barneskolen, skulket gym gjennom halve videregående og fikk ikke sansen for trening før jeg begynte å studere på Ås for 4-5 år siden. Det å finne noe som jeg faktisk mestret, styrketrening, gav meg plutselig den treningsgleden alle snakket om, men som jeg aldri hadde opplevd.

IMG_0119

Meg i 2. klasse på videregående. Nei, jeg har ikke alltid elsket å trene 🙂

-Hva gjør du for å ikke bli dratt inn i/påvirket negativt av fitness- og mathysteriet som er overalt på sosiale medier?

Dette er et veldig godt spørsmål! Jeg forsøker først og fremst å fortelle meg selv at det er det JEG mener om meg selv som teller – hva andre velger å synes er ikke min business. I tillegg prøver jeg å legge til mitt eget filter på alt jeg leser, ser og hører. Jeg kaller det «realitetsfilteret». Med dette ønsker jeg å minne meg selv på at ikke alt du ser representerer sannheten. Et bilde gir oss et innblikk i et milisekund av en persons liv, hvor han eller hun gjør sitt ytterste for å se bra ut og forteller oss ingenting om hvordan ting virkelig er! Ingen er perfekte, det bare virker sånn på Instagram

IMG_4488

Hva er din beste tøyemetode for supermyke ankler så jeg kan ta pene bøy?

Da ville jeg forsøkt en av disse (elsker at jeg nå fikk til å legge inn en film. Får laste opp på youtube!)

 

 

Hva er det beste du vet å spise?

Det finnes bar en rett her i verden som er verdt å nevne som det beste: PØLSE OG POTETMOS!!! Med masse smør og salt, og pølser med masse masse fett såklart. Ingen over, ingen ved siden av.

 

De siste spørsmålene får du svar på neste uke – kanskje jeg klarer å laste opp en film frem til da? 😀

 

Ha en trivelig onsdag videre! Og unn deg noe godt, det er jo lillelørdan 😉

 

//Camilla

 

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits