arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Spørsmålsrunde: smågodt!

Tidligere denne uka ba vi dere sende oss spørsmål på Instagram. Takk for alle gode spørsmål! Vi har valgt ut to om smågodt, fordi godteri tilfeldigvis også var tema for denne ukens webinar med februar-gruppen på kurset Spis, tren, tenk!

  • Hvordan finne motivasjon til å få hodet ut av smågodtskåla?
  • Med et sunt kosthold gjennom hele uka – er smågodt både fredag og lørdag i overkant?
Hvor mye smågodt er nok smågodt?

Vi kan røpe det med én gang: dette er det vanskelig å gi et helt generelt svar på. Vi er ikke like! Det er ikke slik at sukker og smågodt er giftig eller farlig å få i seg. Greia med godteri er at det ofte inneholder mye sukker, men ikke så mye andre nyttige næringsstoffer. Dermed kan det ta plassen til eller komme i tillegg til andre matvarer som bidrar med mer næring i kosten. Når vi snakker om næringsstoffer mener vi karbohydrater, fett, protein, vitaminer og mineraler. Alt dette er byggesteiner kroppen trenger. Godis inneholder ofte mest «raske» karbohydrater og fett, og lite av de andre byggesteinene.

Det betyr likevel ikke at du behøver å kaste ut alt godiset og aldri spise det igjen – all maten du spiser behøver tross alt ikke være «nyttig». Noe av det kan rett og slett bare være.. godt? Det er kanskje nyttig nok?

TENK!

I stedet for å gi deg et fasitsvar på hvor mye godis som er «riktig å spise» tror derfor vi at det er mer hensiktsmessig å jobbe med hva du tenker og føler rundt dette med godteri. Ender du stadig opp med å spise godteri og ha en dårlig følelse etterpå, som dårlig samvittighet eller skam? Da er det kanskje et tegn på at det ligger noe annet under? Kan det hende du har brukt godteri for å døyve eller mestre en vanskelig følelse eller tanke? Mange kan nok kjenne seg igjen i det å ha hatt en litt tøff dag og ende opp med å «gå på en smell» i sjokoladehylla.

Å bruke mat som en mestringsstrategi er ikke uvanlig og du er absolutt ikke alene. På kort sikt kan det helt sikkert gi en lettelse og en god følelse. Men langsiktig… så hjelper det ikke særlig mye.

Konkrete tips

Den ene innsenderen av spørsmål er allerede inne på noe lurt. Ha et næringsrikt kosthold med proteiner, grove karbohydrater og gode fettkilder i bunn. Fyll på med frukt, grønnsaker og bær. Da har du et flott utgangspunkt! Som vi pleier å si: i stedet for å fokusere på de tingene du vil begrense eller kutte ut (som godteri) – forsøk heller å flytte fokuset over på de tingene du ønsker å spise mer av. Det er jo tross alt slik at de vi tenker mest på – det er det som tar mest plass i hodet. Tror du da det er lurt å tenke «jeg skal spise masse frukt», eller «jeg skal ikke spise sjokolade»?

Hvordan kan du fylle på med de tingene du vil spise mye av?

Planlegging! En jevn måltidsrytme og det å vite at du har god og næringsrik mat i kjøkkenskapet gjør det så mye lettere å ta de valgene du ønsker. Planlegg ukens middager og gjennomfør storhandling.

Sett frem oppkuttet frukt og bær, kanskje grønnsaker med hummus eller annen dip? Du trenger ikke kaste ut godteriet, men om det er en kveld hvor du egentlig har mer lyst til å velge frukt, så forsøk å velge det først. Ha oppkuttet frukt lett tilgjengelig i kjøleskapet. Sett frukten nærmest deg på stuebordet. Har du fortsatt lyst på sjokolade etter å ha spist et eple? Okei, da gjør du det i dag! Kos deg med sjokoladen! Har du egentlig mest lyst på mer grønt? Fantastisk!

Ved å forsøke å ha dette forholdet til godteri skal du se at spørsmålet «hvor mye kan jeg spise» ikke lenger blir så interessant – du vil nemlig klare å begrense det helt selv. Det er selvsagt en vei å gå før du kommer dit, du kommer helt sikkert til å gå på noen «smeller» underveis, og det er helt innafor. Når dette skjer kan du likevel forsøke å møte deg selv med nysgjerrighet heller enn dømmende øyne:

  • Oisann, nå spiste jeg jammen mye godteri, hvorfor det?

Hadde du bare lyst på? Nice, da er det jo absolutt ikke en smell, men et rasjonelt valg. Var du egentlig grisesulten? Aight, da vet du at det kan være lurt å kjenne etter i fremtiden og spise et ordentlig måltid først! Lå det egentlig en vond følelsen i bunnen her? Forsøke å finne ut om det finnes en annen måte du kan få dekt behovene på enn ved å spise. Kanskje du egentlig trengte en klem, omsorg eller en god prat?

Vi heier masse på deg!! Og husk – dersom du ønsker litt hjelp på veien kan du jo joine et av kursene våre 😀 Du finner mer om det HER.

// Camilla og Maria (ernæringsrådgiver)

Kommentarer er stengt.

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits