arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Hvor mye sukker spiser jeg egentlig?

I går tikket det inn en kommentar fra ei hyggelig jente som lurte på om jeg kunne kjøre en liten debatt angående dette med sukker. Litt fordi vi stadig leser om det («styr unna de skjulte sukkerfellene»), men også fordi jeg ofte er å se med ei pose sjokolade i sosiale medier. Det er rart egentlig, at jeg stadig for høre at jeg «ofte» spiser godis – instagram forteller meg at jeg har lagt ut 3 bilder med smågodtposen siden 01. september. Det samme skjedde to ganger i august, og i Juli spiste jeg faktisk is en gang også… Men, jeg skjønner det. Vi ser det ikke så mange steder, så når noen først gjør det blir det kanskje lagt merke til?

Hvor mye sukker spiser jeg?

Hverken jeg eller Andreas spiser, tro det eller ei, veldig mye sukker. Vi lager all maten vi spiser fra bunnen av, og med mindre jeg lager en eller annen rett basert på tomater (hvor man må ha en liten te-skje i en hel gryte) så tilsetter vi ikke noe sukker. Når vi handler er vi veldig bevisste på å velge varer som nettopp er sukkerfrie, slik at vi slipper å spise mer av dette enn vi må. Dette gjør vi for eksempel ved å velge…

  • Yoghurtprodukter uten tilsatt sukker
  • Syltetøy uten tilsatt sukker
  • Vann eller sukkerfri saft fremfor juice (vi drikker sikkert litt juice om vi spiser hotellfrokost)
  • Sukkerfrie brusvarianter
  • Frukt fremfor godis og/eller desserter i hverdagen
  • Søtningsmidler som natreen og/eller sukrin fremfor sukker på for eksempel havregrøten

På denne måten har vi ingen «skjulte sukkerbomber» lurkende i kostholdet vårt! Det vi likevel gjør er dette:

  • Vi spiser en eller to sjokoladebiter hver morgen ved siden av kaffen
  • Vi kjøper av og til sjokkis i helgene
  • Noen ganger spiser vi iskrem i stedet for, men jeg er ikke så glad i is.
  • Vi har spist litt mer nå som vi har pussa opp. Fordi. Livet.
Hvor mye sukker kan man spise?

Først og fremst så er man på ingen måte nødt til å spise sukker. Det går helt fint an å leve sukkerfritt! Er du som meg er dette likevel ikke et alternativ, og da er det greit å vite at det anbefales at sukkerinntaket ikke bør overstige 10% av energiinntaket ditt. What?! Tenker du sikkert. Vel: er du en helt normal jente tilsvarer dette ca 50 gram per dag, eller…

  • 2 beger yoghurt (18 gram), 30 gram syltetøy (13 gram), 2 kjeks (22 gram)
    • Totalt 53 g sukker
  • 1 muffins på kafe (43) + 1 kaffe med to sukkerbiter (5g)
    • Totalt 48 g sukker
  • 80 gram frokostblanding, Cherios (24 gram), to skiver med nugatti (19 gram), en kaffe med 1 t-skje sukker (4 gram)
    • 47 gram sukker
  • 100 gram sjokolade
    • 52 gram sukker

Jeg, med mine 20 gram sjokolade om dagen havner med andre ord på rundt 10-12 gram sukker daglig, og det synes jeg definitivt ikke er så mye! Nå skal jeg ikke late som om jeg ikke spiser mer av og til, men om man regner med at inntaket per uke ikke bør overstige 350 gram så havner jeg likevel godt innenfor. I dag har jeg dessuten bare fått en bit.. uhørt!

Hva kan du tenke på?

Dersom du er bekymret for sukkerinntaket kan det på alle måter være en idé å ta en titt på de såkalte «skjulte bombene», men dersom inntaket av søte saker er stort ville jeg nok likevel begynt i denne enden. Det skal ikke mye til å overstige det anbefalte inntaket, men er du litt bevisst er det heller ingenting i veien for å ta en bit sjokolade her og der!

Hvor mye sukker spiser du?

 

//Camilla

 

 

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits