arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Sunn søndagskos!

Det er lite som slår en god søndagsfrokost, og i dag slo jeg jammen på stortromma og lagde både hovedrett og dessert før klokka var slagen 10. For det er nå en gang sånn at søndager er til for avslapping og kos, er du ikke enig? Likevel synes jeg det er greit å kose seg med måte denne dagen, da lørdagen som regel innebærer både det ene og det andre for de fleste.

Cottage cheese, dobbel 0% yoghurt med bringebær, 1/2 banan og litt kokosflarn

Det å kose seg behøver nemlig ikke innebære et lass med kalorier, sukker og fett. For min egen del føler jeg også at vinninga går opp i spinninga dersom jeg spiser noe som gjør at jeg ender opp med dårlig samvittighet, en ting som fort kan skje dersom jeg går bananas i godteskåla 3 dager til ende. Hvor er kosen i det, når hele opplevelsen kommer med en bismak? I den senere tiden har jeg rett og slett kommet frem til at det ikke er verdt det på noen som helst måte.

Misforstå meg rett, jeg spiser gjerne godteri (bortsett fra nå i februar som har vært sukkerfri!), men jeg liker å gjøre det med måte. Jeg kjøper inn kontrollerte mengder som jeg tar med meg i sofaen lørdag kveld, og det nyter jeg med verdens beste samvittighet. Når søndagen kommer er det likevel stopp for meg, så dersom jeg fremdeles har lyst på noe søtt denne dagen (noe jeg fort har) forsøker jeg å finne et alternativ, som for eksempel sukkerfrie sjokoladebomber. Det er ikke slik at disse er uten kalorier heller (om man har orden på sånt) altså, men med både proteiner, sunt fett og havregryn duger de for meg 😉

Med andre ord: skal du kose deg i dag anbefaler jeg deg å prøve deg på disse godbitene, de kommer garantert til å falle i smak 😀

//Camilla

3 svar til “Sunn søndagskos!”

  1. Camilla sier:

    Hei Camilla! Jeg lurer på om du har noen tips til hvordan jeg kan øke proteininntaket mitt. Vet det egentlig er enkelt, men problemet er at jeg rett og slett ikke orker dytte i meg masse mat (blir fort mett og har nesten alltid vært småspist) og det andre er at jeg har høy forbrenning og føler liksom at maten bare glir gjennom kroppen, uten at jeg får noe særlig effekt av den. Jeg prøver å bli sterkere, og trener (relativ) tung styrke 3 ganger i uka. Føler at jeg får en viss effekt, men jeg tror definitivt jeg burde spise mer. Jeg vil gjerne ha litt mer muskler og kan godt legge på meg, men føler at resultatene uteblir. Har nå nettopp startet på proteinpulver, men er helt ærlig ikke så fan. Blander det alltid med melk og banan og det går ned, men elsker det ikke. Jeg spiser mye kjøleskapsgrøt med havregryn til frokost, varmlunsj på jobb som regel bestående av fisk, kjøtt eller kylling og en stor salat med linser, bønner og dressing, noen knekkebrød etter jobb/før trening og fisk/kylling med grønnsaker/salat til middag. Er ganske dårlig på mellommåltider, og har tenkt at det kanskje er noe jeg burde innføre.
    Jeg spør nettopp deg fordi det virker som du har en veldig sunn tilnærming til mat. Jeg orker ikke et rigid forhold til mat, men nå føler jeg at jeg har trent en stund uten ordentlige resultater og trenger derfor litt tips. Jeg veier forøvrig 57 kg og er 173 cm høy om det har noe å si. Håper på tips fra deg!

    Jeg har fulgt bloggen din lenge, og blir veldig glad hver gang du oppdaterer. Er dessverre dårlig på å kommentere, men vit at jeg setter veldig pris på innleggene dine 🙂 Håper du har en fin søndag!

  2. For et flott navn a! Hei Camilla 🙂
    Spørsmålet som først reiser seg hos meg er om du egentlig trenger mer proteiner? Når målet er å legge på seg muskler bør man ha et visst inntak av dette, men karbohydrater og fett er vel så viktig. Proteiner vil, i tillegg til å bidra med aminosyrer som kan hjelpe musklene dine å vokse, nemlig også øke forbrenningen din i tillegg til at det holder deg mett veldig lenge. Skal man opp i vekt, og ligger i et overskudd, trenger man heller ikke like mye proteiner som dersom man feks skal ned i vekt og vil beholde musklene sine.

    Dette er fordi kroppen, så lenge den er i overskudd (altså legge på seg) vil beholde det den har og heller fokusere på å lagre mer (som resulterer i en høyere vekt). Det vil derfor være lite proteiner som går til spille fra muskulaturen din, og så lenge man har proteiner i kosten (noe du har gjennom både fisk, kylling, bønner og linser til både lunsj og middag) vil man derfor kunne legge på seg muskler. Dersom man skal ned i vekt vil dette være anderledes: da jobber kroppen hele tiden med å bryte seg selv ned og man tilfører mere proteiner for å sørge for at minst mulig blir brutt ned fra musklene våre.

    Det jeg med andre ord vil anbefale deg er å spise mer ris, potet, frukt, avokado og nøtter – mat som er enkelt å spise, som man kan spise ganske mye av uten å bli for mett og som ikke holder deg mett så alt for lenge! Det virker helt sikkert litt skummelt til å begynne med, men forsøk i 3-4 uker og se hva resultatet er. Klarer du å legge på deg ca 0,25 – 0,5 kg i uken er det helt perfekt. så lenge du trener styrke ganske tungt vil da det meste av det du legger på deg være proteiner 🙂

    Masse lykke til, Camilla, og tusen takk for alle de utrolige hyggelige ordene!

  3. Camilla sier:

    Tusen takk for svar, Camilla! Jeg har ikke tenkt på det du sier før, men det gir jo absolutt mening. «Alle» prater jo bare om proteiner hele tiden, og da har jeg blitt påvirket gitt. Har lest litt mer rundt det og har gått til innkjøp av masse frukt og nøtter som jeg skal ha liggende på jobb, så jeg kan snacke på. I tillegg skal jeg bli flinkere til å tilsette (mer) ris og potet til middagen. Så blir det spennende å se om det kommer resultater etterhvert 🙂 tusen takk for tips, du er god!!

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits