arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Sunn søndagskos!

Det er lite som slår en god søndagsfrokost, og i dag slo jeg jammen på stortromma og lagde både hovedrett og dessert før klokka var slagen 10. For det er nå en gang sånn at søndager er til for avslapping og kos, er du ikke enig? Likevel synes jeg det er greit å kose seg med måte denne dagen, da lørdagen som regel innebærer både det ene og det andre for de fleste.

Cottage cheese, dobbel 0% yoghurt med bringebær, 1/2 banan og litt kokosflarn

Det å kose seg behøver nemlig ikke innebære et lass med kalorier, sukker og fett. For min egen del føler jeg også at vinninga går opp i spinninga dersom jeg spiser noe som gjør at jeg ender opp med dårlig samvittighet, en ting som fort kan skje dersom jeg går bananas i godteskåla 3 dager til ende. Hvor er kosen i det, når hele opplevelsen kommer med en bismak? I den senere tiden har jeg rett og slett kommet frem til at det ikke er verdt det på noen som helst måte.

Misforstå meg rett, jeg spiser gjerne godteri (bortsett fra nå i februar som har vært sukkerfri!), men jeg liker å gjøre det med måte. Jeg kjøper inn kontrollerte mengder som jeg tar med meg i sofaen lørdag kveld, og det nyter jeg med verdens beste samvittighet. Når søndagen kommer er det likevel stopp for meg, så dersom jeg fremdeles har lyst på noe søtt denne dagen (noe jeg fort har) forsøker jeg å finne et alternativ, som for eksempel sukkerfrie sjokoladebomber. Det er ikke slik at disse er uten kalorier heller (om man har orden på sånt) altså, men med både proteiner, sunt fett og havregryn duger de for meg 😉

Med andre ord: skal du kose deg i dag anbefaler jeg deg å prøve deg på disse godbitene, de kommer garantert til å falle i smak 😀

//Camilla

3 svar til “Sunn søndagskos!”

  1. Camilla sier:

    Hei Camilla! Jeg lurer på om du har noen tips til hvordan jeg kan øke proteininntaket mitt. Vet det egentlig er enkelt, men problemet er at jeg rett og slett ikke orker dytte i meg masse mat (blir fort mett og har nesten alltid vært småspist) og det andre er at jeg har høy forbrenning og føler liksom at maten bare glir gjennom kroppen, uten at jeg får noe særlig effekt av den. Jeg prøver å bli sterkere, og trener (relativ) tung styrke 3 ganger i uka. Føler at jeg får en viss effekt, men jeg tror definitivt jeg burde spise mer. Jeg vil gjerne ha litt mer muskler og kan godt legge på meg, men føler at resultatene uteblir. Har nå nettopp startet på proteinpulver, men er helt ærlig ikke så fan. Blander det alltid med melk og banan og det går ned, men elsker det ikke. Jeg spiser mye kjøleskapsgrøt med havregryn til frokost, varmlunsj på jobb som regel bestående av fisk, kjøtt eller kylling og en stor salat med linser, bønner og dressing, noen knekkebrød etter jobb/før trening og fisk/kylling med grønnsaker/salat til middag. Er ganske dårlig på mellommåltider, og har tenkt at det kanskje er noe jeg burde innføre.
    Jeg spør nettopp deg fordi det virker som du har en veldig sunn tilnærming til mat. Jeg orker ikke et rigid forhold til mat, men nå føler jeg at jeg har trent en stund uten ordentlige resultater og trenger derfor litt tips. Jeg veier forøvrig 57 kg og er 173 cm høy om det har noe å si. Håper på tips fra deg!

    Jeg har fulgt bloggen din lenge, og blir veldig glad hver gang du oppdaterer. Er dessverre dårlig på å kommentere, men vit at jeg setter veldig pris på innleggene dine 🙂 Håper du har en fin søndag!

  2. For et flott navn a! Hei Camilla 🙂
    Spørsmålet som først reiser seg hos meg er om du egentlig trenger mer proteiner? Når målet er å legge på seg muskler bør man ha et visst inntak av dette, men karbohydrater og fett er vel så viktig. Proteiner vil, i tillegg til å bidra med aminosyrer som kan hjelpe musklene dine å vokse, nemlig også øke forbrenningen din i tillegg til at det holder deg mett veldig lenge. Skal man opp i vekt, og ligger i et overskudd, trenger man heller ikke like mye proteiner som dersom man feks skal ned i vekt og vil beholde musklene sine.

    Dette er fordi kroppen, så lenge den er i overskudd (altså legge på seg) vil beholde det den har og heller fokusere på å lagre mer (som resulterer i en høyere vekt). Det vil derfor være lite proteiner som går til spille fra muskulaturen din, og så lenge man har proteiner i kosten (noe du har gjennom både fisk, kylling, bønner og linser til både lunsj og middag) vil man derfor kunne legge på seg muskler. Dersom man skal ned i vekt vil dette være anderledes: da jobber kroppen hele tiden med å bryte seg selv ned og man tilfører mere proteiner for å sørge for at minst mulig blir brutt ned fra musklene våre.

    Det jeg med andre ord vil anbefale deg er å spise mer ris, potet, frukt, avokado og nøtter – mat som er enkelt å spise, som man kan spise ganske mye av uten å bli for mett og som ikke holder deg mett så alt for lenge! Det virker helt sikkert litt skummelt til å begynne med, men forsøk i 3-4 uker og se hva resultatet er. Klarer du å legge på deg ca 0,25 – 0,5 kg i uken er det helt perfekt. så lenge du trener styrke ganske tungt vil da det meste av det du legger på deg være proteiner 🙂

    Masse lykke til, Camilla, og tusen takk for alle de utrolige hyggelige ordene!

  3. Camilla sier:

    Tusen takk for svar, Camilla! Jeg har ikke tenkt på det du sier før, men det gir jo absolutt mening. «Alle» prater jo bare om proteiner hele tiden, og da har jeg blitt påvirket gitt. Har lest litt mer rundt det og har gått til innkjøp av masse frukt og nøtter som jeg skal ha liggende på jobb, så jeg kan snacke på. I tillegg skal jeg bli flinkere til å tilsette (mer) ris og potet til middagen. Så blir det spennende å se om det kommer resultater etterhvert 🙂 tusen takk for tips, du er god!!

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits