arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Svar på spørsmålsrunde!

Tidligere uken la jeg ut en spørsmålsrunde her inne, og snakk om at det er kommet inn spørsmål! Jeg var jo, som jeg har nevnt tidligere, nervøs for at det ikke skulle komme et eneste et, men det viste seg jo at dette ikke var noe å bekymre seg for. Mange av spørsmålene dreier seg om temaene kosthold og trening, men noen er også litt mer personlige. Siden det kom inn så mange er jeg «dessverre» nødt til å dele opp runden, men da har dere jo noe spennende å lese neste lørdag, også!

Jeg vil at dere, før dere leser svarene, tenker litt igjennom hvorfor de er blitt stilt. Når jeg sitter her, bak min flotte skjerm, har jeg ingen som helst forutsetninger til å avgjøre om et spørsmål er stilt av en person med en spiseforstyrrelse eller liknende, så dette  har jeg heller ikke tatt hensyn til når jeg har svart.

Så, here we go 😉

Hei!
Trener ofte før jobb. En time fullkroppsøkt fra 06-07. Å spise noe før 06 er umulig, da jeg kun blir kvalm og tung i kroppen. Har mye energi og økta går fint. «Problemet» er at jeg ofte ikke klarer å spise etter økta heller, og kan gå uten å spise før rundt 10 tiden. Da spiser jeg ca 4-5 måltider fra 10-21.
Vil dette tidsrommet etter trening uten mat påvirke styrke/muskelmasse?
Hilsen fast leser

Hei! Først og fremst vil det være det du spiser i løpet av en dag som er avgjørende for hvorvidt du går opp eller ned i vekt (og muskelmasse), men det er likevel slik at tiden etter trening bør utnyttes for å få de beste resultatene. Rett etter trening vil muskulaturen være mer sensitiv for protein og det kan derfor være en idé å få i seg litt av dette. Dette trenger på ingen måte å skje rett etter trening, men 5 timer er veldig lenge å vente! Dersom du har mulighet til å ha med deg noe helt lett til etter trening ville jeg derfor anbefalt det, hva med en skyr eller en sjokolademelk? 🙂

Lykke til med treningen!

Hei!
Jeg lurte på hva den sangen du alltid danser til på snap heter? Har sett en del snapper med den og synes den er superfengende!!!
Takk for litt ekstra glede og motivasjon i min hverdag

Haha, den heter Levels og er laget av Nick Jonas! 😀 Tusen takk for de gode ordene, Sina, de skal jeg ta med meg videre (og bra du liker snappen min;) )

Hei!
Først av alt.. Digger bloggen din, og digger deg!
Hvordan vil du anbefale å varme opp før en styrkeøkt?

Hurra!! 😀 Før en styrkeøkt kan man varme opp både generelt og spesifikt. Nå som det er så kaldt ute kan det lønne seg å begynne økta med noen minutter på et kondisjonsapparat for å få opp varmen i kroppen. Sliter du med bevegelighet i noen ledd kan det også være smart å gå gjennom noen bevegelser her slik at du kan utføre øvelsene du kan ta bedre! Dette kan for eksempel være noen runder med squat to stand før knebøy eller å varme opp bakside lår og rumpe før en strakmark. Deretter legger jeg alltid inn progressiv økning på den spesifikke øvelsen som skal trenes, og dette er kanskje det viktigste! Er du god og varm i kroppen når du går inn på senteret og har den bevegligheten som kreves for å gjennomføre øvelsene du skal ville jeg gått rett på denne delen. Tenk på at du skal bli forberedt på arbeidsvektene, men ikke slit deg ut med for mange repetisjoner!

Hei Camilla!
Hva gjør jeg hvis jeg eeelsker ris? Kan jeg ha en dag i uken der jeg spiser 100g eller mer ris? Til type wok?
Og jeg vil lage sunn kakao! Hvordan gjør jeg det?
Og en ting til: Hva er din favoritttights som sitter som støpt?
Du er best!
Tone

Selvsagt kan du spise masse ris! Det hele avhenger av at du holder deg innenfor den mengden mat du behøver hver dag (som vil avhenge av om du vil ned i vekt, beholde vekten, eller opp).

Jeg pleier å lage «sunn kakao» av 3 dl skummet melk, en liten teskje bakakao og en halv scoop sjokoladeproteinpulver. Har du ikke protein kan du fint bruke mer kakao, og heller søte opp med litt søtningsmiddel!

Jeg digger tightsene til Reebok, alle typer!! 😀

Du er best sjæl 😀

Hei Camilla! Følger med på din instagram, utrolig motiverende må jeg si!
Hva ville du annefalt en å spise når man vil ned i vekt?
Så lurte jeg på om du tok noe protein pulver eller andre godsaker? Og hva vil du annbefale for meg som vil ned i vekt og bygge muskler samtidig?
Ikke minst, hvordan trening vil du annbefale for å gå ned i vekt?

Så utrolig hyggelig at du gjør det!
Om man skal ned i vekt kan det lønne seg å spise matvarer som er relativt kalorifattige. Gode tips er bær, frukt og grønnsaker som karbyhydrater og magert kjøtt og melkeprodukter for å få i deg proteiner. I tillegg kan det lønne seg å kutte ned på flytende føde da dette ofte er veldig energirikt og holder deg lett relativt kort.

Jeg bruker proteinpulver i baking og lignende, men drikker sjeldent en shake. Vil du ned i vekt anbefaler jeg deg heller å spise maten din – ta feks en skyr etter trening 🙂

Dersom målet er å bygge muskler anbefaler jeg på alle måter styrketrening, gjerne tung 🙂 Kjør fra 1-6 repetisjoner på de tunge baseløftene, men kos deg gjerne med flere repetisjoner på isolasjonsøvelser.

Lykke til!

Hei.
Jeg vil bygge muskler, og få en kropp jeg kan se meg selv leve i.. Det jeg lurer på er hva slags trening/øvelser hjelper for å få stram mage og hva slags trening kan jeg gjøre for å få synlige «hofter» ( core ) eller hva det heter?

Hei! Vil du bygge muskler må kroppen din først og fremst ha energi til å gjøre dette. Dersom du spiser veldig lite mat kan dette være veldig vanskelig , så spis opp maten din 😉 Dernest er det utallige måter å øke muskelmassen på, men det beste tipset jeg kan gi deg er å følge en plan: det spiller ikke så stor rolle HVA du gjør, så lenge du gjør noe. Finn et program som ser ut som det kan passe deg, og følg dette i en god periode (hvor du tør å legge på vekt) før du tar en evaluering.

For å få muskler i magen kan man kjøre ulike crunch-, planke, rotasjon og lateralfleksjonsøvelser for dette området, men for at magen skal bli flat slik at musklene synes er det kostholdet man først og fremst må ta tak i. Husk likevel at synlige magemuskler hos jenter fort kan bety en veldig lav fettprosent, noe jeg på ingen måte vil anbefale! Det vil selvsagt avhenge fra person til person hvor lavt man må ned i fettprosent for å få frem magerutene.

Jeg skjønner dessverre ikke helt hva du mener med synlige hofter/core?

Hvordan kan jeg få mindre fett rundt magen?

Fettprosenten kan reguleres ved å endre på kosten din. Snakk gjerne med noen som jobber med faget slik at du kan få noe som er spesielt tilpasset deg! Generelt har vi jenter en tendens til å spise alt for lite, noe som også resulterer i at vi overspiser når maten først er tilgjengelig og lovlig. Forsøk helle rå gi kroppen din all den næringen den trenger, hver eneste dag 🙂

Hei! Oppdaget bloggen din like før jul, og nå har jeg blitt fast leser. Jeg har begynt en vektnedgang med trening, men jeg synes det er så vanskelig å variere måltidene (bortsett fra middag). Det går enten i brødskiver, yoghurt/cottage cheese og havregryn eller frukt. Har du noen veldig enkle og lettvinte tips til meg på det området? Hva er dine tanker om matdagbøker?
Hilsen Hege

Så hyggelig at du er fast innom bloggen min, det er morsomt å høre! 😀

Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å variere, så det er klart du skal få noen tips av meg! Jeg er veldig glad i lomper med kyllingskinke og avokado, cottage cheese med banan og sukkerfritt jordbærsyltetøy (og mandler!), Fruktsalat med vaniljekesam (evt mager) eller restemiddag fra dagen før. Selv om variasjon er vel og bra, skal man likevel huske at vi egentlig ikke er «laget for» å spise så utrolig variert, og at dette faktisk er en av teoriene om hvorfor vi som befolkning blir stadig mer overvektige: Det er så mye mat å velge mellom, at vi kan fortsette å spise selv om vi er mette! Så ikke undervurder effekten av gode rutiner 😉

Matdagbøker er fine til sitt bruk, men det avhenger av at du faktisk skriver ned alt du spiser. Det har vist seg at mange underrapporterer med mange hundre kalorier når de skriver, og da vil jo ikke nytten være særlig stor!

Lykke til med vektedgangen!

Jeg lurer på hvordan du hele tiden klarer å holde motivasjonen oppe? Jeg har på en måte så lyst og vil så gjerne trene ordentlig og bli flink, men motivasjonen har en tendens til å dø ut etterhvert … ? Du er så flink ?

Vet du, jeg tror at en av grunnene til at jeg klarer å holde motivasjonen oppe er fordi jeg ikke har så sinnsykt store forventninger til meg selv. Jeg planlegger treningen og kostholdet realistisk, og ikke som et drømmescenario! Jeg forstår godt at man kan ha lyst til å velte hele tilværelsen rundt på en dag, slik at man får resultater med en gang, men hvor realistisk er det egentlig? Sett deg mål som du vet du kan oppnå, og klapp deg selv på skuldra når de er nådd. Deretter kan du sette lista litt høyere, men aldri så høyt at det blir umulig å nå opp!

Tusen takk for gode ord, men jeg lover deg: kan jeg, så kan du. Du må bare gi deg selv de verktøyene du trenger for å lykkes 🙂

Hei. Du er så vanvittig gøy å følge, både på snap og insta, samt lese bloggen din! For et sjarmerende menneske du er!
Anyway- over til spørsmålene mine til deg. Kan du ikke skrive litt om graviditet og trening? Om du har kunnskap om dette. Synes det står lite, og er svært interessert i hvilke type øvelser som gjør bra og hvilke man bør kanskje holde seg mer unna.
I tillegg: hvilken tights anbefaler du som sitter litt høyt men også som støpt? også lurer jeg på om du mener en lik balanse mellom karb, fett og protein er det beste- eller om noen av verdiene bør vær høyere eller laverene enn den andre?  Klemmer

Åhhh, så utrolig hyggelig å høre!! TUSEN takk 😀

Vet du, det kan jeg gjøre, men da må jeg rett og slett søke litt ordentlig informasjon først! Jeg har ikke vært gravid selv, og har faktisk aldri trent noen under et svangerskap, men dette er jo en gylden mulighet for meg til å lære også. Takk for tipset!

Jeg digger tightsene til Reebok  – de har alt du trenger 😉

Det kommer litt an på hva man driver med og hva man vil oppnå. Å ha et proteininntak som overstiger 1,8 g per kilo kroppsvekt er unødvendig, så begynn med å regne ut denne. Deretter kan du tenke at du skal ha minimum 1 g fett per kilo kroppsvekt – gjerne mer om du kan 🙂 Er du veldig aktiv bør du spe på med en del karbs, og eventuelt kutte ned litt på fettet 🙂

Hei, elsker bloggen din og du er en så herlig jente! Jeg sliter litt med variasjon i måltidene, og spiser ofte det samme.. Lurer på om du har noen forslag til proteinrike og næringsrike måltider gjennom dagen, og hvor mange det bør ligge på. Lurer også på hvordan en matdag ser ut for deg, og ei treningsuke. Sliter også med svært lav fettprosent, og lurer på om du har kjennskap til hvordan jeg kan øke den uten å tilføre usunn mat og usunne fettkilder og gå betydelig opp i vekt.

Hei! Så morsomt at du liker mine små klabberier med tekst, det blir jeg veldig glad for å høre 🙂 Jeg har gitt noen tips over, sjekk gjerne ut de!

Jeg spiser som regel en frokost litt etter at jeg har stått opp som består av 2-3 egg, 2 knekkebrød og litt lett majones (nam). Deretter drar jeg gjerne på trening og slår derfor sammen måltidet etter trening sammen med lunsjen – dette blir med andre ord et stort måltid! Her går det i lompe med kylling, sjokomelk og frukt 😀 Til middag spiser jeg alt mulig rart, fra kylling i pitabrød til salat med biffkjøtt – med andre ord veldig variert. Likevel må jeg nok innrømme at taco, tunfiskpizza og karriwok ofte går igjen 😀

På treningsfronten legger jeg inn ca 5 økter med ren styrke i uken. Jeg kjører ikke noe kardio bortsett fra de daglige turene med hunden. På styrkeøktene mine starter jeg med de øvelsene jeg ønsker å prioritere, som nå er chins, dips, pushups og øvelser for fremside lår. Disse belaster jeg ganske tungt. Deretter avslutter jeg med noen isolasjonsøvelser for ulike muskelgrupper, hvor jeg går ned på belastningen og heller øker repetisjonsantallet.

For å gå opp i fettprosent kan det lønne seg å spise mat som inneholder en del kalorier, slik at man ikke behøver å spise så mye. Velg kyllinglår i stedenfor filet, kjøttdeig i stedenfor karbonadedeig og laks fremfor torsk. Ris og pasta er lettere å få i seg mye av en potet, og nøtter, olje og avokado må gjerne inngå i kostholdet ditt! Jeg vet ikke helt hva du mener med usunn mat og usunne fettkilder, men du kan helt fint spise fet mat uten at det vil gjøre noe, så lenge du får i deg oljer, tran og nøtter i tillegg 🙂

Hei, lure på Kordan klare gå ned de siste 8 kg samtidig som man bygge muskelmasse? Har gått ned 26 kg, men står på stede hvil.. Spis nok mat da jeg er i militæret og treng en god del næring til tjenesten æ bedriv.

Først og fremst: gratulerer med vektnedgangen! Det er gjerne sånn med en vektnedgang at det på et tidspunkt vil stagnere. I sånne situasjoner har man i utgangspunktet to valg: man kan spise mindre (eller smartere), eller trene mer. Med tanke på at du er i militæret ville jeg nok likevel bedt deg å forsøke å fjerne fokuset fra vekta en periode, og heller sette søkelyset mot hvordan du kan prestere best mulig! Det er jo også sånn at også muskler veier, så vil du både bygge muskler og gå ned i fettprosent vil man ofte stå relativt stille på vekten. Jeg har feks en kunde som har gått ned 40 cm rundt kroppen uten å ha gått ned et eneste gram  🙂 Det er med andre ord litt vanskelig å gi en spesifikk tilbakemelding på denne uten å vite hva du spiser i dag, hvor aktiv du er og hva målet er.

Lykke til i militæret!

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits