arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Tre styrkeøvelser for deg som liker å løpe!

Jeg tror det har skjedd noe med døgnrytmen min, for selv om det er ferie våkner jeg jaggu 0700 likevel. I dag var det egentlig ganske greit, da marerittene har florert gjennom hele natten. Først drømte jeg at jeg var på en av to båter som ble hijacket av supermann og batman, og deretter at Andreas var utro. Og ikke bare litt, han lo meg opp i fjeset mens han fortalte meg at han hadde vært det jevnlig de siste 2 årene og at jeg var en dust som ikke hadde merket noe før. Jeg våknet selvsagt og var forbanna som faen siden han hadde vært slem i drømmen min, men det begynner heldigvis å gå over nå. Hadde blitt en lang tur til Tønsberg ellers..

På tross av utroskap og sure miner har vi fått inn en god løpespesifikk økt i dag, og jeg tenkte jeg skulle dele noen av øvelsene med dere! Det er selvsagt sånn at det beste du kan gjøre for å bli god til å løpe er å løpe, men det er også en del å hente ved å bli flinkere til å bruke løpsmuskulaturen. Hofter, bakside lår, rumpe og legger er de muskelgruppene som bør prioriteres og du kan med fordel belaste de ganske tungt, i allefall dersom du har en del å hente på styrken. Er du allerede sterk kan det å få mer fart inn i øvelsene være mer hensiktsmessig.

Det fine med løpsspesifikk trening er at du ikke nødvendigvis trenger et senter for å gjennomføre øktene. Ved å jobbe med ett og ett bein og med store bevegelser klarer du både å belaste muskulaturen mye, i tillegg til at det er spesifikt for løpingen. Hvor ofte løper du med begge bena plantet i bakken? Nemlig!

Løpsspesifikk trening – hjemmevariant!
1: Ettbens hipthrust

3 x 8 repetisjoner

Legg ryggen på en opphøyning (for eksempel sofaen) og plasser begge bena rett under kneet, helt inntil hverandre. Løft det ene kneet opp, skyt hofta opp i taket, og returner til utgangsposisjon. Er dette lett må du gjerne få noen til å presse hoftene dine nedover, slik at du har mer å jobbe mot!

Denne øvelsen vil styrke opp setet og gi deg en bedre horisontal kraftutvikling, slik at du bedre klarer å strekke ut hoften gjennom løpssteget.  

2: Hoftetrekk med strikk

3 x 10 repetisjoner

Still deg i plankeposisjon med hendene på sofaen eller gulvet. For oss med lange ben er det nødvendig å ha hendene på noe for å ikke kjøre kneet rett ned i bakken. Få noen til å holde i en strikk, som du så plasserer rundt ankelen. Med all kraften du har trekker du kneet opp mot brystet før du returnerer til utgansposisjon.

Denne øvelsen vil styrke opp hoftemuskulatur og gjøre deg bedre i stand til å trekke kneet godt opp, som igjen er viktig for et kraftig løpssteg. 

3: Bulgarsk splitbøy, med eller uten hopp

3 x 5 repetisjoner

Plasser bakre ben på en opphøyning og fremre fot litt ut fra kassen. Begynn i en splitbøyposisjon (1) før du reiser deg opp. Er dette lett kan du gjerne hoppe opp i toppen, eller få noen til å presse på skuldrene dine slik at motstanden øker!

Denne øvelsen styrker bakside lår og sete. Avslutter du med et hopp, hvor du trekker kneet godt opp, vil du også involvere hoftemuskulatur. 

Da er det bare å komme i gang med treningen, dere! Kanskje du skal legge inn disse øvelsene allerede i påsken?

Vil du lære mer om idrettsspesifikk trening og kosthold anbefaler jeg deg også å ta en titt innom siden til Andreas, www.maksprestasjon.no !

Liker du å løpe, eller holder du deg til styrketreningen?

//Camilla

Ett svar til “Tre styrkeøvelser for deg som liker å løpe!”

  1. Ingeborg sier:

    Takk for tips Camilla. Jeg idiotisk(?) nok meldt meg på KK-mila i september, og blir nok å kjøre disse øvelsene etterhvert. Sånn i tillegg til løpetrening.

    Jeg har egentlig et elsk/har forhold til jogging. Men stort sett liker jeg det, til tross for at hodet mitt sier at ikke liker det bestandig. Selv om jeg også liker styrketrening veldig godt, så er det joggingen som gir meg aller mest mestringsfølelse.

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits